• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Mopedvin

Muggles - är de enäggs? Gissar jag på! Spikmatta är ett tips för att somna om, kör jag aalltid emd om jag jobbat kväll o kommer hem sent och ska varva ner!

liten - låter ju helknäppt med det där upplägget hos dagmamman, tycker jag... Kan du inte prata med henne?

• fru AM

Liten: ni har inte funderat på att byta till ett "vanlig" förskola istället för denna "fyrkantiga" dagmamma?

• FruCicci

Guten Morgen!

FREITAG!

Så härligt!
    Louise ville inte komma till ro igår, så till slut fick hon lugna ner sig i min famn - vilket resulterade i att Louise och jag somnade 20.00 igår, jag var tydligen trött.

Hej Mugglan, somnar ni inte om Ha ha.... nä så kan det ju vara. Har inga tips, jag har varit dör flera gånger med, ju längre tiden går destu hårdare centrifugerar det där uppe i bollen. Jag har faktiskt gått upp och tagit mig en banan eller natta macka mitt i natten för att få kroppen att göra något annat, typ smälta maten och få mig trött igen....
    Räkna får?   Vi får googla

Hej Snorkis! Kul att höra från dig, det var ett tag sedan jag var inne med dig.
    Hoppas ni kan komma på tråd träffen!
    Ag att maken börjar jobba, se allt positivt med det, så känns det bättre! Jag tyckte det var underbart när min man började jobba igen (fast det var väl bara ett par dagar han var hemma). Jag gillade att strosa runt själv hemma och längs med Djurgården och bara njuta av tiden med min lilla bebis.
    Vardagen o rutiner behöver nog både stora som små, tror jag När min man var hemma kändes det inte riktigt som vardag...

Nåväl, sömn o barn har jag inte något att säga om. Min son lärde sig sova efter alla förbannade satans jäkla metoder först när han var 3,5 år. Varje natt var det i stort sätt något.
    Louise sover hela nätterna o vaknar inte alls mycket nu. Helt olika varandra. Jag har gjort samma saker med båda.... i stort sätt... fast när Victor var ledsen gick jag nog in till honom oftare, Louise får böla ett bra tag innan jag går in (när hon väl gör det, som i går tex), och oftast hinner hon somna innan....

Däremot undrar jag NÄR min son ska lära sig att äta frukt och grönsaker!????
    Han har faktsiskt senaste vecka slickat på en gurka en gång, och försäkrade mig och sig att det mest var vatten.... Över 4 år och äter inte detta, jag skäms

BS, skor har jag inte heller så bra koll på men AMs tips lät ju fantastiskt! Säljer de dem fortfarande på SeaLife? Jag kör med Jodpurs på hösten från september.... finns många olika fina där... sköna och passar både vardag som kontor och tja till kjol med   och att rida med Rida häst alltså, man kan säkert ha dem i sängen med, det har jag inte provat

Mugglan igen, jag tror att de frågar om det är 1 enäggs, 2 sover de? 3 funkar amningen med 2...4 vad heter de? 5 gick förlossningen bra var det kejsarsnitt .....

Här är det så trist på jobbet så jag smälle av.... jag har "jobbat" 2 veckor nu och bara surfat runt på nätet och fått betalt för det... förrutom förra veckan när jag "jobbade" hemma och var då igentligen inte hemma utan ute och badade med barnen, ute i skärgården, ute och åkte turistbåtar i sthlm med maken etc...
    Nästa vecka är det nog lite mer fart igen, det ska nästan bli skönt.....

Snartis, det är då en envis lite krabat som finns inne i dig Herregud alltså, att han inte vill ut.... nu kan du ju kanske lika gärna vänta 2 dagar till... annars kan jag rekommendera att pilla lite själv där inne och stimulera om nu maken inte tycker det är lika kul att färdknäppa hela tiden
    Längtar efter att gå gosa med honom! ÅÅÅ vad sugen jag kommer bli då

Nu kommer jag inte ihåg mer.....

• BrudSommar2006

Fast om man bara är uppe en stund på natten för att mata bebisarna och sedan tillbaka till sängen igen känns det ju lite osmidigt att lägga sig på en spikmatta... kan jag tycka...

Liten, jag undrar också, finns det ingen vanlig förskola där det kan fungera bättre? Det där verkar vara ett knasigt upplägg.

• FruCicci

Just det ja, mask hos familjen Iris...... inte kul....

Liten, missade att kommentera ag din dagmamma.... finns det inte roliga dagis som känns mer lämpliga nu när ni flyttat, eller är det kö till dem?

Victor ska ev börja på Taekwondo, ha ha, han ska rädda sin mamma om det kommer någon...
    Hoppas han kommer gilla det, vi kör en provgång på måndag troligen om det finns plats.

Äntligen har de börjat med tennis för barn från 4 år med, så det ska han få göra med. Och simskola är ett måste med, men vi får se om tennisen blir nästa termin då, jag vill inte att han ska ha mer än 2 saker, helst bara 1 sak, men eftersom han är ett vattendjur och har badat mycket i sommar så känns det bra att vi fortsätter nu när han tycker det är så kul...

Vad gör er barn?
    Vet att Livia går på gymnastik dock.,...

• Liten med Mindre

Mina fötter blev snyggt brunfärgade när jag plaskade hem i sommarsandaler här om dagen. Fick ta bort det med fotfil igår. får undersöka hur skorna tog det hela.

Får väl säga något gott om nya dagmamman också - hon ringde och kollade med maken om vi ville att hon skulle "gnugga barnen" mot vattkoppsföräljaren i lekparken... Ja tack. Tycker ju maken kan ta några veckor hemma till - nu innan han börjar på nytt jobb. Fast det tycker ju inte han.
    Hur lång är inkubationstiden?

• nennesjuttioåtta

hej hej!
    jag har ett bra somna/somna om-tips! Funkar iaf varje gång för mig. jag ligger och tänker på något som gör att jag inte kan somna, t ex så här: åh bara jag tog in foten under täcket så skulle jag somna. Och så tänker jag ett par tre gånger men gör det inte förrän efter en stund. Och sen minns jag inget mer! Kan vara olika grejer, att jag "måste vända mig", flytta på armen etc.

• BrudSommar2006

Hej Cicci! Haha, har faktiskt införskaffat ett par jodpurs som står hemma och väntar på att rätt höstkänsla ska infinna sig! Har riktigt trist på jobbet jag också just nu, håller på och ska byta arbetsuppgifter men det är inte riktigt klart med allt än och de nya systemen jag ska ha hand om är inte uppe än efter semestrarna.

Jag tror att taekwondo är jättebra, Iris har en dagiskompis som går på judo, båda killarna fyra och sex år går på det och nu har lilla tjejen på två år fått börja vara med också, plus att pappan blivit så inspirerad så han har också börjat. Skulle sätta Iris på det om hon inte redan hade så mycket aktiviteter för det verkar jättekul. Nu ska hon gå på Bamsegympa på måndagkvällar, hästlekis torsdageftermiddagar, ridning lördagar och dans söndagar.

Hade egentligen tänkt stryka hästlekiset och kommer väl att göra det framöver också men det är bara nu tidig höst innan det blir för kallt som det går och det är så mysigt att åka tidigt från jobbet och åka dit med båda barnen och så går jag och Astrid runt och strosar en timme och klappar djuren.

Med Iris är det ju så viktigt att hon gör saker där hon får röra på sig, vi hade gärna fortsatt på simningen, det känns så retfullt att behöva sluta nu när hon precis fått byta upp till riktig simgrupp och när hon är så nära att börja simma själv men det går helt enkelt inte med alla öroninflammationer längre.

• BrudSommar2006

Jo, vi vet ju inte hur pass svårt det är att bli av med den där masken så vi kör på. Med tanke på att ingen av oss andra tre fått det så verkar det ju inte så värst smittsamt om man inte är småbarn och benägen att stoppa händerna i munnen hela tiden, det stod ju också på nätet att det inte var särskilt smittsamt mellan vuxna. Men bättre att hålla efter hemma för säkerhets skull då så kanske vi blir av med det fortare. Det enda är väl om det nu skulle vara något barn på dagis som Iris leker mycket med och som hon fått det från, i så fall kanske hon får tillbaka det därifrån.

• Liten med Mindre

Angående att byta så finns det 3 ur-o skur i närheten, men de har ruskiga köer. Fast vi står ju i dem med. De andra / vanliga förskolorna ligger avigt till och flera verkar inte så jättebra heller efter lite skvaller o surfande.
    Nåja, vi får ge det hela mer än 4 dagar, vilket det ju lär bli ändå i väntan på andra platser.

Somna om - jag har haft jätteproblem sen vi köpte huset, tills vi flyttade in. Har nästan aldrig problem annars (sen vi fick barnen att sova), så det kändes jättejobbigt. Men sen vi flyttade in har det bara varit 2-3 jobbiga nätter. SKÖNT! Förmodligen för att jag får utlopp för en del planerande och funderande i praktiska handlingar.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!