• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Ja visst ja så var det ju! Men, Gemma - är du även "smygläsare" här eller dök du rakt in, så att säga? Välkommen hursomhelst

• Liten med Mindre

Lappis - de har nog döpt om jodopaxen till Nyodex. I alla fall var det vad jag fick. Tror till o med de försökt försköna smaken liiiiite. Varmt vatten med färsk ingefära, citron o honung är skönt om det är rösten som gör ont. Funkar ok när halsen gör ont med.
    Krya på dig och hoppas att du får kontakt med pappsen snart!!!

Gemma - pissehästar är vad svärmor kallar avklippta gummistövlar (nåt lokalt fenomen kanske). Förvånansvärt praktiskt och skönt att lalla omkring i i trädgården och när jag springer in och ut. (Foppatofflor går ju med, men jag fick ju in så gräsligt mycket jord i dem. )

Nä, vår gräsmatta är i alla fall grön, även om det är mest mossa och smultron, lite klöver och så några grässtrån. sen är det så härlig lerjord (eller nåt) under, så när det regnar kippar det om fötterna i gräset i flera dagar.

• BrudSommar2006

AM, jag känner att jag varit tillräckligt i Storbritannien för ett tag framöver, visserligen var det längesedan nu men vi tänkte prova ett nytt land i vilket fall. Jag har i alla fall samlat på mig hyfsat med tips och länkar till olika ställen nu, måste bara ta mig tid att följa upp.

Har sparat länken till hotellet i London, räknar inte med att komma dit i någon hast men man vet ju aldrig.

Lapinette, pittoresk by låter trevligt och alldeles lagom för oss.

Har haft ergonomen här idag för att gå igenom min arbetsställning, jag blev helt galen på att vrida och mecka med alla spakar och rattar och ändå sitta dåligt. Vilken skillnad!

• Lapinette

Skulle behöva ha en ergonom hit också. Sitter nog helt galet ... ?!

Pissehästar = avklippta gummistövlar. Alltid lär man sig något nytt.

Liten, drack två stora baljor med tea med ingefära och honung. Glömde citronen men ska lägga med den ikväll. Usch, börjar känna mig lite varm nu.

• Izzie

Vad härligt ni verkar ha haft det i London! Kul med lite bra shopping! Vad har ni shoppat??? Era bästa fynd?

September - Spännande, BF idag alltså! Hoppas du slipper vänta för länge!

Lappis - Skit med halsen och jobbigt att inte få tag i pappa. Det finns ingen annan som står honom nära i Japan som du kan prata med? Nån som fattar engelska och som kan kolla till honom lite?

Nenne - Visst är det mysigt att komma hem igen när man varit borta några dagar! Man får lite det bästa av båda världar liksom! Ang din kommande förlossning (ah så häftigt att du är gravid igen!), tror du inte att det blir lite specialplanering? Kanske planerat snitt om nästa är stor också? Eller hur tänker du själv?

Gemma - Gulligt med rosorna! Skönt att rösten är tillbaks iaf!Så irriterande att inte kunna göra sig förstådd, i synnerhet i jobbsammanhang...

AM - Brittiskor och kläder ja... Jag upphörde aldrig att förvånas över det när jag bodde i Cardiff... Har aldrig sett tjejer med så minimala kläder och höga klackar. Även på vintern. Kan tillägga att dessutom var få tjejer som hade kroppar som passade i dessa minitygstycken. Inser att jag låter som en gammal kärring, mendet var verkligen inte snyggt!

Liten - Jodå, M är taggad till tusen över att bli storasyster! Fast hon har väl inte fattat hur tråkiga de är i början bebisar... Får se vad hon tycker när syskonet väl är här Och, ja - vad är pissehästar för nåt???

Tinga - Jo, det är klart att det hade känts bra med en mer fast plan, men läget är ju som det är, så det känns ändå ok. Det är skönt att vera att de förmodigen inte tänker låta mig gå över iaf. Förresten så är jag så impad över ditt brödbakande... Var börjar man om man är total novis? Var får du tag på dina recept? Är lite sugen på det där nu när jag ska vara hemma. Är ju i grunden en ganska rastlös persom med mkt energi. Behöver lite olika saker att aktivera mig med, och brödbakning låter ju som en bra vintersyssla som övriga familjen kan dra lite nytta av med  

Första lediga dagen idag. Känns jättekonstigt. Har köpt "The Good wife" på dvd, tänkte plöja första säsongen innan förlossningen... Ni som inhandlat hallonbladste - var har ni fått tag på det?

• Izzie

Aha, där kom svaret gällande pissehästarna... Kanske ska klippa av mina då. Har så stora vader att de ändå fastnar längst upp...

• fru AM

Jag blev lite sugen på att testa en "sittboll" istället för stol (Kokos tips)! 

• fru AM

Izzie: mina shoppingfavoriter var nog de oväntade fynden. En brun matelasserad liten höstjacka till Hektor (så han och ppappa ser likadana ut ) samt en röd klänning till mig (lagom lång i en vanlig affär - overkligt för mig ). Och en glamourös shoppingbag i "fakey snakey" ...

• Ore

Hade inte hört uttrycket pissehästar. Men det kanske vore något att satsa på. Något av mina mer eller mindre avlagda par gummistövlar kan ju så småningom få bli avklippta. Jag köpte nya, något kortare gummistövlar som var röda och fina för ett tag sedan

Låter som ni hade väldigt trevligt i London - kul! Hittade ni något skoj på väskavdelningen?

AM: Din londonresa i våras blev väl inställd, så du kanske ska kompensera dig själv med ytterligare en resa dit inom en snar framtid? Så hinner du med litet mer av den långa listan

Åhh, jag vill också åka någonstans. Struntar i vart, bara jag kommer iväg från vardagen.

Igår råkade jag ut för (ytterligare) ett irritationsanfall/avundsjukeanfall gentemot svåger och svägerska som har ungefär tio gånger mer barnvaktshjälp än vad vi har, från sväronen... Det som stör mig är väl när de har ena eller båda barnen ivägskickade i minst 1,5 dygn i stöten - dvs tar nästan hela helgen i anspråk för sväronen utan någon hänsyn till att de kanske behöver göra något annat. För att sedan skriva på fb att det är så skööööönt med barnfritt så att de kan ha kvalitetstid tillsammans och bara ta det lugnt. Alternativt ge sig ut och festa och ligga däckade halva dagen efteråt. De har också mycket mer hjälp från svärfar med sitt hus ('för att annars skulle det väl inte hända någonting'), och vi kan då inte med att be om hjälp alls för att vi tycker det blir för mycket för honom, han är inte purung längre direkt...

Tror jag lyckades svälja mitt förtret ganska bra dock (på det osunda sättet att jag för mig själv utnämnde mig själv/oss till mer hänsynsfulla, allmänt trevligare och bättre föräldrar än dem...)

• Ore

Apropå grönast gräsmatta i kvarteret, så har jag fått för mig att quick-fixen för en sådan är att ha en självgående gräsklippare. Sådan har jag tjatat om gentemot maken, så att han nästan fått hål i öronen om man ska tro honom Så då räknar jag med att kunna vara så glamourös eller oglamourös jag vill, eftersom jag kan gömma mig inne i huset medan gräset klipps...

Men jag ska ta inspiration av Gemma och Snorkis, mer glamour i livet - steg 1 får bli att införskaffa glamourösa myskläder. Vart hittar man sådana, tro?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!