• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Cicci - allt är tydligen relativt. I förra förorten betalade vi typ 700 för en termin gympa.

• fru AM

Dessutom är de på rea - 50 dolares - på sajten i alla fall

• BrudSommar2006

Problemet är att det finns för många aktiviteter barnen skulle behöva gå på. Det vore bra med någon typ av bollsport också kan jag känna. Tennis tror jag inte att Iris skulle fixa än, golf är inte så intressant för oss, men det är samma sak där, fotboll däremot tror jag skulle kunna vara något. Jag hatar i och för sig fotboll men jag inser också att det nog är rätt nyttigt för Iris som skulle behöva få springa lite och också öva upp bollkoordinationen. Fast vi hinner inte mer nu och Iris vill ju inte stryka något av det hon redan gör.

• fru AM
    Liten med Mindre skrev 2011-08-12 11:12:24 följande:
    Cicci - allt är tydligen relativt. I förra förorten betalade vi typ 700 för en termin gympa.
    Vi betalar sammanlagt 2100 för en termin - de delar upp terminen i två steg och man betalar 1050 per delmoment. Låter ju väldigt mycket när man läser att det kostar 700 på andra ställen i stan! Fast det beror ju på innehållet på. kursen osv ... Även om Livis gymnasitk varit basal hittills så tror jag de höjer ribban (både bildlikt och bokstavligt) denna termin. Nu MÅSTE barnen ha riktiga gympadräkter osv. Torde ju tyda på att det blir mer riktig gymnastik än bara hoppistuds omkring i en lätt hinderbana till "Pippi"-sången. Eller?
  • BrudSommar2006

Den här terminen blir Iris gympa riktigt jäkla dyr för hon har gått på gymnastikföreningens föräldrar+barn gympa medan vi stått i kö till Bamsegympan. Nu har jag redan betalat typ 1200 kr för hösten på första kursen men fick för ett par veckor sedan besked om att hon kommit in på den vi hellre ville ha så nu får jag betala jag tror det var 800 kr för den också. Så klart får man inte tillbaka redan inbetalda pengar men nästa termin blir det billigare!

• fru AM

Livia fick lite smak för ridning i somras så för hennes del handlar det om att övertala pappa att hon ska få börja med den "livsfarliga sporten", sedan hoppas jag att hon kommer vilja fäktas och köra bågskytte (tillsammans med mig). Ska hon bli musketör så måste hon ju förkovra sig lite.

• BrudSommar2006

AM, se där, ska kolla mer noggrant på sajten ikväll.

• BrudSommar2006

Fäktning och bågskytte minsann!

Iris älskar förresten att skjuta pilbåge, vi har ju Eketorps borg nära oss på Öland och där får alla prova. Tre pilar får man skjuta och sedan får man ställa sig sist i kön igen, men det är aldrig mer än några stycken åt gången i kö så Iris brukar kunna prova flera gånger utan problem.

• FruCicci

Am, de var ju verkigen i mi smak, tvättbara med! Heja dig!

Fäktning Det skulle jag vilja att mina barn började med också, men där måste man väl vara närmare 6 år tror jag. Jag var 8 år när jag började fäkta med florett iaf, passen var 2 timmar och riktigt jobbiga. Men kul var det, ännu roligare med värja....

Ja där ser man Liten vilken skillnad det är i stan och förorten! My GOD

BS, jag tänker som du gör, boll sport är skit bra. Tennis väljer vi för att min man spelade på elit nivå när han var yngre, han har tävlat i SM och hela den biten (me dde grabbarna som sedan fortsatte i Wimbledon), så därav ligger ju redan ett intresse i familjen... (Ja, Hmmmmm, jag gillar ju mest att data tennisproffsen då, ha ha)
    Golfen likaså, maken är tokig.
    Taekwondon är för att de lär sig disciplin och allt det där, tror det är bra för självförtroendet! Inget jag kommer få honom att fortsätta med om han inte vill.

Jag har utövat mycket sporter faktiskt, men gillar skidåkningen ,mest o fäktningen faktiskt...
    Nu ska jag ev börja på Poledancing De ni De skriver dessutom ut friskvårdsbidrag...
    Undrar om simsklolorna gör det? Om nu Louise ska börja i simlekis (AM de har på östermalmsgatan) så ska en förälder vara med i poolen, så jag kanske ska hålla mig till det
    Jag är verkligen århundradets soffpotatis!

• fru AM

BS: har försökt klicka runt för att se om Rockport skeppar beställningar till Sverige men inte hittat något om det ... Den åtrådda skon KAN ju finnas hos några lokala återförsäljare såklart. Jag ska se om jag kommer ihåg att slänga ett getöga in på SeaLife när jag sticker ut på lunch snart!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!