• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

september: hur mår du idag?    gneis fick problem igår så dom skall öppna idag, var ramaskri på fb igår kväll, och ngn lyckades posta en felaktig bakväg till shoppen som intre riktigt öppnat så folk beställde ändå.. men dom har rett ut allt nu..

• Liten med Mindre

Parnassia - tror helt klart tanten spelar dig ett spratt. På mitt humör har hon i alla fall bänkat sin feta rumpa.

Känner att det  blir en låååång dag idag - grym träningsvärk på ingående från gårdagens premiär-body pump (visste att det skulle kännas, men inte kul ändå), sömnbrist för att Mindre vaknade o skrek varje kvart i 3 timmar (tror i o för sig att hon aldrig somnade emellan), sen är det fulregn och tomt i huvudet. Och som sagt tant på gång i veckan.

Mutter mutter

September - hoppas du haft fullt upp i natt, och att det blev/snart blir en tur till förlossningen!

Tinga - måste kolla bloggen vid tillfälle. Funderar på om vi kanske skulle fylla frysen före köksrenoveringen. Men vi borde kanske satsa på goda grytor istället för bröd. Nåt som funkar på en kokplatta... Någon annan som har goda mattips i tider av köksrenovering?

• MSW

God morgon! snaily: verkar inte som du stött på den roligaste BVC-damen direkt! själva blev vi ngt negativt inställd till vår då vi fick intrycket i början att hon tyckte vi var lite för lugna/ inte så nervösa.. Fast det har hon (iaf i mina ögon) plockat upp sig en hel del ifrån under tidens gång! Lycka till med simmet!

tyvärr har jag ingen snygg lista på bf-datumen då jag inte har koll på varken Hattis eller izzies! Septembers i går då, och sedan är det väl jag i nov..

Annars är det väl härligt med alla nojor en graviditet ställer till med eller?? just nu nojar jag över om jag går upp tillräckligt.. Vågen har visat upp ngt halv kg, och sedan har jag minskat igen ett drygt halv kg.. Sammanlagt ligger jag ca 6,5 kg! Jag är supernöjd att jag verkar slippa gå upp 20-30kg denna gången också, men nojar ändå över om bebisen växer som den ska (har inte så särskilt stor mage heller).. Men eftersom bebisen sparkar på som vanligt är det väl förmodligen bara hjärnspöken! Har ett ul/tul den 21/9 för att se om moderkakan flyttat sig från "utgången"!

nahe dags att ta tag i att göra mig i ordning för skolan, så en lugn morgon inte behöver sluta i akut stress! Kram på er alla! Och ursäkta att mina inlägg inte täcker en tiondel av det som avhandlats sedan sist jag var inne och skrev!

• BrudSommar2006

God morgon! Har ägnat morgonen åt att tejpa ihop barnböcker som Astrid lagt vantarna på. Hoppas Iris får åtminstone några hela böcker kvar tills Astrid vuxit till sig lite. Annars blir det nog en rätt mysig dag hemma med bara Iris.

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig - igen - Iris började sin gympa igår och då visar det sig att skorna är nästan för små. Eller skor och skor, det är sådana där danstossor som finns på H&M. Bara det att 30 - 31 är största storleken. De borde passa alldeles utmärkt men uppenbarligen är de riktigt små i storleken.

• Lapinette

Tinga - vågar inte bota halsont med träning. Mår dock bättre idag (inte ont längre) men känner att förkylningen sitter kvar där bak i näsa/hals. Tror jag skippar träningen ikväll också så jag är ordentligt frisk till på torsdag och kan köra min favoritklass. Har ju faktiskt bara hållit upp två dagar än så länge (från träningen).

• Ore

Tinga: Nu blev jag baksugen, ju!

Får kolla på det här med surdeg, tror jag...

Parnassia: Inte superbilliga, kanske men bra och fotriktiga skor till ett vettigt pris tycker jag att jag har fått från www.pediped.com Med fördelen att det är liten risk att hans skor blandas ihop med andras på förskolan. Jag har haft varianten som heter Adrian, de har hållt sig jättefina trots en massa lek och ett antal vändor i tvättmaskinen Nu senast köpte jag två par skor för drygt 100 dollar totalt, med frakt så blev det strax över 800 kr. Ingen tull eller moms tillkommer på det (har inte grottat ner mig i varför, men det står på sidan att det ingår). För mig känns skorna jämförbara med de dyrare barnskomärkena som finns, men till ett bättre pris.

MSW: Brukar det inte sägas att bebisen tar det den behöver. Och om SF-måttet ökar som det ska så är nog allt bra

PB: Har insett att jag måste MISSA alla svampar när jag springer. För då ser jag inte en enda, trots att alla säger att det finns hur mycket som helst...

• Liten med Mindre

BS - får de inte vara barfota på gympan då? Annars är det väl någon balettshop eller sportaffär som har tossor?

Måste nog själv undersöka vad vi har för shorts hemma till Mindre. Vi fick plats på barngympan på söndagar som vi ville ha. Velade annars mellan SATS show kidz och någon lokal balettskola. Men den senare gav mig lite rysningar då de ville att tjejer skulle komma i rosa balettdräkt och killar i blåa shorts o t-shirt. Urk!

• BrudSommar2006

Svamp förresten, skulle gärna plocka om jag visste var det fanns någon, känner inte till några bra svampställen här. Lingonris, blåbärsris och mossa blandat med gräspartier är det i våra skogar här men har aldrig sett någon svamp.

• BrudSommar2006

Liten, det är i vart fall inget annat barn som är barfota, det är möjligt att det inte är förbjudet men det tror jag inte att Iris vill. Vad roligt att ni fick plats på söndagar som ni ville, vilken tur!

Själva har vi bytt från gymnastikföreningen till Bamsegympa men jag vet inte om jag tycker att det var så bra men huvudsaken att Iris tycker att det är roligt. På förra gymnastiken krävdes det att föräldrarna var med och då tog sig ju alla barnen runt de olika stationerna jättebra. Här var de fyra personer på typ tio stationer och så skulle barnen ta sig runt själva. Det går ju inte med tre - fyraåringar, det var ju bara rent kaos.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!