• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Lapinette, ja men det är jättebra att hon tycker att det är roligt för som sagt, hon behöver röra på sig. Nu byts barndansen mot jazzdans den här terminen så för första gången kommer hon att få vara med i julshowen, hur ska det gå kan man undra, men jag tar för givet att de små barnen bara har någon lite pyttegrej de är med på. Funderar på det här med pardans framöver men Iris kommer ju tyvärr att vara så jäkla mycket längre än alla andra vad det verkar.

• MSW

Slänger in en fråga ang vad era barn sysslar med.. När började ni med någon aktivitet? Vid vilken ålder alltså? Vi bor juh dock i en håla, så inget jätteutbud..

• BrudSommar2006

MSW, Iris började på plask och lek när hon fyllde ett. Hästlekis och dans var från tre år har jag för mig och ridningen nu är från fyra år. Fotbollen verkar vara från fem vad jag har hittat.

Tyvärr törs vi inte låta Astrid börja simma nu i höst som vi tänkt eftersom vi är rädda att hon också ska ha anlagen för att få öroninflammation vid bad.

• Snartis

Åhhh vad ni är aktiva med era barn! vilket dåligt samvete jag fick nu, Kicken har inte fått göra något alls.
    Eller riktigt så illa är det väl inte, han är med oss när det gäller det mesta. Hans pappa är väldigt aktiv med att han ska få vara med och göra och hjälpa till med olika saker.

Renovera, cykla, åka pulka, skridskor mm

Sen tar jag ju stallet lite för givet, han var ofta med när jag red. Sen har vi en shettis jag kan låna så ska försöka få till mer regelbundenhet i det. Otroligt nyttigt att få visa hänsyn till djur och hjälpa till i stallet. Sen är det ju ett stort plus att det även finns massa katter och hundar i stallet så det är aldrig tråkigt. Han älskar att vara där

Men största anledningen är väl att vi inte känner att han har varit mogen för vissa saker, ger upp och blir arg. Sen är han så lång så känns som han har behövt mentalt växa i sin kropp.

Det som vi märkt i sommar är att han verkligen gillar är att bada/simma men eftersom han fortfarande har ett rör kvar i örat så kan/får vi inte åka till inomhusbassäng. Han ska kollas igen i höst så hoppas att till nästa termin kunna anmäla honom till någon sådan aktivitet

• BrudSommar2006

Snartis, fortsätter Iris öroninflammationer antar jag att det blir rör här med och då är det ju slutsimmat oavsett. Trist är det för att simma och bada är bland det roligaste Iris vet. När hon badar med oss kan vi i alla fall styra det här med att hålla huvudet över vattenytan, på simskolan är det så många övningar som just har att göra med att de ska doppa huvudet.

• BrudSommar2006

Snartis igen, anledningen till att vi gjort saker med Iris så tidigt är ju att hon varit svår och jobbig att underhålla själv hemma, då är det lättare att åka iväg på något med henne. Dels tröttar det ut henne, dels är det en helt annan sak att göra något tillsammans med en lärare och andra barn än att göra något med mamma och pappa!

• Snartis

Idag är det en riktig skräpdag, är sängliggandes just nu. Min kropp är helt ur lag känns det som, speciellt höger sida. Stå upp är en plåga nu med allt det onda så försöker göra det så bekvämt som möjligt när jag ligger ner.
    Skulle det starta igång idag så vet jag faktiskt inte riktigt hur jag skulle klara det  varken fysiskt eller mentalt...

Vill verkligen att detta ska vara över och få tillbaka MIG SJÄLV och få gosa med lillebror.

• porchez

BS / Snartis -  går det inte ens bra att bada med "öronbarn" om de har öronproppar? Hade jag när jag var barn, såna som inte släpper in nåt vatten och ser ut som granar? 

• Ore

Hej hopp!

Min intervju är på måndag, kl 13. Ska bli spännande...

Porchez och övriga intresserade, min bror (faktiskt alla mina syskon!) vägrar FB än så länge, och eftersom jag har som princip att inte lägga upp bilder på folk som inte själva finns på FB så är han nog inte med på någon av mina bilder heller. Men jag ska se om jag inte kan hitta någon bild där han är med....

Snartis: Hoppas att det drar igång ordentligt SNART. Annars var det igångsättning på söndag, väl?

Barnaktiviteter: Lillkillen är ju inte två än, men vi gick på babysim i ett år med honom. Tyvärr finns ingen fortsättningsgrupp efter det, så vi tänkte ta med honom att bada på egen hand. Funderar också på att kolla utbudet i litet närliggande orter, se om jag kan hitta något där. I övrigt så är ju inte utbudet lika bra som i storstan, planen är att han ska hålla på med min sport (som även maken har utövat en del) och sedan får vi se om han så småningom visar intresse för något annat. Brås han på sina föräldrar kommer han tyvärr vara född utan bollsinne what so ever...

• Liten med Mindre

Jag måste hålla med om att såna där öronproppar i mjukplast/gummi, julgransmodellen, funkat kanon mot vatten i öronen. Har dem när jag simmar crawl för jag hatar när det skvalpar i öronen flera timmar efteråt.
    Fast de kanske är svåra att sätta i ordentligt på små barn?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!