• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    FruCicci skrev 2011-08-09 13:50:55 följande:
    BS o AM, jag röstar på 11.45.
    Det är bättre att ses T banestationen med uppgång Torsgatan. Alltså inte nere vid St Eriksplan/rörstrandsgatan, mer i höjd med Torsgatan korsningen Tomtebogatan, de har en 7 eleven i hörnan när man kommer upp från t banan.
    Oh herregud! Kommer jag hitta dit!? Men jag ska försöka! 11.45 noterat!

BS: Autistiskt disco! Är det när alla discodeltagare står och vaggar inneslutan i sin egen lilla bubbla? Låter som ett ganska normalt disco framåt tvåkröken ... Eller stod det autentiskt?
  • BrudSommar2006

AM, jag tyckte det där inlägget om fosterbarnet de precis fått hem var så himla fint skrivet i den där bloggen.

Jo det är väl så att det måste till några skilsmässor först...

Lapinette, imponerande ändå att du "bara" tryckte i dig räkorna, krabban och ett ostron för att du var magsjuk!!

• BrudSommar2006

OK, nytt bud, 11.45 vid uppgång Torsgatan! Jag vet inte var min buss stannar i förhållande till det men jag ska nog ta mig dit!

Vi funderade på om det skulle stått autentiskt, men dels var banderollen jäkligt stor så hade de skrivit fel hade väl någon upptäckt det innan de fick upp den, dels vet jag inte riktigt vad det är heller! Hursom så stod det i alla fall autistiskt. Jaja, uppenbarligen var inte informationen ämnad till mig i vilket fall.

• passionsblomman

Lappis, jamen det är klart ni gör, fattar jag ju nu, när jag kollar lite mer på de olika platåerna! ÅH! Jag vill äta en NU!

Vilken öken att inte må bra medan man sitter med sådan saker framför sig!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Lapinette

Mail från Adoptionscentrum

Tyvärr har handläggningstiden i landet ökat och det leder till längre väntetider även för er. De ökade handläggningstiderna i Sydkorea beror på att det tar längre tid för barnen som fått familj att få utresetillstånd. Social Welfare Society (SWS) kan inte påverka den här processen och detta har inget med vår relation till adoptionsorganisationen i Sydkorea att göra. Relationen är fortsatt mycket god!

Internationella adoptioner är ett mycket känsligt politiskt ämne i Sydkorea och det finns starka påtryckningar på ansvarig ministerium att minska antalet utresetillstånd för adoptivbarn som får familj i andra länder.

Vi har också sett att myndigheterna, den senaste tiden, har granskat tidigare adoptivfamiljers återrapportering och tyvärr har inte alla kommit in med rapporter och tingsrättsbeslut i tid.

Under sommaren har det bara kommit några nya besked om resor och därför är det just nu stopp för nya ansökningshandlingar till Sydkorea. I slutet av september hoppas vi kunna skicka nya ansökningar. Vi kommer dock bara att skicka några ansökningar åt gången under hösten för att avvakta fortsatt utveckling vad gäller handläggningstiderna.

• FruCicci

FY FASEN lappis!
    usch och fy och hela baletten.... vilken sabla otur!

BS o AM, mitt förslag var denna som ligger i närheten av T banan
    www.grappabar.nu

• passionsblomman

Åh NEJ Lappis! Det där var ju det sista ni ville höra! Fy vad ledsen jag blir!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Lapinette

Om jag hade jobbat hemmifrån hade Grappa varit perfekt men nu har jag fortfarande ingen aning om jag behöver vara omkring Grand vid 11-tiden imorgon.

Och gällande adoptionen ... . Sydkorea har varit så pålitligt och stabilt som adoptionsland ... alltid och precis när det närmar sig för oss så blir det stopp. Maken och jag får ta oss en funderare.

• FruCicci

Men Lappis, en fråga... om man nu står i kö till ett sådant struligt land, kan man inte få stå till nordkorea eller något annat också då? Sen tar man det som kommer upp först med respons om barnbekräftelse?
    antar att det inte är så.... men ni kan iaf byta till ett land med kortare kö hyffsat smidigt?

Ångrar du dig ag lunch i morgon så vet du ju vart vi är

• Lapinette

Vi kan byta land och kö hur vi vill inom AC men till saken hör att vi då får äldre barn (ifrån nästan alla andra länder). Maken och jag måste diskutera och fundera på hur vi ska göra. Sen finns det inget land med kort kö - Sydkorea har varit det land där det gått snabbast, friska barn, under 1 år ... som sagt, vi får fundera på alternativ. Det är bara inte Korea som det kommer färre barn ifrån .. Kina har också halverat i år.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!