• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Heja Ore, håller tummarna!

Oj vad ni skrivit! Har varit lite bortrest (ända till Stockholm), nu hinner jag inte kommentera...

• snaily
    Oupsie skrev 2011-08-11 10:07:43 följande:
    Liten, ok. Det är lite så vi har tänkt, att hon sover väl så mycket som hon behöver. Men samtidigt kanske det kan vara läge att få lite tydligare rutiner. Dessutom påpekade min mamma en sak för ett par dagar sen, att vi i princip alltid går och bär på henne tills hon somnar . Vi har inte ens tänkt på det, utan det är bara något vi har gjort. Känns som att det kan bli jobbigt i framtiden om hon bara somnar när man bär på henne. Tungt om inte annat .
    *lägger mig i*
    Jag tror på, och använder mig av, minsta motståndets lag när det gäller Ynglas sömn. Hon ammas och buffas (samtidigt) till sömns varje kväll. Och så kan man ju inte hålla på för evigt, men när någon av oss känner för att ändra metod så gör vi väl det då. Det går säkert att hitta en lösning även om man "vant dem" vid att somna på ett visst sätt. Inte så många tonåringar som ammas och buffas till sömns, till exempel. Eller bärs för den delen. Sen kan det ju ordna sig alldeles av sig självt också innan man behövt ta till några sömnmetoder, bebisen kanske plötsligt är mogen att somna själv och bara gör det en vacker kväll. Jag är inte alls säker på att det blir svårare att ändra sätt ju längre man väntar. Inser att mina åsikter i frågan är helt motsatta Litens men ville bara dela med mig av mitt tänk.

Y är förresten också redo för att sova ca 2 h efter att hon vaknat på morgonen, läst att det är normalt att de har sin kortaste vakenperiod direkt efter nattsömnen, lite motsägelsefullt kan tyckas. Så är det oavsett om hon sovit 9,5 eller 12 h på natten.
  • Snartis

gokväll alla,

Här händer det som vanligt INGENTING så inget nytt från mig tyvärr.

Håller med alla tidigare ang förlossningar, att det kan vara så olika för alla men även för samma person. Med Kicken så kom ju värkarna regelbundet på en gång och jag visste att NU händer det. Var ju öppen 4-5cm när jag kom in till förlossningen.
    Knasigt att jag nu då kan gå öppen 4cm så länge utan att det händer något mer, lite rädd för att det kommer gå för fort när det väl är dags. Alltså har ju nästan kommit halvvägs med öppningsskedet utan rena värkar utan bara mensmolvärk. Som tur är har jag fått kolla regelbundet hur mkt jag är öppen och att lillebror mår bra.
    Han ligger ju fixerad långt ner och när man är öppen lite så känns det verkligen att man har en kokosnöt mellan benen. Värst är när han rör huvudet, då trycker han på både nerver och urinblåsan och det känns som något ska spricka. Håller andan varje gång och hoppas att vattnet ska gå
    Sen gillar lillebror att enbart ligga på ena sidan med HELA kroppen, jisses vad det gör ont. Ser helt sjukt ut när halva magen blir platt och slapp och andra är toksprängd och knäna står ut i min midja

Wow det kanske blir matchmaking här Hoppas på blinddate

Oj nu är det en kille som gäspar stort, dags att natta

• snaily

Snartis
    Det är ju helt galet länge du måste gå och vänta! Tycker också det är helkonstigt hur man kan vara 4 cm öppen så länge. Risk för att det går väldigt fort när det väl sätter igång, som du sa. Hoppas ni har hyfsat nära till förlossningen?!

För mig var det ju tur att det inte gick snabbare än det gjorde (och det gick ju rätt snabbt) med 13 mil till förlossningen...

Har varit och hälsat på kusinerna och sovit över en natt, trevligt. Yngla mycket mer nöjd när hon har konstant underhållning. Idag firar jag och maken förlovningsdag, fast det är inte mycket till firande,jag roddar bökig bebis och maken bygger. Imorgon kväll däremot tänkte vi försöka gå ut och äta.

Nu ska jag kolla in vad som hänt i Vickans BT-blogg senaste dagarna...

• Parnassia

Tack för tipset Vickan - men jag fastnade nog för den jag hittade på IKEA.

Snartis - jag har tänkt samma som Snaily! Hur långt har du till förlossningen?
    Men du verkar vara vid relativt gott mod iaf. Eller?
    Kom igen nu lillebror!

• Snartis

vi har 10 min till 2 olika förlossningar så det är lugnt eller ännu kortare tid beroende på hur fort maken kör hahaha

Mitt humör växlar nog rätt mkt, helt beroende på hur sömnen varit och hur ont man har varje dag. Det som räddar allt just nu är att veta på sön kommer han ut, hade jag inte fått igångsättningstid så hade jag nog brutit ihop nu.
    Sen är det skönt att veta efter prat med både läkare och BM att eftersom jag är så öppen så kommer det säkert räcka att bara ta hål på hinnorna för att det ska starta igång. Flera andra måste ju testa både ballonger, gel,dropp, ta hinnorna mm för att det ska starta och då i omgångar så det kan ta flera dagar.
    Fast helt säkra är de aldrig, med Kicken fick jag dropp med för jag hade dåliga värkar så får jag det nu med så är det inget  nytt. Fast då har man ju redan öppnat sig innan så då har man inte lika lång väg att gå.

Hoppas nu bara Lillebror inte har gottat till sig för mkt där inne, för stor kommer han  vara. Enligt TUL och BM sa i tisdags att han är stor så ska bli spännade att se hur stor han är.
    Om han kommer ut på sön (inte mån) så kommer jag ha fått båda grabbarna på BF datumen, synd att man inte kunde tippat pengar på det så kanske jag hade blivit hutlöst rik hahah

• Snartis

Just ja, jag kom åt Vickans blogg förrut men nu kommer jag inte åt den??? Måste du lägga till mig igen Vickan?

Om någon vill bli av med äpplen så skrik till. Jag har inga äppelträd och älskar att göra äppelmos och annat. Kicken älskar äppelmos så det går åt massor i denna familjen.
    Sen är jag ju hästtjej så det funkar alltid att ta med de mest kantstötta till stallet

Planen är att vi ska plantera äppelträd men attans vad fort sommaräpplena tar slut i handelsträdgårdar. Försökt på flera ställen men de har bara haft vinteräpplen kvar. Gaaah vad ska man med dessa till? Det är ju nu i augusti man vill kunna plocka inte i okt/nov.

• porchez

AM men Ore jag blor också nyfiken även om jag (påminner mig själv) har lagt ner killar!!

och Grattis till intevju Ore, vad roligt! och spännande

• Parnassia

Jag har bara ett äppelträd och det är inte moget än, ärligt talat vet jag inte när det mognar helt. Jag har provat att ta in några i en lår över vintern, men de skrumpnade bara.
    Men det jag ville säga är att de går att använda ändå! Jag bakar och mosar som vanligt, ibland kanske med pyttelite extra socker, trots att vi aldrig tycker de är goda att äta som de är, och det blir jättebra.
    Så om det krisar Snartis kan du köpa ett vinteräpple träd också. De ruttnar ivf inte bort och om de sitter kvar på trädet över vintern får man många besök av trastar och sidensvansar tex.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!