• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Och nån present från BT lär jag inte få... fast posten har i och för sig inte kommit än... Men när jag tog ett span på mina medlemsuppgifter så stod min gamla adress där... ha ha ha... det är ju bara 3 år sedan vi flyttade...

• BrudSommar2006

Ja men ska vi prova St Eriksplan som omväxling då? Halv tolv? Eller tolv? Tala bara om vart jag ska infinna mig och när!

• BrudSommar2006

Liten, vi använde oss av en byggare som använde sig av en kakelsättare, rörmokare, målare och elektriker och egentligen tror jag att själva byggkillen är rätt bra men av någon anledning missade han detta viktiga. Kanske för att han mest bygger nytt och då automatiskt sätter dit rätt grejer. Övriga inblandade var lite långsamma på att dyka upp men det var inget fel på någon av dem.

• BrudSommar2006

Lapinette, var det till Grekland ni tänkte er långhelgen?

• Parnassia

Cicci - bröllopet låter ju helt fantastiskt! Jag tror inte att jag någonsin kommer hamna på nåt liknande.
    Vi har appropå detta blivit bjudna på bröllopsfest hos makens bror och fru om ett par veckor. De gifte sig i hemlighet på semestern. Snopet! Men kul med fest så klart.

Jag har röstat i Vickans blogg, Ciccis förslag låter bra tycker jag!

• passionsblomman

BS, vilket skit med badrummet!
    Senblommande fina perenner tycker jag bla är Höstanemon, Astilbe, Höstsilverax, Echinacea, Höstaster och olika sorters Hortensia. Hade du inte en syrénhortensia som vägrade blomma eller hur var det?Ett tips är också att om man orkar, så klipper man bort allt överblommat från de tidigare perennerna, då får de ofta ett andra flor under sensommaren. Som snitt är ju Dahlior svårslaget så här års, men då behöver du kunna lägga knölarna för vnterförvaring, mörkt, svalt och torrt.

Cicci, tusen tack för tipset om rum! Det där rummet lär ju någon partypingla med höga förväntningar på sitt uteliv jubla över! Fast den här tjejen är totalt och helt ointresserad av kroglivet, så på henne är det ju slöseri med det centrala stureplansläget, hihi! Och jag tror det är för dyrt också för den delen.
    Men tack för Blocket-tipset med. Jag ska sätta mig med henne nu i slutet av veckan när hon kommer ner. Ställde henne i bostadsförmedlingens kö också, och där fanns ju visst särskilda ungdomslägenheter. Det hade jag ingen aning om!

Vilket galet påkostat bröllop förresten! Det är sådant man pratar om i termerna "om man hade huuuuur myckket pengar som helst, då kunde man hyra ett skepp och segla ut på havet med alla man känner i en månad...) brukar jag säga och tänka på det underbara skeppet som AM har seglat med. Det är en dröm i min värld. Men man måste väl ha lite sådana där man står och steker falukorv och räknar på priserna på hyllorna på ICA Nära.

Lappis, jag har inte ens vågat fråga om kön, men åååååh vad detta är något jag önskar skulle hända något med NYSS!

Tråddträffen funkar inte rent prioritetsmässigt för mig. Det är för många andra saker som ska resas iväg på olika helger från och med nästa. Jag får prioritera det som vi som par är bjudna på och ett par saker som rör närmsta vännernas 40-årsfiranden.

Apropå detta med att fira 40, Lappis, vart är det nu igen du brukar gå och äta skaldjur?
    Jag vet att jag har frågat förut om restaurangtips, men jag sparade visst inte alla länkar då, som jag trodde. Tre tjejer som alla fyller 40 i år, fin middag-utan att gå till helt sinnessjuka extremer prismässigt-och miljö för att sitta och prata och verkligen vara i stunden. Sista helgen i september. Vart skulle ni gå i Stockholm?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Lapinette

Skaldjur så brukar vi gå till Wasahof på Dalagatan http://www.wasahof.se/ men även Sturehof har bra skaldjur. Själv hade jag en trevlig kväll med väninna på Kungsholmen http://www.kungsholmen.com/. Sen kan man alltid "krypa" vidare till Orangeriet för en efterdrink i deras bar/alt. soffor.

Själva ska vi ut med några vi känner + deras vänner på torsdag och de ville ha en blandad meny (fisk och kött) så då föreslog jag två gamla favoriter jag inte varit på jättelänge.

http://www.matvarufabriken.com/

http://www.spisahoshelena.se/index.html

Och sen det här stället som ligger jättenära mitt jobb och som jag läst bra recensioner om men aldrig besökt

http://no12kungstensgatan.se/home

• Lapinette

Och vad hände med texten .. mikroskopisk!

• BrudSommar2006

Tack för alla blomförslag PB, jag ska genast googla på dem och se hur de ser ut.

Jo, jag har en syrénhortensia som inte blommat, skaffade den för ett par år sedan, då var det ju bara ett par pinnar med ett par blommor på. Förra året blev det inte mycket med den, vissa grenar klarade sig inte så jag fick klippa ner den så den blev ännu mindre med bara några blad på. I år verkar den börja återhämta sig lite, det är mycket blad på grenarna men den är fortfarande liten, inte någon gigantisk buske som det är meningen. Blir nog inga blommor i år heller trots att jag varit givmild och fixat extra lager med rhododendronjord till den och allt... Fast vi har ju en jersminbuske på baksidan som blommar för första gången i år, den stod där när vi flyttade in men var nog hyfsat nysatt så det har ju tagit en tre - fyra år för den att växa sig stor och börja blomma. Fast jag hade ju hoppats på en doftjersmin men den här luktade ju ingenting så det var ju en liten besvikelse. Plus att vi kämpat som bara den för att hålla nere bladlössen på den.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!