• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie
    snaily skrev 2011-08-11 19:01:04 följande:
    *lägger mig i*
    Jag tror på, och använder mig av, minsta motståndets lag när det gäller Ynglas sömn. Hon ammas och buffas (samtidigt) till sömns varje kväll. Och så kan man ju inte hålla på för evigt, men när någon av oss känner för att ändra metod så gör vi väl det då. Det går säkert att hitta en lösning även om man "vant dem" vid att somna på ett visst sätt. Inte så många tonåringar som ammas och buffas till sömns, till exempel. Eller bärs för den delen. Sen kan det ju ordna sig alldeles av sig självt också innan man behövt ta till några sömnmetoder, bebisen kanske plötsligt är mogen att somna själv och bara gör det en vacker kväll. Jag är inte alls säker på att det blir svårare att ändra sätt ju längre man väntar. Inser att mina åsikter i frågan är helt motsatta Litens men ville bara dela med mig av mitt tänk.

Y är förresten också redo för att sova ca 2 h efter att hon vaknat på morgonen, läst att det är normalt att de har sin kortaste vakenperiod direkt efter nattsömnen, lite motsägelsefullt kan tyckas. Så är det oavsett om hon sovit 9,5 eller 12 h på natten.
    Snaily, det är väl egentligen minsta motståndets lag som vi har följt också. Vi har ju inte ens tänkt på vad vi gjort utan bara gjort det som vi upplevt har fungerat. När jag ammade så somnade hon oftast vid bröstet, men nu så är det inte så ofta hon somnar med flaskan i munnen utan hon vill gärna bli lite vaggad. När vi var hemma så fungerade det faktiskt ganska bra att gunga lite med vyssan lull-tassarna, men vi har inga sådana här. Problemet är väl lite att jag känner att jag inte kommer att klara av att gå och bära på henne så länge till. Och sen började vi fundera lite på hennes sömn nu när vi känner att hennes sömnmönster inte riktigt passar oss som det gjorde innan.

Nu när jag tänker efter så brukade hon somna 2 h efter hon vaknat tidigare också, men då hade det ju hunnit bli förmiddag, så det kändes som att hon hade varit uppe längre. Men det är tänder på gång just nu också, så att hon inte sover lika bra nu skulle ju kunna ha med det att göra också. Ikväll försökte vi få henne att somna lite tidigare, så får vi se hur länge hon sover i natt
  • Oupsie

Skriva en trådstart, hmmm, det får jag nog fundera på, inte min specialitet precis .

Nu ska jag gå och sova, är trött efter den tidiga morgonen. 

• Hattis

Men vad ser jag, fortfarande inget trots 4 cm (eller kanske mer!) för Snartis *gapande gubbe*

Tjenixen Oupsie, i förmiddags var du minsann uppe på Cicci-nivå med smileys tror jag Hm, jag tror att alla klarar sig utmärkt utan bild... Vagnen bidde en Teutonia iaf. Testade en kompis vagn med icke svängbara hjul och det kändes alldeles för tungt.

I casa Hattis har det ätits hämtpizza så magen är nu full av både pizza och bebis vilket känns minst sagt späckat. Och pizzan är ju så himla salt så jag måste dricka hur mycket som helst nu. Ska strax gå och lägga mig och lär väl få börja springa på toa redan om ngn timme eller så. Som man bäddar får man ligga.

God natt på er!. Jag tänker förresten vara smygläsare i er viktminskningstråd när jag hinner, bara så att ni vet!

• Mopedvin

Godmorgon allihop, tillbax från semestern! Har haft en fantastisk semester...faktiskt, lite bråk, glada barn (för det mesta). Gotland var underbart, barnen älskade stränderna med raukarna, vi drog ofta ut vid 9-10 på morgonen, hade med oss mat och Trangiakök, var ute hela dagarna, kastade sten i havet (lilla E's favorit), klättrade i raukar (stora E's favorit). Botaniserade bland Gotlands alla mysiga cafeer på hemvägen innan vi for tillbaka till stugan för grillmiddag. Barnen somnade som stenar vid 19 och vi drack lite vin, läste, spelade yatzy och slocknade ofta före 21.30....

Efter några dagar hemma drog vi sedan till makes syster med familj i Linköping, hade en hysterisk, hektisk, rolig dag på Kolmården (från 09.45 till 18.45...) Några lata dagar senare for vi hem igen via Norrköping där vi kollade in en dinosaurieutställning ( som var sådär). Sen har vi varit hemma, fixat med huset etc. På måndag börjar vardagen igen... usch vill inte, har haft en så bra sommar! Men men, älskar ju hösten! Ser dock inte fram emot vintern längre efter två vintrar med snö från oktober till april... S

Sen är jag lite orolig för det är omorganisering på dagis och igår var vi o hälsade på, sååååå rörigt, inget visste något om hur det skulle bli med saker och ting, känns inte roligt att inte ens ha träffat lilla E's fröknar och han är ju bara två år och min man oroar sig inte alls... Så typiskt.

Hoppas det är bra med er andra, har läst ikapp lite grand sista sidorna, kram till Lappis, lyckospark i baken till Snartis!

• Liten med Mindre

Snorkis - det kommer att gå fint att vara hemma själv! Fast visst känner man sig väldigt ensam trots grynet första dagen.

Ang tråddejten - jag har fått ledigt! Och Snorkis - kanske ska maken din leka med flygande makapärer ihop med min man? I och för sig blir det inte så mycket flygande när Mindre och Lilleman är vakna, men ändå.

Hattis - det blir fullt i min mage av hämtpizza med, förstår att det är ybertrångt när Kepsen är med och trängs också. Aj aj!

Snartis? Hoppas du får annat för dig idag än att vara här! Vi har förvisso mycket äpplen, men hälften av dem verkar ruttna på trädet, eller sitter omöjligt högt trots nyinköpt äppelplockare. Men skulle vi få många över efter nästa omgång mosande så försöker jag höra av mig. Så får i alla fall maken din plocka...

Och vill någon i Stockholm ha jordgubbsplantor får ni säga till nu. Började omplanteringen av det vildvuxna landet igår, och trots att jag bara grävde om 1/4 av landet blev det ett berg av plantor över. (Så inför nästa omgång kanske någon vill adoptera några tänkte jag. Ska kolla med grannarna med.)

Fast det dröjer nog några dagar så att jag ser att det första överlever. Vet ju inte om det är rätt tillfälle egentligen...

• Liten med Mindre

Mopedvin - vad härligt det låter med semestern! Vill också ha heldagar på stranden!

Vad gäller dagis förstår jag oron. Jag är inte helt lugn med nya dagmamman heller än. Jag har ju dock inte varit där, utan får andrahandsinformation från maken.

Tydligen ska de störrebarnen iväg på allmän förskola/lekis på förmiddagarna, och det slutar vid 12. Då är hennes plan att barnen äter lunch när de kommer hem strax före 13. Hur tänkte de nu??? Mindre kan väl klara det med extra mellis. Men Lilleman är ju dödstrött vid 11 och behöver lunch och sova.
    Detta får hon fixa till - picknicklunch eller nåt så att han får sin långlur. Muttrar! Allt som har flutit så bra med gamla dagmamman och så ska vi flytta och bära oss åt. Maken tror förstås också att det ordnar sig. Men jag som sitter i tantträsket denna vecka ser allt svart.
    (Glömde jag nämna att hon tycks ha några budgetblöjor som kändes stenhårda. Visst är det enkelt att köpa med egna, men ändå. )

• muggles

Hur går det med er alla? Hörde från Piggelin att Lappis fått ett tråkigt besked ang adoption, det var väl fasen också vad det ska strula hela tiden

Har haft för fullt upp med sommaraktiviteter för att hänga här så jag är lite off känner jag...

Diskuterar ni fortfarande sömn? Gäsp!

Snorkis: kul att höra om Leffelina! Snart kommer hon att fyra av leenden i parti och minut, börja vända sig från rygg till sida och granska sin hand (om hon inte redan gjort det? du skrev att hon börjat greppa redan).

Maken börjar jobba på måndag (på söndag är tjejerna 3 mån!!!) och det känns som om den här sommaren har rusat iväg i 180 knyck. Jag har faktiskt ingen ångest över att vara ensam med tjejerna, inte som jag hade när vi hade fått Moa. Moa var mer jobb än dessa två filbunkar tillsammans... Vi var på utflykt med grannen och hennes två pojkar (en 4-åring och en 6-månaders) och det kändes som om hon hade mer att göra med sin 6-månaders än vi med våra tvillingar.

Förresten, hade ingen aning om att man får så mkt uppmärksamhet när man har tvillingvagn. Folk kommenterar, stannar och tittar, frågar en massa frågor, varav en del privata (ammar du? hur gick förlossningen?). Jag är redan trött på det känner jag... Jag menar, såå jäkla ovanligt är det väl inte med tvillingar eller???

• muggles

Det finns en 5-i-topp-lista på frågor man får när man har tvillingar - någon som kan gissa nr 1 på listan? *quiz*

• muggles

Förresten, någon som kan ge tips om en bra sömnmetod för vuxna? Jag har svårt att somna om på nätterna efter nattmatningen numera. Maken med. Vi är såå tacksamma för tips!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!