• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Snorkis: Grattis till lång nattsömn för Leffelina. Kommer ihåg det där när man låg på helspänn och tänkte att barnet vaknar när som helst... Oavsett hur det blir nu kommande nätter, så är det ju positivt att hon har sovit så länge en natt, för då kan det bli fler... För oss kom de längre sömnpersioderna litet successivt. Någon gång sov han flera timmar längre, sedan blev nästa natt som den tidigare, sedan sov han en timma längre natten därpå, och sedan tillbaka, och sedan en ännu kortare, och sen en jättelång igen o.s.v... Men snittet på nattsömn blev successivt längre iaf

• Ore

Apropå sömn så pratar vår lillkille i sömnen ibland, ffa ropar han "mamma" i sömnen. Så då får hans yrvakna mamma gå upp och kolla litet på sin sovande son, och kan sedan krascha ner i sängen igen.

Smint: Helt rätt på sporten!

• Liten med Mindre

Ore - jag tycker det jobbigaste är när Mindre drömmer och skriker för fullt. När vi sen går dit för att kolla eller försöka väcka/prata med henne så blir hon vansinnig och sparkar o slår - fortfarande i sömnen. Då är det bara att gå igen och fortsätta lyssna på gråten. I alla fall tills hon når en lagom nivå av vakenhet att det går att resonera/prata/gå o kissa.

Känns hemskt när det händer.

• passionsblomman
    Snorkfröken77 skrev 2011-09-02 10:27:19 följande:
    Cicci - Lol, jag tror grannarna tycker jag är lite knasig, för någon månad sen stod jag i finklänning med rosett i midjan och körde högtryckstvätt på garageuppfarten så att skiten sprutade (klänningen hade ett litet hål i ryggen hade jag upptäckt när jag tog på mig den så då orkade jag inte byta om när jag skulle göra rent vår mur, tänkte att jag slänger klänningen efteråt)
    Man får vara tacksam när de sover de små liven

Ursäkta, jag är inte ikappläst och riskerar därmed felinlägg, men GUD vad roligt! Jag skrattar högt! Snorkis darling, om jag någonsin skriver min bok-får jag sno den scenen då? Eller, jag måste nog göra en film vid närmare eftertanke...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • smint
    Snorkfröken77 skrev 2011-09-02 10:27:19 följande:
    Cicci - Lol, jag tror grannarna tycker jag är lite knasig, för någon månad sen stod jag i finklänning med rosett i midjan och körde högtryckstvätt på garageuppfarten så att skiten sprutade (klänningen hade ett litet hål i ryggen hade jag upptäckt när jag tog på mig den så då orkade jag inte byta om när jag skulle göra rent vår mur, tänkte att jag slänger klänningen efteråt)
    Man får vara tacksam när de sover de små liven
    haha så roligt  
  • start september

Hoppsan! Försökte rapportera in när jag var uppe med morgonpiggt barn 06.00, men det försvann visst. Nix, inget barn. Tycker jag känner av allting mycket mer, men det är nog för att jag sovit lite sämre och har träningsvärk efter en onsdag med både lång promenad på stan, onsdagsaktiviteter och en massa trappor för att få igång det
    .
    Sist kom hon i 41+4 (satte igång i 41+2) och idag är det väl 39+3 eller så. Så det känns rätt osannolikt. På tisdag är det BM och jag ska be om koll och hinnsvepning samt få igång diskussion om igångsättning. Fram till dess lever vi på hoppet.

Jag ska göra picknic och hämta på dagis och ta en längre promenad (alltså med mina mått mätt) med lilla tjejen nu i eftermiddag i alla fall. Satt hemma still igår för att jag var seg och trodde att det skulle gå igång, men lite mer action behöver jag nog för att inte noja.

För noja det gör jag. 1) Levande barn. 2) Kromosomskador 3) Förlossningsskador.

Det här med kromosomskador dök upp efter UL i veckan. Barnet är ju mycket mindre än förra gången, men ändå precis på normalkurvan. Dock går de mest på magmåttet när de viktskattar, de två andra måtten de tar är huvud och lårben. De låg lite efter och genast snurrar tankarna på att något är fel. Sen försöker jag tänka att maken har lite kortare ben än genomsnittet och vår tjej har nog ärvt det. Brallor räcker längre för henne än tröjor av samma märke generellt, det är ett faktum. Så kanske kan man ha kort lårben där inne också av ärftliga skäl. Men ändå.

Jag fyllde 35 i år, vi fick bra på KUB, men det är ju bara sannolikt. hur jag vrider och vänder hade inte fvp varit värt det och alla barn är välkomna till oss. Men oj vad det snurrar där inne nu. Kanske är det vanligt andra gången - att man tänker mycket på syskonet och hur det skulle påverkas?'

Usch, vill inte dra ner fredagsstämningen, men det har varit ett eländigt dygn på detta tema.

• passionsblomman

Sedan måste jag säga att vad KUL det är att det umgås i trådkretsen åt alla möjliga olika håll även utanför trådlivets texter och utöver stora trådträffar! Jag tycker det är härligt! Hoppas ni som drar till London får all positiv energi och roliga minnen ni någonsin kan behöva inför höst och vinter. En vitamininjektion.
    Skål på er! För Nennes mage SkålGravidSkål För vänskap SkålGladSkrattandeSkål För frukt i trädgårdenSkålÄppleSkål För barn, husdjur, hem och jobbSkålBabyKattKaffeGuld i munSkål För fredagsmys, kärlek och ett gott liv åt oss alla SkålHjärtaHjärtaSkål

Sedärja, det var ju tillräckligt för att bli helt snurrig!Cool

• start september

Och att mäta huvudmått på UL när de är fixerade är nästan omöjligt sade BM, så det bortser jag från.

Och könet är fortsatt en överraskning förresten!

• passionsblomman

September, usch och fy vad skitjättejobbigt att bara gå och vänta sådär! Det tar på både kropp och psyke, så nojjorna är ju inget konstigt att de kommer-det är ju inte förrän man har barnet i sin famn man kan få besked om att allt faktiskt är och har gått bra. Min sambo var väldigt väldigt rädd att något skulle vara på tok med vår son. Han blev så lättad att han satte sig i den där fåtöljen och bara somnade när de väl upprepat flera ggr till hono m att allt såg ut precis som det skulle.
    Hoppas du snart får anledning att verkligen slappna av och glädjas åt att det gått vägen.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!