• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

här är det rysligt kallt... bläää värsta höstvädret!!! *kurar i soffan*

Mens efter man fått barn - jag tycker ärligt talat att det blir MER plågsamt.... när mensvärken sätter i så minns jag hur ont det gjorde under förlossningen på nåt vis.. och jag hade ju verkligen inte nån traumatisk historia... hm...

Annars hoppas jag att Snartis blivit befriad och att vi alla får må prima!

• viktualia
    nennesjuttioåtta skrev 2011-08-10 20:16:43 följande:
    jag börjar jobba heltid på måndag. Flyktplaner är det enda jag tänker på. Har ni något förslag? Vad ska jag göra istället? 
    hitta en arbetsgivare som förtjänar en så BRA människa som du! och skaffa dig lagom lösa bolliner så att du kan hitta rätt i tillvarons stora pussel... näee.... jag vet inte...

...själv undrar jag hur det ska bli att ha sonen på dagis... jag har varit stenlugn inför detta faktum fram till typ nu. Idag när jag kom hem och Trollet och maken välkomnade mig i dörrn så blev jag så där lycklig.... och så började jag fundera på att Trollet inte ska vara med sin söta pappa hela dagarna, utan på dagis.. Är fortfarande säker på att det går bra, men hm.. känslan av overklighet ökar...
  • nennesjuttioåtta

Vickan – känner samma sak med dagis som dig, fastän det är en bit kvar till dess. Någon annan som får kramar och dessa underbara leenden och bus i blicken om dagarna. Buhuuuuu! Haha, jag har nog avverkat de flesta arbetsgivare i branschen i den här stan. Måste nog byta inriktning... 

mensvärk har jag inte fått tillbaka. Jag hade grönjävlig sådan när jag var yngre, men den försvann?!? Eller jag behöver åtminstone inte äta värktabletter för den. Men jag har bara haft 2 tanter sen förlossningen, så det kanske mjukstartar.  

• porchez

även om vi är skapta på samma sätt och en förlossning sker lika, så är väl också alla olika känsliga för smärta? Dum jämförelse kanske, men min värsta ihärdande smärta är ju mina tatueringar, jag tycker att det är en riktigt hemsk plågsam pina!!,  medan många tycker att det gör lite ontm men är en "skön" smärta...  
    Sen så kan väl själva värkarna vara olika kraftiga om jag förstått det hela rätt? Sen kanske det kan göra olika ont berodene på vad som händer under förlossningen också... Även dagsform kan säkert ha en betydelse, har man haft en lätt graviditet och mår bra så är man kanske starkare än om man haft ont i flera månader?? 
    Det sista är en vild chansning som jag kom på nu när jag skrev, kanske är helt fel?

Idag har jag redan bränt min löneförhöjning eller jag har ju inte fått någon lön än så blir väl egentligen sparpengar jag shoppat för, men hittade nya boots, halsband, linnen, mobilväska och klocka! Samt att jag provade lite kläder som jag ska beställa från HM, då jag har erbjudande på 10% på katalog/internet beställnigar...  I love shopping!! hihi!!
    Sen när jag provade kavajer så märkte jag att jag fått bredare axlar, större överarmar - träningen ger resultat! I like ännu mer Så idag har jag en bra dag med andra ord...

• Liten med Mindre

Nenne - jag har fått riktigt snigliga ägglossningar nu efter lilleman, och oftast lite ont. Hade inte alls så innan. Tanten är sig dock ganska lik.

Angående förlossning: med lilleman kom jag ju in 3-4 cm öppen, och 45 min senare var han född. Då ter det sig ännu märligare att Snartis kan gå hemma 4 cm öppen. Kroppen är verkligen ett mysterium.

Trädgårdsblommor - det finns nog inte direkt några i vår trädgård. Fanns det hade väl sniglarna ätit upp dem. Vi har gott om både små snäckor och bruna mördarsniglar. Det enda som har blommat är nog jasmin och syrén, utöver fruktträd o bärbuskar. Fast blom-buskarna ska jag meja ned för de har stammar som mina vader. Dvs inte så små... Hoppas de växer upp lite ynkligare sen.

Nu har vi i alla fall bestämt oss för köksluckorna från Electrolux - den matta varianten. Sen är det bara skiva, ho och blandare kvar, utöver detaljer som fläkt, stänkskydd, färg och belysning. En rejäl utmaning för velpotta som mig. Färg hoppas vi få hjälp med från tjejen som var hemma igår - ska bli spännande och se vad hon har att säga sen.

• Oupsie

Här var det fart igen. Roligt! Själv har jag haft svårt att hinna komma in och skriva något. Gästerna har avlöst varandra där hemma och just nu är det vi som är hemifrån .

Lappis, fy vad jobbigt . Att det ska ta så lång tiiiid! Stor kram!

Liten, ibland är jag glad över att vi inte hade så mycket val vi fick göra i huset, för jag är också en riktig velpotta, och då kan det blir ganska jobbigt med alla alternativ som finns till allt .

Mens efter graviditet, oj vad mycket det kommer . De två första dagarna i alla fall, sen lugnar det ner sig igen. Upplever inte att jag fått mer ont, vilket är skönt. Hade också riktigt jobbig mensvärk när jag var yngre. Det var därför jag började med p-piller, men när jag slutade med dem så hade jag inte alls lika ont. Plus att jag hade längre cykel än som tonåring. Och ägglossning, har inte känt av den speciellt, men sniglig var ordet. Har i och för sig bara hunnit med två cykler än så länge, så vi får väl se om det förändras något mer. Fast nu funderar jag på att börja med minpiller, och då kommer det ju det påverka såklartObestämd.

Förlossning, jag tycker i och för sig inte att det är så konstigt att man kan uppleva förlossningar så olika . Allt beror väl på hur lång tid den tar, hur man mår sen innan, har man fått sova något de senaste dygnen, hur stor är bebisen, hur är personalen på förlossningen, har man någon värkvila osv. Mycket verkar ju också bero på tillfälligheter, eller vad man ska kalla det, saker förändras snabbt och beroende på vad som händer därefter så påverkas förloppet på ett eller annat sätt. I slutet av min förlossning stod de redo med sugklockan för Daisy var tvungen att komma ut, när hennes hjärljud helt plötsligt blev bra igen, och jag kunde börja krysta. Jag tyckte ju att förlossningen var en positiv upplevelse men jag inser ju att den hade kunnat bli betydligt mer dramatisk på slutet och efter sugklocka och bristningar efter den och en väldigt medtagen bebis så hade upplevelsen troligtvis inte blivit särskilt positiv.

Är trött... Daisy har börjat med att vakna 1-1,5 timma tidigare än vad hon brukade göra, och de senaste dagarna har hon även somnat senare. Så det blir inte lika mycket sammanhängande sömn, och jag tror att hon behöver sova mer, för hon är uppe en stund, sen blir hon jättegnällig och trött. Så nu har jag precis gått och lagt henne igen, efter att hon har varit vaken i två timmar. För egen del känns det inte riktigt rätt att gå och lägga sig igen när klockan är halv nio, även om de andra i huset faktiskt fortfarande sover. Får väl ta och vila en stund i eftermiddag. Det är skönt .

• Lapinette

nenne - ja först mens, sen magsjuka och därefter åkte vi till släkten. Inte mycket raj-raj under semestern inte .

Drömde i natt att jag var gravid ... en konstig graviditet och vin drack jag ändå?!

Porchez - härligt med bra shopping! Själv har jag inte shoppat alls under semestern ... riktigt duktig med tanke på hur mycket pengar jag brände i maj-juni. Inväntar nu att höstkläderna ska komma in innan jag ger mig ut för en ny shoppingtur.

• Liten med Mindre

Oupsie - AW-anhängare som jag är så skulle jag råda dig att börja räkna lite på antalet sömntimmar ifall morgonpiggheten hängt i mer än en vecka. Fast det kanske beror på vad man kallar morgonpigghet. Halv sju är ju inte så illa pinkat kan jag tycka.

oupsie igen - antalet val i huset kan ibland kännas skrämmande många. När sen de tråkiga begränsningarna tid och plånbok slår till blir det ju inte lättare. Men, jag har ju längtat efter detta - så i grund o botten är det ju skoj att fixa trots mängden val.

• Oupsie

Åh, kantareller! Gud vad gott! Jag är också sugen på en tur i skogen, är bara inte säker på att min kropp pallar det för tillfället. Klara inte av att gå så långt.

Snartis, fy vad jobbigt du måste ha det . Jag hoppas så att det sätter igång snart så att du kan slippa det. Kraaam!

Porchez, grattis till löneförhöjningen . Men vilka jäkla killar det finns här i världen . Jag önskar att jag hade fler lämpliga singelkillar i bekanskapskretsen som jag hade kunnat skicka till dig .

Hattis, tror inte att du behöver tänka på balkongen . Är man inte hemma så är man inte . Och du, jag är helt övertygad om att du var jättefin på bröllopet, men vill du inte skicka in någon bild så slipper du väl då . Och härligt att du börjar bli förväntansfull och boar lite . Vad blev det för vagn förresten?

Cicci, vilket bröllop! Tänk om man kunde få gå på ett sådant någon gång. I min bekantskapskrets verkar folk har börjat med hemliga bröllop utan gäster...

AM, det låter väl som en bra affärsidé .

BS, det låter ju helt galet med badrummet . På dem bara! Men jag kunde inte heller låta bli att tänka på den gamla gevaliareklamen.

Fru E, vad roligt att höra om Buster . Och visst är klicker fantastiskt! Går ni på valpkurs i min stad? Säg till om du intresserad av att låna någon bok om hundträning förresten, jag har några stycken . Den jag gillade mest är nog utlånad för tillfället men hon har haft den länge så jag kan nog få tillbaka den om jag ber om den.  Kan du inte skicka in någon (helst flera) bild(er) till galleriet .

• Oupsie
    Liten med Mindre skrev 2011-08-11 09:08:43 följande:
    Oupsie - AW-anhängare som jag är så skulle jag råda dig att börja räkna lite på antalet sömntimmar ifall morgonpiggheten hängt i mer än en vecka. Fast det kanske beror på vad man kallar morgonpigghet. Halv sju är ju inte så illa pinkat kan jag tycka.

oupsie igen - antalet val i huset kan ibland kännas skrämmande många. När sen de tråkiga begränsningarna tid och plånbok slår till blir det ju inte lättare. Men, jag har ju längtat efter detta - så i grund o botten är det ju skoj att fixa trots mängden val.
    Nä, halv sju är ju inte så tidigt egentligen, men hon brukade sova längre innan. Och som sagt, de senaste dagarna har hon även somnat senare än vanligt. Hur många timmar ska de sova då? Inser att jag har noll koll Skäms. Borde kanske läsa en bok, eller flera... 

Och du, jag håller med, det är ju roligt att fixa, men att tid och plånbok ska begränsa är mindre kul. Var det du som skrev om storstädning på bankkontot? Det var roligt tyckte jag . Det rinner snabbt iväg när man börjar... 
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!