• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Nenne: Hektor fick på ettårsdagn en 'gåbil' iform av flygplan - som spelar musik och snurrar på propeller när man trycker på knappar. Hans har även en klosslåda under sätet. Gåbilar finns i massor av utföranden. Hektor blev mycket glad och gillar den fortfarande - även besökande barn gillar den!

• start september

Detta med toaträning är inte lätt. Efter en semester där det mest varit blöja sade hon själv att stora tjejer inte har blöja och hon skulle ha trosor. De åkte på vid 9 efter att det hänta både nr 1 och 2 i blöjan efter frukosten. Jag frågade varje timme om toan, hon följde med och satt där vilket var kul flera gånger,men inget kom. Vi var trötta så det blev vila i sängen och blöjan åkte på. Kissade som bara den. efter vilan var det trosor igen, samma process med toaförsök men inget kiss hela eftermiddagen.

Efter ett antal timmar var hon så nödig att hon inte kunde sitta still men inget kom. Hon ville inte ha blöja heller men var absolut inte kissnödig. Efter lång övertygan satte vi på blöjan och sen kom kisset, Stackars liten- hon ville så gärna men verkar ha glömt? Nu föreslår vi inget mer på ett antal månader helt enkelt.

• fru AM

Start september: låter lite som när Livia gjorde sina första trevande tros-försök. Jag vill minnas att någon klok ( den braiga BVC-tanten?) sa att man helst ska fråga om det behövs kissas ungefär var tredje timme (alltså inte för ofta - det blir lite stressigt för dem). Vet inte om det i praktiken gör någon skillnad i och för sig. Hon kanske triggas av dagiskompisarna att springa på toa (även om hon har blöja så kan hon ju ta av den och testa att kissa på dagis)? Jag vet att det inte hjälper att säga - men det löser sig!

En av Hektors kompisar (från mammagruppen) är redan blöjfri! Först blev jag lite stressad men jag orkar inte tävla om allt Hektor VÄGRAR att vara utan blöja ens två minuter och erbjuder jag pottan så fnyser han bara föraktfullt. Jag antar att han blir intresserad under året som kommer eftersom hans dagiskompisar säkert börjar gå på pottan snart (de som inte redan gör det). 

• start september

Tack Am, var tredje timma låter ju mer vettigt. Det var nog inte ner än så på fm.  Men det hade gått 5 h och 50 min inklusive både mellanmål och middag med dryck på eftermiddagen/kvällen så något lurt är det. i början av sommaren när vi försökte lite sist sprang hon jätteofta för att det var kul och kissade ibland. Så någon spärr har kommit. 

Försöker att inte stressa, för min del spelar det mindre roll, vill bara inte att andra barn ska säga något dumt. Alla kompisar är blöjfria dagtid och ny förskola på måndag...

• start september

Klämde lite på Fix-overallen igår, såg bra ut, men lite stelare än Reima är det. Dessvärre fanns det bara rösa och svart, tyckte mig se röd på webshopen men det var en annan inte lika bra modell. Hade nästan lovat en röd. Avvaktar Gneis lite till, annars blir det nog Reima ändå.

• BrudSommar2006

Hej alla, tillbaka på jobbet, men det får väl gå det med.

På dagis har det precis börjat en till tjej, lika gammal som Astrid, som heter Iris. Vi som har typ alla Astrids kläder märkta med bara Iris.

Fix funkar säkert jättebra för smala barn, dvs jag kan stryka det som alternativ. Som tur är så kommer nog Astrid kunna ha Iris gamla overaller, hon är ju så mycket mindre än Iris så det passar ganska bra att hon är ett halvår äldre vid samma årstid. Jag säger ganska bra för tyvärr så har hon inte hunnit växa i Iris sommarkläder än som hon hade vid ett år och nu är ju sommaren typ slut.

Vad ska man med den där lilla vaniljdoftande plastbyttegrejen till som BT skickade hem i posten?? Vaselin?

• FruCicci

Halloj i tråden!

Snigeln, jag jobbar nu så jag har lite svårt att ta mig och hälsa på, om jag inte jobbar "hemmifrån" någon eftermiddag. Inboxa mig din adress o hur man tar sig till dig, så kanske jag kan komma och fika och titta på huset lite.

Tinga, kul med semestern. Vi hade ju en liknande. Vi körde 600 mil under vår semester Barnen var jätte dukktiga, så det var en baggis! Kul att ni fick med er så mycket olika soters vin hem med och att ni fått en sådan fin upplevelse. Kul även med matframstegen, det måste vara fantastiskt.

Cupacakes är jag usel på och på min terass finns bara pelagoner och tujor Och en fin lavendel som jag är imponerad av för den dör inte trots för lite vatten eller för mycket vatten.

Kök, vi köpte på Ikea, vi har matta luckor och allt är inbyggt, och luckor upp till taket, så man slipper damm och skit på skåpen/luckorna. Men även här är jag ganska usel. Tur att min man och jag har olika sinne för olika saker så att säga.

PB, jag har en kompis som har en ganska stor våning, hon som har gift sig i Grekland nyligen. Hon brukar hyra ut rum under terminerna, fast det är ganska dyrt, 6 000 kr i månaden, men det kanske är okej tills vidare? Den är mitt i stan i närheten av stureplan i af. Annars kan jag ju rekommendera Blocket (där har de säkert kollat) men när jag var inne sist för att kolla fanns det mycket rum med egen ingång o mini kök etc.

Barnoveraller har jag köpt på Stadium till sonen, de har varit jätte bra. Louise hade byxor från FIX förra året, typ skidbyxor och de var helt fantastiska! Jag var super super nöjd med FIX. Dessutom köpte jag dem på rea i augusi, sen hade hon jacka med fleece under när det var riktigt kallt.
    Jag är inte så petig, huvudsaken är att de är varmt o kan tvättas och torkas lätt.

Spetember, 36+0, herregud.... redan! Victor föddes i 36+1 Vem vet, kanske är det dags snart? Hihi ... ååå vad spännande med alla bebbar som kommer snart!

Pott träning: Louise har vi tränat ganska länge, sedan hon var 1,5 år med lilla pottan och sen i våras med den där sittsen vi köpte på babyproffsen. Och sen nu hela sommaren har hon i stort sätt varit utan blöja.
    Vi lät henne bestämma vilka trosor hon skulle ha själv, typ bamse eller hello kitty. Sen pratade vi om att det var hennes fina bamse trosor och att man inte skulle kissa i dem.
    Sen lät vi henne redan innan sommaren sätta fast sittsen på toan själv, då blev det ett kul moment och hon kände sig stor. Den varianten fungerade för oss. Nu är hon helt blöjfri hemma och säger till varje gång att hon behöver kissa (oftast säger hon bajsa för hon blandar i hop det) så sätter vi oss och det kommer alltid något. Hon får torka sig själv och sen ger vi jätte mycket beröm o klappar händer och sjunger och pussas och så där. (Victor fick belöning ett tag, men det har vi inte behövt med henne).
    På dagis (hon har gått 1,5 vecka nu) så har vi blöja. Men innan vi tar på kläderna på morgonen så måste hon sätta sig på toaletten. Så fort vi kommer hem från dagis åker blöjan av - ofta ganska fort på morgonen med.

Men som AM skriver då är det ingen tävling, barn utveckar det där olika fort. Victor har blöja på natten fortfarande och han har ju just fyllt 4 år, han är inte riktigt lika mogen kan man säga
    Jag hörde att det är en grej i huvudet om ska "klicka" när det gäller detta, innan det har gjorde det och barnen blir bekväma ska man kanske ligga lite lagom lågt?
    Dock intressant att höra hur alla gör i denna fråga.

I går berättade min chef att hon är gravid i vecka 17 by the way. De har försökt ett tag och jag gav henne massa tips, typ sluta rök 2 paket cigg om dagen Hon är over the moon. Jätte kul!

Snartis tänker på dig! Hoppas det går bra hos BM idag!!!!

Är det bara i Vickans blogg man läser och bestämmer om trådträffen nu eller?

• BrudSommar2006

Cupcakes är fina men barnen gillar dem inte så hos oss får det bli något alla äter istället.

Jag har också en trädgårdsfråga, hemkommen från fem veckors semester har vi ingenting som blommar. Fröna jag sådde i våras verkar taniga och jag betvivlar att det kommer att bli något vackert av den rabatten. Det enda som fortfarande blommar är floxen men den börjar bli överblommad den med. Vad blommar nu? Bra snittblommor som blir en 70 - 80 cm höga helst. Vet någon?

• Liten med Mindre

September - Mindre hade ju bättre koll på kissandet när hon sprang naken. Med trosor hände fler olyckor.
    Kan det fungera att läsa bok på toan? Kompis-kissa med mamma? (Jättepoppis hos oss...ska börjas i tid.) Kissa buske ute (funkar ju inte överallt förstås).

Eller bara låta det vara ett tag.

Vi har försökt bli av med nattblöjan i somras. Hon ville absolut inte ha blöja, och vi sa att vi tar bort den när den varit torr några mornar. Hon var ivrig och åt macka på kvällen istället för välling, Kissade eller försökte kissa massor med gånger vid läggdags. Vi tog upp och kissade henne vid 22.30-tiden (mer än 3 h efter läggdags), men ändå var det kiss i blöjan på morgonen 12 av 14 gånger typ. Sen när vi var till farmor ville hon ha välling igen, plus att hon blev jätteledsen när vi tog upp henne för att kissa -  och på den vägen är det. Hennes prat om att skippa blöjan har avtagit. Gissar att det kommer igen när hon är mogen nog att vakna av att hon är kissnödig. Någon har sagt att det är en hormonfråga och inget som kan tränas. Vet inte riktigt.

Vi kan ju inte hålla på att väcka henne stup i kvarten när hon mest blev jätteledsen av att bli buren till toaletten.

Någon som har andra braiga idéer?

Lite roligare - imorgon har jag bokat tid med en tjej från färgaffären som kommer hem för att ge oss lite tips o råd rörande färger o tapeter för det väldigt vita huset. Blev illamående bara av att se tapetbordet i de affärer vi besökt så detta känns som en bra lösning som inte var allför dyr. Återstår att se vad det innebär. Funderar även över trädgårdsrådgivning för att inte köra fast alldeles i hopplösa försök att få "stenen att blomma", typ.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!