• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • FruCicci

TACK Nenne
    Jag ska seriöst fundera på det!
    (trodde du kanske inte)
    Jag är sååååå sugen på att byta karriär, men sen pga lönen inom sjukvården så fegar jag....

• BrudSommar2006

Hm, inget är klockrent jämfört med de Hello Kitty-tossor hon har nu och vill fortsätta ha, men, men, det finns väl inte helt enkelt. Har sett en del barn ha liknande fast helrosa och det hade ju varit bra men det är väl också bara småstorlekar då.

• smint

Nenne: har en kompis som har doulat en del. Hon är superbra och snäll. Hon födde tvillingar för 6 månader sedan och hade doula med sig då.

• _koko_

AM - Jag tror att man pumpar upp den med en vanlig cykelpump (med pilatesbollen får man ju med en pump), dvs man får den ouppblåst. Om man nu inte VILL rulla den hela vägen hem förstås. Behöver inga länkar eftersom det är en kollega som tipsat, men stödben verkar ju lite märkligt?

Mina barn blev också mycket nöjda med sina små presenter, har dock inte visat kläderna ännu.

Sambon har inte fått sina presenter ännu, jag väntar på onsdag.

• _koko_
    nennesjuttioåtta skrev 2011-09-06 11:37:42 följande:
    AM Naaaaw, Bi Bi!!!!! <3
    Vad din man anbelangar så gör det ju inte så ont att få pungen avriven heller. Med ett enkelt handgrepp är den ju borta på bara några sekunder. Seså, sträck på ryggen! 
    Och ang doula tror jag att om man bara hittar en man klickar med tror jag ingen behöver känna sig undanskuffad! Den personens uppgift är ju att få er att känna er trygga under förlossningen och hjälpa till när NI vill, inte att ta över någons "arbete".
  • _koko_

Asså det där såg ju lite knepigt ut, det skulle förstås ha varit ett gäng som kommentar på citatet...

• passionsblomman

Koko, du skrev om en knäpall, eller vad du kallade den häromsistens, vad är det för variant du har?

Noterar för övrigt att till min pilatesboll fanns minsann ingen pumpRynkar på näsan-jag blåste upp den med egena lungor. Det var jobbigt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • _koko_

PB - Det hade jag ALDRIG klarat!! Jag har en sån här:
    http://www.ergonomi.se/stokke-vari%C3%A9r-multi-balans--svart-fame-p-622-c-154.aspx

Min pappa är ute i skogen varje dag, så vårt skafferi är fullt med torkad svamp utan att jag gått en meter. Motion? Hur menar ni? Nä, sånt sysslar inte jag med.

(förutom att jag precis har köpt joggingskor och ska försöka börja springa för första gången sen, ja, i hela mitt liv egentligen)

• Lapinette

kokisen - kanske anmäla dig till Midnatsloppet så du har ett mål. Funkar inte på mig men på maken som blivit manisk och springer flera mil i veckan.

Och så hade jag massor att kommentera men sitter nu i någon slags "efter-kund-koma".

• passionsblomman

Tack Koko! Den sidan sparar jag i favoriter, mappen "hälsa". Jäklar vad det kostar me sådana där saker förresten! På sjukgymnastiken i våras, hade vi sådana där sittkilar som dynor på stolarna och det var en klar skillnad för mig, som är kort i rocken att sitta på en sådan. men jag hade ju inte trott att den kostar en tusenlapp. Eller, det hade jag kanske trott, när jag tänker efter. Jag vill ha massor av saker! Svankstöd, fotstöd, allt möjligt stöd!

Springa, kommer det aldrig att bli tal om, vare sig för knänas skull, eller för nöjes. Jag gillar att gå. Fast idag känns det i benhinnorna att jag gick långt och länge i gummistövlar istället för mina MBT. Jag har så USLA benhinnor och får ont omedelgenast om skorna inte är bra.

Vad svampen beträffar, så gillar jag själva plockandet. Jag satt där i mossan igår och verkligen hörde tystnaden och alla de små ljuden man kan ta del av när inget annat brus stör. Och så får man ofta se djur på mycket närmre håll än man tror.
    Just igår började jag iofs nojja lite, eftersom vi häromdagen träffade jaktlaget som på allvar undrade ifall jag inte sprungit på något vildsvin än om jag var så dum att jag gick i den där skogen vareviga dag, eftersom där tydligen huserar ett trettiotal bamsegrisar som nu ska skjutas av.
    Så, just igår lyssnade jag lite extra och får erkänna att jag några gånger tänkte "vänta nu! Var inte det DÄR en grymtning jag hörde"
    Inte så långt ifrån där vi bor, var det förra hösten en man som fick hela sitt lår uppslitet av en 250 kg tung galt. De har ena förfärliga betar, och jag vet inte, men jag tvivlar på att de skulle vara så värst rädda för mig, även om jag kan skrika jättehögt och veva med mina gåstavar. Och den lilla svampkniven jag har i bältet är ju lite kort och ämlig i sammanhanget.
    Jag får nog googla Rambokniv och öva karatesparkar. Tror ni pepparspray kan hjälpa mot en ursinnig gris?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!