• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

September: dom har kört 3 dagars inskolning nu, första dagen var jag med hela dagen, andra gick jag en stund efter lunch och var borta i 2 timmar, sista dagen så lämnade r efter 1 timme och sedan kom Vi till mellanmål. Verkar svårt med 1 timme när dom är inne i det redan. men ni kanske kan prata med dom och ändra lite?
    Vickan: märk allt du är rädd om/vill ha tillbaka. Jag har märkt allt på olika sätt beroende på plagg utom trosorna, men skall göra det också.

• Tinga

Hej! Nu är vi hemma i Svedala igen efter en härlig semester. 450 mil blev det på 3.5 v och allting har gått toppen. Höjdaren var att bo på Agriturismo utanför Verona; sagolik mat & miljö.

Lappis - lovar att skriva en längre reseberättelse & ser fram emot att höra om er resa också. 60 flaskor vin blev resultatet av våra besök i Italien & Frankrike.

Snartis - vad segt att lillebror inte vill komma ut. *ger honom en kick i rumpan*

Porchez - vad ledsen jag blev av att läsa om allt elände killarna i ditt liv verkar ställa till med. Kram!

Tyvärr kan jag inte komma på tråddejten; ska på tjänsteresa t USA precis efteråt & då sabbar jag två helger med familjen, så det får räcka med det.

. Vi har två veckors semester kvar; ska vara hemma den här veckan men åker till Öland, Gotland eller Bohuslän nästa vecka, beroende påvar vädret är bäst. Inte så dumt med sex veckors ledighet. Idag åt förresten Puff en vettig portion middagsmat med oss (tidigarehar han i principbara ätit på dagis); pasta & 3 (små) köttbullar slank ned. På semestern åt han lite av varje, bl a en hel macka till frukost några ggr. Puff var faktiskt den i familjen som gick upp mest under semestern; nästan plus ett helt kg. Börjar bli en liten klump nu & väger över 15 kg. Nu ska det "bara" lossna för Piff också, men det lär ta mkt längre tid.

• start september
    smint skrev 2011-08-07 22:29:55 följande:
    September: dom har kört 3 dagars inskolning nu, första dagen var jag med hela dagen, andra gick jag en stund efter lunch och var borta i 2 timmar, sista dagen så lämnade r efter 1 timme och sedan kom Vi till mellanmål. Verkar svårt med 1 timme när dom är inne i det redan. men ni kanske kan prata med dom och ändra lite?
    Vickan: märk allt du är rädd om/vill ha tillbaka. Jag har märkt allt på olika sätt beroende på plagg utom trosorna, men skall göra det också.
    Jo, ska försöka när jag ser hur det känns. Med snart till BF vill jag att det ska gå fort också...
  • fru AM

TInga! Otroligt kul och positivt med matframgångar!

• fru AM

JAg har lagt ett förslag på aktivitet i Vickans blogg. Undersökning ang tillgänlighet och pris pågår.

• fru AM

Ojoj - vilken effekt av semestern ... Skulle just ange mitt telefonnummer (hem) lite snabbt och jag hade glömt det!!!

• Parnassia

Vad roligt att höra att ätandet går bättre och bättre Tinga!

Och AM - bra semestrat om du glömt hemnumret. Jag har glömt lösenordet till min jobbdator, det är också ganska bra gjort för att vara mig.
    Vilket påminner mig om att jag måste maila "min" IT-kille...

Jag har nu lämnat båda tjejerna på dagis, Lillas inskolning pågår och Stora får samma tider som Lilla. Idag ska personalen sköta matning, nattning och alltihop mellan 11-14. Det går nog bra, personalen är bra och Lilla är ganska kavat. Men mammahjärtat blöder allt lite. Min bebis har blivit så stor att jag eller maken inte behövs lika mycket. Usch - det är jobbigt.
    Telis - jag minns att du tyckte det var jobbigt när du började jobba. Hur går det nu?

Nåväl  - jag tröstar mig med att vi bara ska jobba ca 2 mån innan vi får semester igen. Framöver kommer jag tjata om alla möjliga resrelaterade frågor.

• Parnassia

Muggles - jag har tänkt mycket på dig och undrar så hur det går med din mamma? Tänker ju förstås på hur det går med alla prinsessorna också!

Och EA - hur går det med Buster?

• Liten med Mindre

Tack för alla tips om kök. Vi har träffat bra säljare under semestern - självklart utanför storstaden. Det lutar åt ett kök från Electrolux. Velar mest mellan matt eller blanka vita med lite rundning. Och så var det det där med bänken. Kanske sten om vi kan få ett vettigt pris. Mycket lådor, skåp för assistenten, skippar sockellådor då vi nog får skåp så det räcker ändå. Tillför även en vägg med grunda skåp + vitrin och smal avställningsyta nära matbordet.

Men det blir ju dyrare varje gång i tänker till.

Nu är semestern över - en veckas jobb och sen en veckas inskolning. Maken tar första veckan och vi hoppas på det bästa.

Tinga - låter ju fantastiskt med resan och matframstegen!

Snartis -  hoppas på snarast anskomst för lillebror!

Utekläder - maken förespråkar Gneis till vintern. Kanske dags att köpa även det. Fy den lede för alla utgifter just nu. Glömde jag nämna att bildäcken behöver bytas med...
    Storstädning av bankkontot kallas det!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!