• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Liten - glömde kommentera igår, men självklart kan vi köra surdegsbakning på lämplig trådträff. Och vill någon ha skickar jag gärna ett surdegskex. Har precis satt en deg för ett olivbröd med vetesurdeg.

• Tinga

Att säga att vi haft glamour här är väl att ta i, men vi har ätit en väldigt god grillad lax med karibisk kryddning, ugnsbakad sötpotatis med mango & ananas och så en kall limesås till det. Mycket gott & det blir ordentligt sting på laxen med den där karibiska kryddningen (ingefära, piri piri & paprikapulver bl a). Till det en Riesling från sommarens tur i Alsace.

• Tinga

PB - starkt jobbat med vikten! Jag brukar också resonera som du; först "tjäna ihop"'till belöningarna, innan man utnyttjar dem. Känslan när man dricker det där vinet eller äter den där kakan blir så mycket bättre.

• Tinga

Nähä, nu är fotbollen slut (tusan att vi förlorade ) så nu blir det fika & kvällens inspelade avsnitt av SYTYCD. Trevlig helg på er!

• start september

Jo, det är ju inte så längt kvar och inget kan jag påverka. Jag får helt enkelt försöka göra det bästa av det, läsa deckare och hoppas att dottern får vara frisk så att inte blir något strul innan vi ska in.

Tack för sympati!

• passionsblomman

Tack Tinga och September för pepp! Jag gick faktiskt uppskattningsvis minst 1,3 mil efter min motvilliga start. I ösregn, en stor del av sträckan. Truls fick inte följa med på denna turen September. När det är långt och snabbt orkar han inte än. Jag får ta det försiktigt så han inte får skador, för det är visst känsligt för lederna och skelettet innan de är helt färdigväxta. men nästa sommar, då orkar han nog.
    Visserligen dras tempot stundtals ner något då jag bara vägrar gå förbi kantareller, men väldans nöjd med mig själv känner jag mig ändå. Och eftersom vinet blev struntat i, så tackade jag ja när sonen kom och bjöd på egenbakad chokladboll till efterrätt.

Nu ska jag se om det går att övertala min sambo att massera de stackars axlarna lite, för de är rätt ömma efter allt stavande.
    Förbaskelse och skit att det inte gick att få inpetat den där bollen ett par gånger till i rätt mål ikväll också! Här satt man i blågul tröja och mössa och skrek så Truls blev alldeles förskräckt, men inte hjälpte det.

Men min risotto fick komplimanger härhemma åtminstone, och det var kul. Fast nästa gång ska jag koka egen fond, för det tror jag blir godast.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • viktualia

PB - så funkar VK också, att man får förtjäna kalorierna i förväg eller i alla fall på dagsbasis. Något som passar mig bra. Idag tänkte jag se till att få dricka vin tex....

... dags för promenad.. och gå med barnvagn ger en hel del! Lördag och gråväder i Vickans håla!

• Hattis

OJOJOJOJOJOJOJojojojojojojojojojojojojojoj vad det kan hända saker när man är borta några dagar från tråden!!! Grattis Nenne!!!  Tänk, en tvåa som kommer bara sådär! 

Har själv inte kunnat hålla tankarna på en tvåa borta. Mycket vill ha mer. Och då kommer skuldkänslorna - den som gapar efter mycket, och vidriga Jante som sätter sig på mig. *försöker vilt mota bort alla neggotankar*

September - har samma orosordning som du men sämre koll på bebisens mått. Tror att jag skulle analysera aldeles för mycket ju mer koll jag har. Ni hade glammigare fredagskväll än jag och maken iaf - vi körde industrifryst pizza framför fotbollsmatchen...

Hur gick risotton PB? Har själv aldrig gjort någon och det är fantastiskt gott när man blir bjuden på det. Ett delikat risottotillbehör är vitlöks- och smörfrästa skogschampinjonhattar. Måste också säga att jag är impad av all din träning! 

Är också så impad av er som kör kostkoll och över er som gör fantastiska menyer. ICA-pizzan i soffan till trots så TROR jag ändå på rörelse, eftertänksamhet om vad man äter och att "fuska" geonom att faktiskt äta riktigt god och vällagad mat och festliga desserter i genomtänkta menyer - det orkar man ju kanske inte fixa varje dag ändå. Väck med industrimaten, godiset och färdigrätterna och må bättre! *försöker dunka in detta i mitt huvud*.

Ett besök på förlossningen har det blivit, för att slutligen kolla upp om det nu är fostervatten som rinner. Prioriterade läsning på Vårdguiden istället för FL, vilket kan göra susen ibland. Falskt alarm. Men förvärkar i ökande grad hela veckan. Ska bli skönt att sluta jobba.

Izzie???

• start september

Hattis, har funderat mycket på tankarna hade kommit utan detta UL. Fast nojan var ju tillväxthämning innan det och kanske är det  just så att jag som normalt får större barn nu får ett mindre pga lite svagare flöden. Jag tror ändå att jag mår bra av att veta så mycket som möjligt. 

Vad bra att du kollade upp fostervattnet! Förstår att det ska bli skönt att sluta jobba.

Sovmorgon, färdknäpp, familjeutlykt med glass och lekplats och nu snart entrecote med kantareller i mängd och chilibearnaise. Lite vin hade gjort susen till det. Snart så. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!