• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Vad jag läst om den där eländeshistorien tultade hon i en trädgård, men hade blivit utlyft av en granne (?). Hemskt är det hursomhelst.

• passionsblomman

Här kommer en liten krok jag lägger ut för att hjärtat bara måste:

Om någon vet om eller hör något om, en bostad att hyra-omöblerat, i Stockholm så var snäll och tänk på  och kontakta mig!

Det är inte jag som ska flytta ( ) utan det är min systerdottersom redan har flyttat. Till Stockholm. Och ska plugga till logoped de närmsta fyra åren. Nitton år, ny i stan från liten liten stad och alldeles ensam. Särskilt nu, eftersom hon skulle bo med sin väninna, som har en lägenhet redan. De skull e dela på den och ha så kul. Min systerdotter åkte ner en månad innan skolstart för allt roligt de skulle göra ihop. Hon har jobbat och sparat som en dåre för detta.
    Nu har "vännen" dumpat henne. För hon har träffat en kille. Som har flyttat in. Sedan Lisa, som vi kan kalla min systerdotter, kom ner till stan har kompisen inte ägnat henne en halvtimma ens. Däremot har hon både uttalat och på alla andra sätt sagt, att hon vill att Lisa ska flytta.
    Med sådana kompisar anser jag inte att man behöver några fiender om jag säger så.

Nåväl, nu kommer hon att hänga med oss ner när vi hämtar hem vår son, sedan en sväng till Göteborg och min syster och när skolan börjar får hon bättre chans att få igång sitt eget liv och börja bygga det nätverk hon behöver för att trivas. så det ordnar sig ju. Men vart ska hon bo?

Det här är världens mest skötsamma tjej. Hon har redan bott själv i flera år och skött varenda räkning, sitt hem, sin matlagning, sina olika jobb och allt annat så exemplariskt att jag egentligen tycker det vore nyttigt för henne att kanske inte vara så galet duktig hela tiden. men det jag vill ha fram är, att hon är den där tjejen man önskar ska finnas när man behöver barnvakt, eller som man definitivt kan lita på om man ska hyra ut en lägenhet, en källarvåning eller ett rum. Hon är ingen partypingla och det hon har åkt ifrån sin hemort för, är att skaffa sig sin utbildning. (jag hoppas hon får uppleva så mycket mer, och ha roligare än så, utöver det målet)

Så, nu har jag lagt min krok. Man vet aldrig vem som känner vem, eller vet vad i våra trådar. Det vore korkat att inte fråga. Så, om ni har en kontakt att förmedla, så hojta till!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

*rusar in*
    Nenne-sa du cupcakes - Min favorit frotsting är lika delar färskost och valfri smält choklad, bara att köra med elvisp och ev ha i lite smör. Blir inte alls lika söt som övriga som har florsocker i sig och får en fast konsistens som är lätt att spritsa.
    Som basrecept använder jag mig ofta av Martha Stewarts tex: http://bakpassion.blogg.se/2009/october/-mini-dark-chocolate-raspberry-cupcake.html kan även byta ut kakaon mot marsanpulver för att få vaniljsmak.
    Tyllar och sprits kan man köpa på Ica om man bara ska använda dem då och då, de har ett litet baspaket. Jag tycker de i metall är bäst och har köpt från lite olika sidor på nätet eller i butik (Tårtdekor, kakburken mfl).
    Muffinsplåt är att rekommendera så du kan använda vilka formar du vill och få bra resultat, finns även det på Ica om du vill ha de som tar 12 alt 6 st. Även Öb och Rusta kan ha muffinsplåtar.
    Våra hortensior är relativt stora buskar, mellan 1-1.5 m höga och rätt omfångsrika 

Parnassia-tack för att du tänker på Buster . Har nyss varit på första valpkursen med honom, många små raser som Buster nog kommer att springa över när det blir frilek . Bara ett par st hundar som var i hans storlek än så länge men några av dem ska ev byta till tisdagsgruppen så vi hoppas att att inte alla byter grupp så Buster får leka på samma villkor.
    Fick lära oss att använda klicker och s*t*n i gatan vad fort han lärde sig det . Tex skulle de lära sig att söka kontakt spontant, sluta försöka ta godis som man har i handen och lära sig betydelsen av nej.

Snartis-lycka till

PB-alla blommor som du räknade upp kan Nenne få gratis av mig på posten

• passionsblomman
    viktualia skrev 2011-08-08 20:41:03 följande:
    PB - synd att jag inte bor i Sthlm... hade gärna haft en så skötsam person boende här...
    Fett synd!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Parnassia

Oj shit! Blir hortensiorna så stora! Då behöver mina flyttas så småningom!

AM - tack för overallstipsen. Overallstestet låter ju perfekt. Jag tar med mig Stora och hon får prova tror jag.

EA - vad roligt att det går bra med Buster. Vad är han för ras och heter han Buster på riktigt, eller har också han ett trådalias? Inboxa om du vill, eller skaffa FB

Det märks verkligen att fler har kommit tillbaka från semestern som MSW sa, det är fart här idag. KUL!

• nennesjuttioåtta

Aaah

EA - gött mos!! Tacksimocka! Jag tänkte göra 3 eller 4 olika. + munkar, på mannens begäran (och mitt begär, haha) så får se vad det blir. Snygga ska de bli iaf, jag börjar få in snitsen på kaviaren så det borde bli bra med spritsen,
    Vad kul att allt går bra med Buster! Hur mår ni?

Ska försöka knåpa ihop en fin rabatt, förhoppnignsvis. Tack för tipsen!!

• nennesjuttioåtta

Snigeln – det blir ingen Stockholmstrip i veckan, det hinns inte med. Önskar jag hade kunnat komma förbi och hjälpa dig! *kramar om*

• porchez

Tinga - stort Grattis till Puffs framgång! och så suckar jag avundsjukt till sex veckor ledighet...

AM - glömma hem nummret! haha! ja det är bra gjort

Köksfrågor - vi valde blanka vita luckor i vårt kök, de håller sig väldigt fina fortfarande, men kan ju bero på att det köket inte används så ofta (mitt ex bor kvar där själv) Fläkt hade vi sådan inbyggd eller vad det heter, man drog ut själva listen när den användes, vi köpte den direkt från IKEA att prestanda fungerar bra var ett krav då jag hatar matos. Men har för mig att ljudnivån var ganska hög på den, men det var inget jag störde mig på!

• nennesjuttioåtta

en fråga. Vad har ni gett era barn i ettårspresent? (AM – en upplevelse? )

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!