• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

Ni som har koll på allt möjligt. Vad finns det för ställen som tar emot kläder?  både barn och vuxen kläder?  Har rensat en del och vet inte vad jag skall göra av kläderna. Mailade alla kvinnors hus men dom hade lagret fullt med kläder. Finns det andra sådana organisationer?  

• Snartis

Mindre: vi har högglansigt och märker inte alls av att det ska vara ömtåligare. Får torka av lite mera men det beror ju på hur städtokig du är Vi har även en sån ny snedgående fläkt från thermex och är nöjda med den, skönt att slippa slå i huvudet. Sen har vi inget annat på den väggen utan den är som en egen inredningdetalj. Många tror att den har tv i sig (modellen över hade det hahaha) Sen har vi vitt enkelt kakel 50x50mm, tittade på glas men om man ska ha härdat glas så blir det lite grönaktig ton på det och då valde vi bort det. Vid hällen måste det vara härdat för att inte spricka. Vi valde även bort stenbänk för det blev så hutlöst dyrt. Tog 30mm laminat istället, kändes bättre än de tjocka 50mm som säljs överallt.

• viktualia
    smint skrev 2011-08-08 16:13:14 följande:
    Ni som har koll på allt möjligt. Vad finns det för ställen som tar emot kläder?  både barn och vuxen kläder?  Har rensat en del och vet inte vad jag skall göra av kläderna. Mailade alla kvinnors hus men dom hade lagret fullt med kläder. Finns det andra sådana organisationer?  

Tex Stadsmissionen eller www.redcross.se/kontakt/motesplatser/
  • Snartis

Nenne: tänk på att köpa bra formar när du gör cupcakes. Jag köper såna med en nedvikt kant på ica, de håller formen bäst om man inte vill hålla på med extra "muffinsplåtar" som stöd.

• Parnassia

Nenne: TÄnkte du ha hortensian ytterst i cirkeln, om jag förstår det rätt? Altlså timjan närmast stammen och sen hortensia utanför?
    Risken finns att de blir för höga isf. Jag har hortensior i ett land som är skuggigt och har i övrigt ganska dåliga betingelser och där har de blivit ca 30 cm höga, utplanterade från Ica och övervintrade.

AM: Var fix overallerna nästan lite små i storlekarna då? Eller hur ska man tänka när man väljer storlek? Jag har fått napp på en fixoverall i 116 nämligen. Stora har 116/122  i det mesta.

Smint: Här omkring kan man lämna kläder till Erikshjälpen och Röda korset bla. Många församlingar har också insamlingar.

• passionsblomman

Men ÅÅÅÅÅ! Skrikandes

Jag hade skrivit ett jättelångt förslag med massa bilder och länkar till Nenne, men när jag postade blev det "databasfel"

Bajs!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • smint

vickan och parnassia: Tack, vill helst att kläderna skall komma till sådana som behöver det, inte till försäljning helst.. Skall kika på lite sidor senare..

• fru AM

Parnassia: nej jag skulle nog säga att Fix var ganska precis i storlek. LIvia var 110 och vi köpte som sagt 110 - då var den perfekt som overall betraktat - så att man om hon satt ner kunde ta tag i tyget med en grabbnäve ovanför axlarna (bra sätt att testa overallstorlek): vi provade en storlek större också men den blev för stor.

• fru AM

Mät Storas kroppslängd och utgår från det. LIvia är kske 115 nu men jag köper oftasr större kläder - speciellt tröjor och andra överdelar - eftersom jag inte gillar det där tajta figursydda på småtjejer så mycket.

• passionsblomman

Nä, nu blev det likadant igen. Jag ger upp.

Nenne,

Höstanemon
    Lammöron
    Astilbe
    Nävor
    Alunrot

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!