• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Om ni inte varit ute i skogen än så måste ni helt enkelt ta med er en påse och gå dit! I varje fall om ni gillar rödgul trumpetsvamp och trattkantareller-det är HUR mycket som helst därute!
    Nackdelen med att plocka massor är att man ju måste rensa massor också. Det gör jag imorgon...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tinga

Hej PB! Ooops nej; inboxen hade jag inte koll på. Jag ilar!

• Tinga

Sitter just nu och sparar ner diverse surdegsrecept från nätet, för att säkert ha dem tillgängliga när andan faller på. Har några böcker också, som jag kollar igenom med jämna mellanrum, för att hitta ny inspiration och testa nya grejer. Levain i all ära, men det kan man ju inte äta jämt. (Bara nästan. )

• Parnassia

Hej!

Tittar in lite så här på kvällskvisten. Har haft en skruttig dag, kan inte sätta fingret på vad men jag är arg, sur, trött och less.
    Vägde mig idag också och hade inte gått ner, men inte heller upp igen. Om nu det är någon tröst, men det är det väl. Tanten har kommit också. Kan man skylla icke-viktnedgången på henne?
    Försökte pigga upp kvällen med nätshopping och hotellbokning och det gick väl ganska bra. Fint hotell hittade vi iaf

Insåg idag att barnen har akut behov av skor! Både Stora och Lilla. Var hittar man bra, billiga gympadojor på nätet?  Brandos har jag hört gott om. Har ni fler tips?

Nu ska jag nog gå mot sängen.
    Sov gott!

*vinkar till Gemma också*

• Gemma

Parnassia: Heppo och Barnskobutiken har också fri frakt och fria returer. Beställde preciiiis ett par nya gummistövlar till sonen + dottern (köper alltid unisexytterplagg så att de kan ärvas). De skickar samma dag eller dagen därpå. Vinketivink till dig också! 

passionsblomman: Jag misstänker att du inte bor i skåne... resultatet av min egen svamprunda blev EN kantarell stor som ett bebislillfinger. Jag stekte den och delade den med min dotter eftersom vi hittade den tillsammans. Är grymt avundsjuk på er nordbor. 

• Gemma

Tinga: Tack för lyckatillet. Jag har en backup-plan med färska blåbär om det skulle bli plattfall igen, vilket jag misstänker. 

• passionsblomman
    Gemma skrev 2011-09-05 21:57:41 följande:
     passionsblomman: Jag misstänker att du inte bor i skåne... resultatet av min egen svamprunda blev EN kantarell stor som ett bebislillfinger. Jag stekte den och delade den med min dotter eftersom vi hittade den tillsammans. Är grymt avundsjuk på er nordbor. 
    , Nåja jag antar att Kalmar län kvalar in som Norrland i din del av landet, men annars känner jag mig rätt så granne med er Skåningar. Tungan ute
    Jag har iofs även tillbringat stora delar av livet i Jämtland, Närke och Stockholm, men numera Smålänning och jag svär på att skogen kryllar av svamp! På mitt köksbord står en jättebricka med tratt-och trumpetsvamp, och en annan med kantareller och blek taggsvamp.
  • passionsblomman

Parnassia, du vet väl att det är många av oss som samlar vätska och således ökar i vikt i tanttider? Klart du kan skylla på henne!

• snaily

Godmorgon!

Plågsamt att behöva väcka jättetrött dotter redan kl 7 när hon faktiskt ville sova vidare. Men vi måste upp tidigt för att hon ska hinna bli trött igen och sova lite innan babysimmet.

PB
    Hur gammal är Truls nu? Borde jag kunna räkna ut men jag kommer bara inte ihåg!
    Hur som helst - orkar han gå så låt honom gå! Det är ingen fara att låta dem röra sig så mycket de själva vill i den åldern, han är ju ingen pytteliten valp längre. Det där med att de ska vila sig genom uppväxten gäller inte längre ens för storvuxna raser, de måste ju använda sina leder för att de ska kunna utvecklas på rätt sätt. (Däremot ska man undvika hårdare träning typ cykelmotionering till de växt färdigt. Men promenader - inga problem.)
    Grattis till svamplyckan förresten!

Tack för pepp ang BVC. Skulle haft ditt svar i beredskap Kängu! Jag är dock hyggligt nöjd med hur jag hanterade henne, jag satt inte bara tyst som en mus utan försökte verkligen förklara hur jag tänkte, sa att jag hörde vad hon sa och skulle ta det i beaktande. Till slut suckade hon bara lite uppgivet "ja, det är ju ert barn...".

September
    Hur är det med magen idag?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!