• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • FruCicci

Treflig lunch var det, min varade 2,5 timmar Skönt att sitta o tjata lite

En grej som jag drog upp tidigare idag, efter sett ett förlossningsprogramm på tv, är att jag undrar hur man kan vara så olika när alla ändå är skapta så lika när det gäller att föda barn.
    Vissa gnyr vid 3 cm, andra kan gå öppna i flera dagar med 4 cm. Sen som jag som inte tyckte det gjorde så värst ont alls och kommer in på förlossningen och är öppen 10 cm.... lustigt milt sagt....

Har idag varit hos tandläkaren och ska tillbaka i morgon igen och sen nästa vecka. Sen hoppas jag inte det blir mer på ett tag
    En fyllning (sedan jag var barn) släppte så jag måste fylla igen den i morgon och sen passade jag på att köra vanlig undersökning med, men inte ett hål tack o lov, så det blir bara litet besök hos tandhyggienisten. Skönt.

Vilket bus väder, känns verkligen som höst!
    Låter mysigt med kantareller. Jag har inte några ställen där jag bor, mer än Hötorget, det går så fort att plocka 6 kg kantareller där Så det blir oftast där jag "plockar" och så är det klart snabbt för hela hösten o vintern Kommer man vid stängningsdx på lördagen så är det dessutom till halva priset

Kort dag på jobbet, ska hämta barnen vid 15.30 idag o innan detta en långlunch o tandläkarbesök, känns knappt som man jobbat idag!

Fick meddelande från Frejis, hon kanske hänger med den 17e.

• fru AM

Tack för trevlig lunch! Hamnade på en sightseeingbuss på hemväg (typ) och fick se stora delar av stockholm i snigelfart Jag slapp regnet i alla fall!

Undrar liksom Cicci vad det är som gr att alla förlossningar är olika och att alla uplever dem olika dessutom. Ett mysterium. Om det var män som födde barn så skulle det finnas professurer i ämnet

• start september

Funderar också på det här med att uppleva förlossningar olika. Undrar om man själv kan uppleva smärta olika också? Sist hade jag knappt sovit eller ätit på länge, funderar på hur det påverkar en. Nu hoppas jag ha hunnit med det om det kan gå snabbare eller blir igångsatt. Sen det faktum att smärta ine är helt okänd - undrar hur det påverkar?

• viktualia

Cicci - bra att du här lite kontakt m Freijs!

AM - schysst affärsidé!

Ego - började jobba idag. Fick först en deppattack över kollegan som bara försvunnit... Men fick lite bra stöd av en nyckelpersoner och sen kändes det bättre. Är dock sorgsen i hjärtat efter att ha läst mail om att en kollega på en annan enhet återvänder till jobbet eftersom barnet hon bar inte överlevde.... Livet är så orättvist och jag lovar att krama extra på Trollet när jag kommer hem.

• nennesjuttioåtta

Det var ju inte så lätt att handla växter så här års. Men tre stackars rödbrokig alunrot fick jag fatt på rea, fast jag hade velat ha fler. INgen av de andra sorterna fanns, höstanemon såg jag fast i starkt rosa och det vill jag inte ha. Så det  blev hortensia i alla fall, tänkte att jag kan ju alltid flytta dem till den stora rabatten sen för den är jag inte färdig med än heller, men där växer det ju åtminstone saker redan.  

EA – Kan man baka cupcakes och frysa in dem? Hur länge håller de med frosting?  

apropå förlossningar. det är ju olika size på barn som ska ut också. Det kanske inte spelar så stor roll i själva öppningsskeendet (väl?) men barnet ska ju roteras ned och sen stå på bottnen (det här tyckte jag var allra allra värst) innan det är dags att krysta.

Apropå efter att man fått barn. Jag har ju märkt att ägglossningen mycket mer än förr. Det var ju en sak. Men den här jävla ilskan vid PMS, herregud, det trodde jag var en myt. Men jag blir som Hulken när den slår till. Nåde den/det som är i vägen då. Tröskel, zappande make, barn som inte vill sova... Det tar bara en liten stund, sen är det OK igen. Men jag känner verkligen adrenalinet pumpa och ett rött skynke och så bara måste jag vråla som en neanderthalare en massa fula ord. What to do, WHAT TO DO!??! Panic room?

Hoppas det hänt något nu Snartis!!!  

• nennesjuttioåtta

Vickan *ryser* usch, det är verkligen helt fruktansvärt att sånt händer.

Porchez – kram!!!!!!!!  

• nennesjuttioåtta

jag börjar jobba heltid på måndag. Flyktplaner är det enda jag tänker på. Har ni något förslag? Vad ska jag göra istället? 

• nennesjuttioåtta

tack för presenttipsen! Bobbycar kommer han att få av sin farbror (en lastbilsbobby! ) och en sandlåda av farmor och farfar. Mina föräldrar har varit på Legoland med Prickens äldre kusiner så jag anar att det blir Duplo från dem (han har redan fått en hoppdinosaurie i förskott av min mamma, fast han når inte ned med fötterna )  

• nennesjuttioåtta

lappis - vad trist med kön och hela Koreatjottafräsen , det verkar ju inte så troligt att det bara rasslar iväg 25 platser på någon månad, hur gärna man än skulle vilja. Ni verkar ha haft det härligt i Frankrike iaf, om än med magsjuka?

• nennesjuttioåtta

nä, nu blir det lite trädgårdsarbete medan solen är uppe och pricken sover.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!