• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

lappis – Åh, fy vad jobbigt! Hoppas han snart blir bättre!

• nennesjuttioåtta

Vickan – Hur har Trollet fått ringorm? Klappat en kossa?

• Klockarbol
    passionsblomman skrev 2011-09-06 13:48:17 följande:
    Någon gris har jag alltså sluppit träffa än, men däremot har jag sedan jag flyttade till småland , stiftat nära bekantskap med ett helt annat och totalt övervidrigt djur. Ett kryp som helt klart lägger sig lika med fästingar i tabellen över äcklighet.

Detta kryp heter Älgfluga eller Älglus, ibland kallas den Hjortlus, eftersom det är djur som älg, hjort och även kor och hästar som har den. De är som mest aktiva och flest i antal i agusti till oktober. Dvs precis den tid jag annars gärna är ute och går, jag som inte kklarar sommarvärme så bra. Och som vill plocka svam. Jag hatar dem! Och det finns inga medel att spraya sig med som hjälper. Mygg framstår som ett gulligt husdjur i jämförelse och jag har numera börjat gå i långärmat, trots att det är alldeles för varmt när man får upp ångan.

Detta är plågoriset:sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

Stoppar in näsan och instämmer med frenesi o eftertryck i Blommans åsikter om älglöss!!!

Myggnät (sånt där man hänger över kepsen) är ett måste för har man väl fått fanstygen i håret så är knappt att man får bort dom med elektrisk luskam. Jag vill även informera om att de bits alldeles utmärkt även efter att man har delat dom på mitten med naglarna.

Delar med mig av en liten vacker ballad som precis beskriver hur det är - varsågoda att njuta av:

Balladen om é uschla älglus!

http://www.gunnarskogsorkester.com/dbe320be-6c0d-42c9-bfb8-6786319f53ec-29.html

(det finns en liten "lyssna" länk brevid titeln")

• Ore

PB: Är också bekant med älgflugor, och har nog stött på dem under hela min 15-åriga idrottande i skogen, vad jag vet. Lyckligtvis tycker jag att det kittlar när de kryper, har hittills inte stött på någon som bitit mig. Men man får "riva" av dem från huden med naglarna för att få bort dem, helt sanslöst.

Har dock sluppit grisar, men är det något jag är rädd för att råka på så är det just vildsvin. Huga! Skulle dock mer än gärna få syn på ett lodjur, men det lär väl aldrig hända. Hoppas kan man dock... (Har sett spår, men inte mer än så, och det var några år sedan nu...)

Lappis: Skönt att du fick tag på din pappa, och att han sa att det gått bra. Hoppas han piggnar till litet mer, och kan prata ordentligt. Har också hört att tub ner i halsen är besvärligt, så har han haft det så beror nog kraxandet på det...

Heja Koko och löpningen.

Kan tyvärr inte heja på Snaily, ska på dop den dagen.

• Lapinette

Ja, det var nog "tubandet" som gjorde att han inte hade någon röst. Har ju själv varit med om det en gång men minns nog mest hur jäkla drogad jag var .. ha, ha!

Har aldrig stött på älglöss och tycker att det låter jätteäckligt. Läste den där story on tjejen som fått det insprutat i ögat .. UUuuuuuääääkkkk!!!!

Och gällande att allt jämnt ska inträffa samtidigt så springer maken halvmaran samtidigt som ni ska ha skoj och samtidigt som EM i dans går i Blå hallen. Vad fasen .. kan man inte sprida på "roligheterna" lite??!!

• nennesjuttioåtta

Någon som vill köpa ett bra startnummer på tjejvasan?

Förresten, igår gick Pricken sina första steg! Han hade den goda smaken att vänta tills jag kom hem.  

• Ore

Nenne: Kanske, måste nog bara kolla av med maken först (kräver ju litet logistik runt omkring, samt en hel del träning...) Men jag förvarnade redan förra året att jag ville åka mer skidor nu i vinter än vad som hanns med förra.

Och grattis till en gående Prick!!!

• nennesjuttioåtta

Ore – Snaily kan vara hare!

• nennesjuttioåtta

Tack Kängu, förresten! Kul att se dig också! Har jag missat någons grattis så ber jag om ursäkt, det blev ju liksom lite kaos.

• start september

Jag förstår att det kändes sorgligt Lapinette att höra din pappa så. Tror också på tub samt på det faktum att man ofta inte använder rösten så mycket på sjukhuset när man är dålig. Om man inte dricker utan får dropp så torkar man ju ihop lite.

Fy för älgflugor! Har tack och lov inte träffat på dem än.

Tjoho - en gående Prick! Har du landat lite i ditt plus Nenne?

Åter efter BM. Både plus och minus. SF mått står still fortsatt.  34 har det varit en månad nu. Hon har gjort en hinnsvepning, mjuk tapp i allafall. Mer sammandragningar blev det... Färdknäppar ikväll och sen hoppas jag att det ska gå igång. Jag fick tid på förlossningen för flödeskoll och annat samt diskussion av igångsättning först på BF +7, hade ju hoppats på tidigare och igångsättning på BF+7. Bm förklarade att hon kämpat sig till att jag skulle få komma innan BF+11 - de tyckte tydligen inte att jag hade skäl tidigare bara för oro och beredde mig på att vi får kämpa rätt bra för igångsättning innan 42+0. Suck.  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!