• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

För er som är nyfikna på min gästtoa OCH har mig på FB så har jag lagt in några bilder på "nästan-färdigt"

• viktualia

Snaily - fy för pinsamma BVC-tants!!

Porchez - vinkar och önskar dig god sömn!!

Ego - Trollet har ringorm och inget annat. Ehum. Jaja.. Konstig salva och ingen fara. Själv är jag apsnuvig och sur på det och på vädret och på lite smått och gott...

• Gemma

Lapinette: Tror det där med klädvanor beror väldigt mycket på hur man jobbar. Om man är på kontor hela dagarna och kanske sminkar sig varje morgon måste det vara skönt att riktigt grotta ner sig när man kommer hem, eller? 
    Själv jobbar jag ju som sagt hemifrån och vad kan vara ett bättre sätt att starta en ensam arbetsmorgon på än att slinka in i ett rosa ställ som till och med har ett eget namn ("perfume pink"? ;) Allt som hjälper upp motivationen är ju bra ju! 
    Själv sminkar jag mig kanske... högst en gång i veckan numera. Annat var det när jag jobbade på cool reklambyrå i Stockholms innerstad. 
    I morgon ska jag f.ö. göra sufflé! Vi får gäster, barnen och jag, ett vilt tvillingpar och deras mamma kommer för att äta middag med oss. Bägge våra män är bortresta på jobb (som vanligt).  

• Tinga

Lappis – jag har också haft ont i halsen i flera dagar, fast jag botade det med träning. Nä, att säga att jag botade det var nog fel, men efter att ha haft ont några dagar utan att det bröt ut ordentligt bestämde jag mig för att strunta i det, och körde långpass igår (15 km) och idag har jag inte haft ont i halsen.

Izzie – nu drog du ur pluggen!  Nä, jag lovar, jag ska inte tjata surdeg i all evighet. Min favoritguru på surdegsfronten, åtminstone när man är nybörjare är bloggen Pain de Martin (http://paindemartin.blogspot.com/). Där finns alla tips man behöver på hur man startar och håller en surdeg vid liv, och massor med tips och recept. Det här är en av mina favoriter: http://paindemartin.blogspot.com/2009/04/segt-haligt-och-valdigt-gott.html . Bara fråga om du undrar något specifikt; jag bistår efter förmåga. Hade brorsan med familj på kvällsmat här ikväll, och de var alldeles lyriska över de tre sorters bröd jag bjöd på (trekornsbröd på vetesurdeg med rostade lin-, solros- och sesamfrön, ciabatta på vetesurdeg och rågsurdegsbröd med russin, solrosfrön och krossad råg). Man blir dessutom en väldigt populär gäst hos folk när man har ett nybakat bröd med sig som värdinnepresent. ;-

Snaily – tycker du gör helt rätt i att strunta i de extra besöken på BVC; Yngla blir ju varken tyngre av att vägas ofta eller av att höra en BVC-tant komma med knasiga utlåtanden. I den här familjen har vi ju mästersparrisen Piff, som nu, vid drygt tre års ålder inte ens nått upp till trettonkilosstrecket (12.8 kg häromveckan), men som ändå är en pigg, glad och välutvecklad kille. Visst, det orsakar mycket extra jobb och oro som man skulle slippa om de åt lite mer och bättre, men barnet självt behöver absolut inte må sämre eller utvecklas sämre för att det är litet och nätt. Lita på din magkänsla! Kram!

Gemma – lycka till med sufflén! Har själv ett nyligen utklippt recept, men har inte hunnit testa än. Någon gång i livet måste man ju testa att göra sufflé. Eller?

• Tinga

Hej Kängu! Jag är säker på att du klarar dig finemang på jobbet! Alla vet ju att man inte kan vara expert från början, men med engagemang och vilja att lära sig brukar man komma långt.

• start september

Åh vilken rolig blogg Tinga! Jag som retats med ett gäng surdegsbakande killar på jobbet (en hade lämnat in degen på ett deg-pensionat när de åkte på sommarsemester) blev alldeles inspirerad.

Ego: Faktiskt mer känningar ikväll än tidigare, så på rätt håll i alla fall!

• kängu

Tinga, jo jag vet men det är trist att vara den som inte kan något

Sept.- allt bra med Ru, han går på dagis och stormtrivs Hundarna mår också bra- full fart som vanligt. Spännande med känningar, jag håller tummarna för att det är på G nu!!!

Nu ska jag dra mig mot sängen, lång jobbdag och träning imorgon så bra att försöka vara utvilad...
    Ska försöka titta in här lite oftare framöver Kramar till alla!

• Tinga

September - ja, han är grym, den gode Martin! Han har ett så skönt sätt att uttrycka sig på, tycker jag, så det är inte bara recepten och surdegandet som är behållningen med den bloggen.

Vad bra att det börjar kännas mer och mer som att något är på gång därinne i magen.

• passionsblomman

Halloj Tinga! Har du sett att jag svarade på din inboxning?

kängu skrev 2011-09-05 19:32:15 följande:
    Och "gillar knubbiga bebisar" Du skulle sagt att "Och jag gillar pålästa och kompetenta BVC-sköterskor som gör sitt jobb och kniper käft med sina egna subjektiva åsikter"
    Hear hear!

Snigel, du vet vart du har mig i den där ätfrågan-som inte ens är en fråga. Stay cool!
    Förresten: när är egentligen en hund vuxen? Allså; jag hör bara om vikten av att inte ha dem med på för långa promenader för tidigt och att de måste växa färdigt, för att inte bli helt förstörda i leder och så. Och att småraserna är färdiga snabbare. Men när är det tillräckligt gammalt då? Jag har ganska ofta med mig Truls på rätt långa skogsturer nu, lös i lina, så han reder sig i rätt eget tempo liksom. De snabbaste stavrundorna går jag ensam. Jag vill ju gärna inte ha fördärvat honom i rent oförstånd.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!