• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Lapinette, har kopierat dina restaurangtips och mailat till mig själv för framtida bruk!

• BrudSommar2006

Nu har jag tittat på alla blomsorterna och jag får nog göra som så att jag åker till trädgårdshandeln och ser vad jag kan hitta, många sorter verkar vara bäst att sätta på våren men de kanske finns nu i alla fall.

Echinacea har jag identifierat som röd solhatt, det har jag två plantor hemma. I våras trodde jag att de hade dött över vintern men sedan just när jag skulle till att slänga dem så kom det lite grönt längst där nere! De är inte i närheten av att börja blomma än men vi får väl se.

Höstaster har jag två stycken, de är stora nu men har inte börjat blomma, förra året hann de knappt börja innan frosten kom minns jag men de verkar klara det mesta.

• fru AM

BS och Cicci och eventuellt flera lunchintressenter: Jag tycker vi säger 11.30 St Eriksplan imorgon. Typ i korsningen Rörstrandsgatan/St Eriksplan/St Eriksgatan av den enkla anledningen att om det finns något ställe jag verkligen inte hittar på i stan så är det just i den här stadsdelen. Men till denna korsning hittar jag! 

• fru AM

Jag brukar inte scrolla utan att läsa men förutom vasastankart-dyslektiker så är jag ju även trädgårdsanalfabet ... Jag gillar palmer, krukväxter som blommar eller som går att äta. Och helst inte behöver någon omvårdnad.

• fru AM

BS: jag har tänkt så om bröllop också men insett att man "vid vår ålder" får börja vänta in skilsmässorna och nya bröllop ... 

Har inte sett den bloggen - däremot  kollar jag denna emellanåt - renodlad matblogg http://hemmafru.taffel.se/

• passionsblomman

BS, ja kolla med din handelsträdgård, och berätta hur läget i just din trädgård är-det där med zoner och vad som hinner börja blomma när, varierar ganska kraftigt ju. Även inom de egentliga kart-zonerna. Höstplantering är faktiskt det allra bästa för många perenner, så man kan fynda när de rear, eftersom det är på våren folk är på och vill gräva. Men du får ju inte glädjen av dem förrän nästa säsong förstås.

Lappis, TACK! Jag sitter och läser menyer så salive rinner här...

De där skaldjursplatåerna,som de visar i sin meny, Wasahof alltså, en sådan där "största värsta ink champange" räcker den till tre? Jag minns skaldjursplatån jag och min sambo tryckte i oss på hotel tylösand. Servisen sa "oj, ni är de första jag sett som ätit upp den!"
    Fast då hade vi kämpat och var sannerligen fullständigt proppmätta! Även sonen åt allt han kunde.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Lapinette

pb - synd att du inte har fb för då skulle du få se en platå som vi åt i Biarritz och till råga på allt så var jag magsjuk så jag åt bara räkorna, krabban och ett ostron ... resten fick maken ta. Vi beställer platåerna per person.

• BrudSommar2006

11.30 på St Eriksplan noterat! Hittar inte särskilt bra där jag heller men jag ska nog ta mig till rätt korsning, jag får väl virra runt lite tills rätt korsning uppenbarar sig i värsta fall!

Apropå dyslektiker och analfabeter, när vi åkte Paddan-båten med Iris för några veckor sedan så låg där en båt i kanalen där de hade disco enligt en stor banderoll, varje onsdagkväll tror jag att det var - autistiskt disco. Vad är det? Är det en ny trend som inte nått oss i förorten än?

• FruCicci

BS o AM, jag röstar på 11.45.
    Det är bättre att ses T banestationen med uppgång Torsgatan. Alltså inte nere vid St Eriksplan/rörstrandsgatan, mer i höjd med Torsgatan korsningen Tomtebogatan, de har en 7 eleven i hörnan när man kommer upp från t banan.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!