• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

BS - snuva får man nog tåla från barn...  Äppelmoset - stoppade det i frysen. Tar fram när jag får sug på gröt med mos, skinkstek med mos, eller bara ljust bröd med...mos.   Men det ska väl gå att göra någon form av äppelkaka med smul på med? (Skånsk äppelkaka eller nåt sånt väl?)

Sen igår så åt ungarna mos till efterrätt, med lite gräddmjölk är det riktigt gott.

Fast mamsen fryser in äppelklyftor som de är och endera bakar eller kokar mos vid behov. Funkar ju när äpplena är fina rakt igenom. Men vi har så många som är dåliga redan på trädet. Sen trillar de ner med ett "splafs" på gatan eller bilar parkerade under. De får förbli mosade på gatan.

• Parnassia

Jag har en utmaning till trådens googledrottningar.
    Jag har länge letat efter en bra skål/form med lock som man kan ha i ugnen men som också fungerar som en bra uppläggnings/serveringsform för varma saker. tex ugnsrostade grönsaker el dyl. Var kan man hitta nåt sånt?

• Parnassia

Äppelmos får vi en del här också. Gifflar var ju en bra idé, det ska jag minnas. Annars gör vi ungefär samma saker som Liten. Jag ÄLSKAR skinkstek m mos.

PB - hur har du det på fruktfronten i år? Blir det tonvis i år också?
    Min plommonträd har så mycket frukt i år att flera grenar knäckts, trots att jag stöttat för längesen. Jag tror att jag får gå ut och gallra bort en del, för när de mognar blir de ju ännu tyngre.

• Lapinette

BS - har kollat in billiga flyg (mest Ryanair) ned till Medelhavet. Har just nu snöat in mig på Ibiza (men då inte till själva discodelen).

AM - de gifflarna lät goda. Kan du snälla lägga in receptet på din "vitkål"?

• Parnassia

Kålsallad? Det blir jag också nyfiken på - kan du inte publicera receptet här? *tindrar med ögonen och ber snällt*

• fru AM

Parnassia: Hittade ett fat med lock: http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=18006 men vert inte om det är den stilen du efterfrågade eller om det är stort nog Le Creuset finns ju på många IRL-butiker (Cervera t ex)  så att du kan känna på det i verkligheten. Trodde att Pillivuyt skulle ha något men de hade bara en massa stekfat utan lock, fånigt nog.

Kålreceptet kommer!

• fru AM

Här är mitt egenuppfunna recept på vitkålssallad:

Hyvla vitkål tunt (med osthyvel) ner i en stor skål. Jag brukar göra på ett halvt, lite mindre, kålhuvud åt gången - men det är alltid för lite, vi mumsar i oss det på en gång ...

Häll i en kastrull:
    olivolja - minst 0,5 dl eller mer 
    lika mycket vit balsamvinäger (eller lite mindre av annan vinäger, tror även man kan experimentera med pressad lime)
    salt
    peppar
    skivad/hackad röd chili
    pressad vitlök (en stor klyfta)
    riven ingefära (ganska mycket!)
    (en liten slurk honung)

koka upp och häll direkt över den hyvlade kålen i skålen - rör runt och låt stå minst en kvart och gotta sig.

Bon Appétit!

• Parnassia

Tack AM!

Formen var inte riktigt det jag sökte, skulle vilja ha något som inte ser lika "grovt" ut... Klurigt.
    Men tack även för att du försökte.

• Parnassia

Nu vetetusan om jag inte hittat nåt på IKEA som kan funka. Men jag måste nog titta på den i verkligheten också.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70101604

Nu ska jag sluta spamma och göra nåt som inte innefattar datorn, fotografier eller pappersarbete.
    Kanske är det läge för ett par fönster!?

Känns som en bra dag detta. Är så nöjd över att ha rott i land nästan hela album-till-barnen-projektet!

*sprider lite energi och positivitet till den som behöver*

• fru AM

JAså var de ten serveringsskål du sökte? Jag trodde du även ville tillaga maten i formen? Eller?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!