• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september
    muggles skrev 2011-09-03 21:56:27 följande:
    Frullan: varför skålar du i hallonsaft? Är du också "on the bang"??? Grattis i så fall...
    Obeservant läst! Jag undrar och hoppas också!
  • Gemma

Sent omsider - hej igen! Lapinette, att hänga härinnne och längta efter barn (om du nu gör det, känns som om du - med rätta - är en smula kluven), är det inte lite som att banta och jobba på Marabou?  
    Londonresenärerna: Hur hade ni det? Undrar därför att nästa vecka är det MIN OCH MANNENS TUR! Det blir första riktiga resan för oss sedan dottern aka Monstret föddes för 3,5 år sedan. Då åkte vi två veckor till Malaysia när jag var i vecka 36 och låg och jäste på stranden och vinkade till oss fruktfat... sweet.
    Vi åker - helt enkelt - för att shoppa. Närmare bestämt för att mannen ska shoppa. Han erkände skamset att han har beställt inte mindre än TVÅ par skor på John Lobb, där ett par trämodeller av hans fötter står och väntar på honom i källaren. Nu ska vi "bara" välja skinn och modeller på hans chelseaboots och loafers. Och eftersom jag generellt är mot A. chelseaboots på fötter i stl. 45 och B. loafers generellt så måste jag ju bara följa med och kolla att han inte gör nåt dumt. Och kanske kanske handla lite själv också.
    Fast jag har nog redan fyllt shoppingkvoten för i år med mina nyinköpta MiH "oslo"-jeans och en sagolik chokladbrun handväska från Marc Jacobs, som andlände från Shopbop med den söte UPS-killen förra veckan (han noterade att jag hade klippt gräsmattan, sen kan ni ju gissa er till resten själva).
    Gräset, ja. När vi hade byggt färdigt vårt hus var pengarna slut men trädgården såg ut som nåt ur ett reportage från  Tjernobyl. Nog för att det är inne med spikmattor (eller, ja, var i alla fall för ett par år sedan) men att ha en egen utanför dörren när man har en ettåring som jobbar extra som metalldetektor är ingen höjdare. Att treåringen hjälper till så gott hon kan genom att samla upp metallskrotet och kasta det i soptunnan, med risk för skärsår, hjälper knappast upp situationen. Så det blev till att beställa en ny trädgård, närapå en sån där sofjädersvariant som de har i Kalle Anka på Camping. På två dagar schaktade de bort det märkliga busk / betongplattelandskapet och ersatte det med - först matjord, sedan en gräsmatta som är så grön att den nästan fräter i ögonen. Och jag som inte någonsin skulle befatta mig med "den där trädgården" har på kort tid blivit en mästare på att gödsla och klippa. 
    Nu har vi den grönaste gräsmattan i grannskapet, och det tack vare mig (och en enkel handgräsklippare). Jag kan ju tillägga att mitt nya ljusrosa Juicyställ och rosettprydda gummistövlarna från Deauville har hjälpt upp motivationsfaktorn något enormt. Min man driver konstant med mig men... bor man i Sveriges svar på LA beach så gör man. 
    Nu är glamourämnena definitivt uttömda. Kalasade på en flaska Thörley Opera för 59 spänn, det billigaste drickbara bubblet som går att få tag på.
    Hade en hyfsat givande vecka med ett par möten på olika byråer och ett par andra som är planerade denna vecka, men än har jag inte fakturerat några jobb sedan jag gick på min monumentala mammaledighet för typ... ja vad blir det... åratal sedan.
    Känns lite nervöst att ha inbokade möten när rösten är HELT borta, jag åkte på en riktigt elak höstförkylning förra veckan och det är extra svårt att vara rädd om rösten när barnen insisterar på att jag ska sjunga samtliga låtar från Krakel Spektakel för att de ska hålla sig lugna i vagnen... men jag jobbar på det. Får se om en extrafluffig cappuccino och lite Lilla Glassfabrikens italienska chokladglass på GRANNSKAPETS GRÖNASTE GRÄSMATTA kan hjälpa?

Kram på er / G 

• Gemma

Inser att det faktiskt går att dra felaktiga slutsatser om mig och UPS-killen. Det jag ville ha sagt är att han har varit här och levererat saker förr. Inget annat ;) I'm not that desperate yet... men om min man fortsätter att hålla sig borta heeela veckorna och bo på hotell i Småland så vete sjutton vad som kan hända ;) 

• Izzie

Nenne - Ett JÄTTEGRATTIS till plusset!!!!  Såg det häromdan när jag läste ikapp mig lite med hjälp av mobilen, men mitt inlägg försvann när den jäkla telefonen slutade ladda sidan... Vad fantastiskt roligt att det funkade smidigare den här gången! 

PB - Vad duktig du är med dina promenader! Jag är impad! Kul att det ger resultat på vågen med, det kan ju höja motivationen lite till!

September - Förstår att det är drygt att bara gå och vänta... Är ju lite i samma sits själv även om du är lite före mig, och det är svårt att tänka bort det. Kroppen gör ju sig påmind i alla situationer... Inte konstigt att du nojjar heller. Det hör väl till på nåt vis, men det blir ju inte bättre för det. Vet inte hur man ska tänka bort det heller. Man får väl intala sig att allt kommer gå bra, men det är ju lättare sagt än gjort ibland. Hursomhelst kan det inte vara långt kvar för dig nu, snart är er lilla bebis här! Hade du en bra förlossning förra gången förresten? Minns inte din historia.

Hattis - Ja, du är ju i samma läge! Går oxå och väntar kan jag tro... Kul att du tänker på en tvåa redan. Själv känner jag mig rätt mätt på att  vara gravid nu... Får se om du känner samma sak efter att ha genomgått en förlossning, eller om du kanske vill vänta lite efter det

Vickan - Nix, känner inte igen utslagen... Men om det nu är sådana verkar de ju åtminstone gå bort av sig själva och det är ju skönt. Har du testat mild kortison för att se om det går bort?

LIten - Vilka loppisfynd! Skoj när man hittar nåt vettigt! Verkar vara loppissäsong på allvar nu, har flera kompisar på fejan som verkar ha fyndat i helgen. Grattis till att ha kommit i kläderna utan att ha behövt lägga ner hela själen i det! Inte alla förunnat! Jag längtar oxå efter att komma igång med träningen igen. Maken är sugen på att köpa en roddmaskin, men jag vet inte... Verkar ta lite plats...

Gemma - Du lyckades ju få trädgårdsarbetet att låta riktigt glamoröst Hoppas din hals kryar på sig!

För egen del jobbade jag min sista officiella jobbdag i fredags. Känns superkonstigt. Stadade ur skrivbord, hurts och alla skåp och lådor. Satte frånvaromeddelande på mailen fram till 2013... Har ju inte direkt kunnat varva ner eftersom vi har haft årsbokslut i veckan och det har varit massivt med jobb kan man ju säga... Ändå hann jag inte färdigt så jag måste ändå in och avsluta några saker så det får bli lite jobb på tisdag och torsdag nästa vecka ändå... Men imorgon tänkte jag bara vara hemma själv och ta det lugnt... Matilda är på dagis denna veckan som kommer med, så man får man får passa på...

Besöket hos läkaren gick väl helt ok (såg att några av er undrade). Hon konstaterade väl egentligen att det inte fanns någon klockren plan när det gällde förlossningen. Jag hade hoppats på att vi skulle landa in i en lösning där jag kunde ställa in på det ena eller det andra, men så blev det ju inte riktigt. Hennes utgångsläge är ju att vaginalt är det bästa, men efter att ha granskat mina bäckenmått efter röntgen blev hon mer tveksam. Samtidigt verkar hon negativ till planerat snitt, hon ser hellre att det blir ett akutsnitt för bebisens skull. Jag var inne på att kanske få igångsättning lite tidigare för att undvika att bebisen blir för stor, men ofta leder tydligen  igångsättningar till värksvaghet och komplikationer som att bebisen går ner på "fel" håll och det är just sånt som kan ställa till det för mig med mina bäckenförutsättningar. Hursomhelst, det hela slutade med att jag fick en tid på mån om två veckor (grav v 40) på förlossningen. Där gör de en viktuppskattning på barnet och kollar hur livmodertappen ser ut. Är bebisen runt 3,5 kg och livmodertappen börjat mogna får jag en tid för igångsättning så fort de kan. Är bebisen istället runt 4 kg och livmodertappen omogen, kommer jag istället få en tid för planerat snitt. Sannolikt blir vi dubbelföräldrar v 38, men vi vet ännu inte vilken dag el förlossningssätt. Försöker ha så öppet sinne jag kan, och hoppas hoppas att det går bättre den här gången och att jag inte kommer må lika dåligt. 

• Tinga

EA - vi är egentligen inte så kreativa av oss när det gäller mat, men däremot flitiga användare av Allt om mats Fredagsgourmet-kokböcker. Eftersom både maken & jag är mat- och matlagningsroade ser vi till att det finns ingredienser hemma till god mat på helgen. Däremot vill vi inte tillbringa hela helgerna i köket, så då är lite snabba recept bra. Ikväll blir det grillad oxfilé med rödvinssås, vaxbönor och ett nybakat surdegs röd med rostade frön (sesam, lin & solros) och så ett gott vin från Valpolicella.

• Tinga

Izzie - med tanke på att du har två möjliga förlossningsvägar låter öppet sinne som en bra ide, men det måste vara lite jobbigt att inte veta? Hoppas iallafall att du får en bra upplevelse den här gången, oavsett metod. Tänk att det snart är dags!

• Lapinette

Gemma - ha, ha underbar beskrivning "som att banta och jobba på Marabou". Det är ju så att när jag började hänga här för en dryga fem år sedan så var det för att försöka få barn ... sen har ju alla andra lyckats en eller flera gånger om och jag har hängt kvar. Håller tummarna för dina möten och att rösten kommer tillbaka. Själv känner jag mig superkvaddad idag. Åt en underbar middag på Divino igår och sen halkade jag och maken vidare ned till Stureplan och där blev det mängder med champagne innan jag kände att nej nu har jag noll kontroll och måste hem bums. Något trött idag och så har jag halsbränna . Hoppas det går över tills imorgon för jag vill inte rucka på min träning som flyter på så bra just nu.

Och vad härligt med London. Menar du att ni inte har varit iväg en endaste gång på 3,5 år?!

Tinga - din middag ikväll är verkligen glamorös i jämförelse med vår som kommer bestå av kyckling, köpt potatissallad och en stor sallad till det. Idag prioriteras varken matlagning och till middagen blir det kallt Vasastans vatten.

Izzie - när är det bf?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!