• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Någon gris har jag alltså sluppit träffa än, men däremot har jag sedan jag flyttade till småland , stiftat nära bekantskap med ett helt annat  och totalt övervidrigt djur. Ett kryp som helt klart lägger sig lika med fästingar i tabellen över äcklighet.

Tänk er ett kryp som som till sin natur kan liknas vid en blandning mellan kakerlacka, fästing, fluga och broms.
    Den är nämligen snabb som bara fan och springer med små kloförsedda ben på ens hud. Letar sig gärna in i håret och andra pälsförsedda vrår, med förfärande snabbhet. Den är platt och därför fullständigt omöjlig att borsta av sig eller slå ihjäl. De där kloförsedda benen hjälper den även i det avseendet. Den bits lika hårt som en broms-minst, men biter sig fast som en fästing för att suga blod. Den har vingar som en fluga-men släpper dem när den väl bitit sig fast på sitt värddjur. Den är brungenomskinlig och se ut som en halv fluga först, sedan mer som en fästing. Den kommer ofelbart och glupskt jagandes så fort man blivit lite sådär lagom fuktigt svettig på armarna eller är korkad nog att stanna för att plocka svampar. Den annonserar sin närvaro med ett dovt surrande-men man ser den inte-man bara känner att det kryper på en. Det kan behövas en luskam för att få ut dem ur håret om de väl trasslat sig fast. Man  kan bara döda dem genom att krossa dem mellan naglarna. Den följer efter en medan man går och ger sig inte.
    Förr fanns den visst inte i svensk fauna, men nu "börjar den bli vanlig". Jag hade aldrig sett en sådan förut, men nu-nu är de överallt!

Detta kryp heter Älgfluga eller Älglus, ibland kallas den Hjortlus, eftersom det är djur som älg, hjort och även kor och hästar som har den. De är som mest aktiva och flest i antal i agusti till oktober. Dvs precis den tid jag annars gärna är ute och går, jag som inte kklarar sommarvärme så bra. Och som vill plocka svam. Jag hatar dem! Och det finns inga medel att spraya sig med som hjälper. Mygg framstår som ett gulligt husdjur i jämförelse och jag har numera börjat gå i långärmat, trots att det är alldeles för varmt när man får upp ångan.

Detta är plågoriset:http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snaily

Förresten väntar jag mig stor trådsupporterskara som hejar fram mig i Lidingös backar, det har jag väl sagt?

Koko
    Säg till om du och joggingskorna behöver sällskap, utöver Spotify menar jag.

Lappis
    Hoppas pappa din är piggare och mer pratbar snart!

PB
    Ett år räknas lite generellt som färdigvuxen, i alla fall när det gäller mindre hundar.

• förlovadflicka
    passionsblomman skrev 2011-09-06 13:48:17 följande:
    Någon gris har jag alltså sluppit träffa än, men däremot har jag sedan jag flyttade till småland , stiftat nära bekantskap med ett helt annat och totalt övervidrigt djur. Ett kryp som helt klart lägger sig lika med fästingar i tabellen över äcklighet.

Tänk er ett kryp som som till sin natur kan liknas vid en blandning mellan kakerlacka, fästing, fluga och broms.
    Den är nämligen snabb som bara fan och springer med små kloförsedda ben på ens hud. Letar sig gärna in i håret och andra pälsförsedda vrår, med förfärande snabbhet. Den är platt och därför fullständigt omöjlig att borsta av sig eller slå ihjäl. De där kloförsedda benen hjälper den även i det avseendet. Den bits lika hårt som en broms-minst, men biter sig fast som en fästing för att suga blod. Den har vingar som en fluga-men släpper dem när den väl bitit sig fast på sitt värddjur. Den är brungenomskinlig och se ut som en halv fluga först, sedan mer som en fästing. Den kommer ofelbart och glupskt jagandes så fort man blivit lite sådär lagom fuktigt svettig på armarna eller är korkad nog att stanna för att plocka svampar. Den annonserar sin närvaro med ett dovt surrande-men man ser den inte-man bara känner att det kryper på en. Det kan behövas en luskam för att få ut dem ur håret om de väl trasslat sig fast. Man kan bara döda dem genom att krossa dem mellan naglarna. Den följer efter en medan man går och ger sig inte.
    Förr fanns den visst inte i svensk fauna, men nu "börjar den bli vanlig". Jag hade aldrig sett en sådan förut, men nu-nu är de överallt!

Detta kryp heter Älgfluga eller Älglus, ibland kallas den Hjortlus, eftersom det är djur som älg, hjort och även kor och hästar som har den. De är som mest aktiva och flest i antal i agusti till oktober. Dvs precis den tid jag annars gärna är ute och går, jag som inte kklarar sommarvärme så bra. Och som vill plocka svam. Jag hatar dem! Och det finns inga medel att spraya sig med som hjälper. Mygg framstår som ett gulligt husdjur i jämförelse och jag har numera börjat gå i långärmat, trots att det är alldeles för varmt när man får upp ångan.

Detta är plågoriset:sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga
    Följer inte den här tråden, bara kikade in och möts av detta... Tur att jag snart flyttar ännu längre bort från småland, fy alltså! Har aldrig sett sådana i Halland, är det ett småländskt fenomen? Fy vad vidrigt iaf!
  • passionsblomman

Förlovad flicka, jag tror de finns lite varstans. Läste om norrländska jägare som diskuterade hur man kan bkämpa dem. De tyckte visst att vi kunde återinföra DDT, så de verkar inte gilla dem mer än jag gör.

• Liten med Mindre

PB - ryser! Huh så äckliga!

koko - jag har också mest promenerat och sprungit lite om vart annat. Men hjärnan vill fortfarande mer än knän o benhinnor.

• passionsblomman

Liten, ja HU! *känner hur det kryper överallt bara jag tänker på dem*

När det gäller benhinnor, måste jag bara vifta med MBT-flaggan. Jag har haft SÅ ont under åren-även efter bara vanliga korta promenader, och mitt förra viktprojket stupade till viss del på att jag fick så ont att jag stod ute i skogen och nästan grät och undrade hur jag skulle ta mig hem. Detta trots bra walkingskor.
    När jag vågade invetera i mina MBToch bytte ut de andra skorna, försvan det problemet. Jag har inte en enda gång känt av benhinnorna när jag gått i dem! Borta! Magiskt!

• nennesjuttioåtta

PB – läste inte länken, men är det de där flugorna som biter sönder älgskinnen, eller de där som sprutar in sina larver i näsborrarna på älgarna och som en tjej i Dalarna fick in i ögonen för en fluga tog fel (hon måste ha varit rätt hög i mankhöjd...)

• passionsblomman
    nennesjuttioåtta skrev 2011-09-06 14:12:57 följande:
    PB – läste inte länken, men är det de där flugorna som biter sönder älgskinnen, eller de där som sprutar in sina larver i näsborrarna på älgarna och som en tjej i Dalarna fick in i ögonen för en fluga tog fel (hon måste ha varit rätt hög i mankhöjd...)
    Ja, schysst mankhöjd...

De här biter hål, för de lever på blodet som parasiter resten av sina liv. Äggen släpper de på marken och nästa år blir där nya flugor. alltså räcker det att en älg gått över ens tomt för att man ska få dem där. Åh verdervärdiga kräk!
    Nä, nu måste jag suta tänka på dem-och gå ut och gå. Mn blir rätt bra på att känna igen just det där dova surrandet...
  • nennesjuttioåtta

Cicci – ja, jag trodde nog du skulle nappa.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!