• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Tittar in lite snabbt. Har fullt upp här med besök, en vild bebis och försök till allmänt fix.

Tänkte mest önska ett stort lycka till till Snartis. Jag hoppas att det sätter igång på riktigt snart och att förlossningen blir en drömvariant av en sådan . Heja lillebror! Kom ut!

Stor kram till er andra! 

• Parnassia

Tittar också in  för att heja på och önska lycka till till Snartis! *håller tummarna*

Annars pågår någon slags kombinerad semester/inskolningskoma här hemma. Maken började jobba i fredags och jag är FL för att skola in Lilla denna och nästa vecka, samtidigt som vi njuter av vädret, ledigheten och div vänner och bekanta.

Kram på er!
    Ser fram emot tråddaten fö. Vi måste planera detta lite noggrannare.

• gosnosen

Heja snartis och stort lycka till!

Liten - vi valde stommar från IKEA, men hittade sedan ett företag som inriktat sig lite på att tillverka luckor till IKEAs stommar (till hyfsat samma pris). Vi är supernöjda och de kunde även fixa lite speciallösningar som vi ville ha. Även vi har bara lådor nertill och skåp ovanför. Ang. vitvaror så gick vi till MediaMarkt och frågade om de kunde göra något paketpris och det kunde dem. Vi har en granitbänkskiva som vi köpte från en stengrossist. De kom hem och mätte och monterade också sedan. Vi är fortfarande, så här två år senare, jättenöjda med vårt kök. Inboxa om du vill att jag ska maila lite bilder .

Annars njuter vi av semester och härligt väder! Maken är ledig till och med nästa vecka, så det är härligt att vara lediga tillsammans. Vi försöker nu få till lite vettigare sovrutiner för lill-tjejen, med fokus på dagsovningen och idag sov hon faktiskt 1 tim + 1 1/2 +1/2 timme. Någon form av rekord! Hoppas bara att det håller i sig :-!

Hoppas nu att alla njuter av ledighet och njuter av det sköna vädret!

Kram!

• gosnosen

Jag hade en fråga också !

Vi har bokat in oss på en babysim-kurs här med start i slutet av augusti. Måste man ha speciella badbyxor då eller kan man ha badblöjor? Jag hittade nämligen ingen info på hemsidan hos arrangören... Om man ska ha badbyxor hur ska man tänka med storlek då? Linnéa vägde för snart två veckor sedan 7 1/2 kg. Då lär hon väga iallafall ett kilo mer i slutet av augusti gissar jag... Det fanns en strl 7-10 kg och en strl 9-12 kg på Imse Vimse som jag hittade. Då känns det ju mest logiskt att beställa 9-12 kg, eller? Vet ni hur de är i storlekarna?

Tack på förhand!

• porchez

kollar ivrigt hur det går för snartis - håller tummarna här!

Det här är nog det konstigaste sommaren för mig... efter att ha blivit sårad av ytterligare en kille så mår jag återigen kast. Och har nu gett upp hoppet, jag kommer nu bara att fokusera på mig själv. Sluta hoppas/tro att jag ska träffa någon inom en framtid. För att jag orkar helt enkelt inte resa mig igen efter att nästa kille ska komma och ge mig falska förhoppningar och sedan bara ljuga för mig...

Så nu är det ännu mer träning i fokus, samt ge allt för mina vänner! Mina vänner är mitt liv just nu samtidigt som jag måste acceptera att de har en partner som betyder allt för dom.  Den här veckan bor jag själv ute på landet hos min bror. Jag är själv hela dagarna, men så länge det är fint väder så mår jag fint! Jag brukar ju alltid hata att vara själv,  men tror att det är för att jag tidigare alltid drömmt om att inte vara det. Jag har nu accepterat det, och sedan åkt in till gymmet på kvällarna så jag får lite socialkontakt... Kvällarna är lite jobbigare så klart, därför är jag här inne och skriver av mig just nu... Jag vet att jag har sagt det här tidigare, men det här gången känns det annorlunda, för jag är verkligen less på allt som har med killar att göra...

Just det, ang. trådträffen så måste jag nog avstå den, dels för att jag inte har ekonomi för den, sen är det hektiskt både jobbmässigt och många födelsedagar under augusti och septemeber. Så jag får avstå den här gången och hoppas jag kan vara med på nästa. För picknicken sist var super mysig tycker jag...!

• porchez

är det förresten nån som har sett länken jag la ut på FB imorse?? Det är ju "min" park, där jag älskar att gå promenader, sola och grilla osv.  Nu vågar jag nog inte gå dit mer när det är mörkt ute.. kanske till vintern för då borde det ju vara för kallt för dyl. aktiviteter utomhus

Men jag är ändå chockad, jag är så blåögd att jag trodde sånt bara hände på film, på sån film som jag inte tittar på

• fru AM

Gosnosen: jag skulle satsa på. 7-10 kg-storleken. Det viktiga är att benöppningarna inte glappar nämligen ... Så att eventuellt bajs stannar inne i byxan. Jag tror att vi har ett par i den storleken - mkt sparsamt använda (och aldrig med ngn 'olycka' gjord i): om du inboxar mig din adress så kan jag skicka dem när jag är hemma igen (nästa vecka):

Porchez: vad ledsen jag blir för din skull ... Att det inte går vägen med killarna osv Önskar dig all lycka i livet så klart. Plötsligt händer det - det vet jag! Fokusera på jobb, träning och kompisar - i valfri ordning - och försök var snäll mot dig själv. Du vet ju vilken bra, snygg och rolig tjej du är - snart dyker det upp en kille - rätt kille- som har vett att uppskatta det!

snartis: Lycka till med förestående förlossning!

KRAM TILL ALLA

• viktualia

Gosnosen - även här finns dylika blöjor... och tyvärr är vi usla på att ta med dem.. hade behövt dem när vi badade på västkusten förra veckan.. ehum...

Porchez - gumman!! Tycker att AM formulerade sig klokt så jag instämmer mest! Och fortsätter konstatera att du är välkommen hit om världen hoppar på dig för mycket! Även annars förstås!

Trådträffen ja - vad säger ni egentligen?! Diskussionen är lite diskret, men jag anar att det beror på att den försiggår på min blogg. Vad tycker ni? Boka långbord på nån restaurang kanske är en lagom nivå?! Eller?!?

• Snartis

Gaaah jag blir galen!!! Så mkt onda sammandragningar konstant hela tiden men inget mer. Magen har sjunkit massor och är stenhård hela tiden, sen får jag springa på toa hela tiden. Om inget händer inatt så ringer jag förlossningen imorgon bitti, så får de kolla om jag öppnat mig mer eller om det ska hålla på så här i flera dagar. Kan det vara så att jag öppnar mig ännu mera utan värkar? Med kicken hade jag ju värkar som man klocka från första början. Skumt är det!!
    Förlåt om jag är total ego just nu
    Nu ska jag försöka sova och hoppas på att det drar igång under natten. Kram till er alla

• Oupsie

Det är bara jag och Daisy som är vakna här i huset så det kanske kan vara ett bra tillfälle att skriva lite här. Så länge Daisy går med på det förstås...

Porchez,   , jag är helt övertygad om att du kommer att hitta din prins, men jag förstår att det känns pestjobbigt just nu. Stor kram!

Nu somnade Daisy i min famn... blir så svårt att skriva. Får ta och lägga henne. Förhoppningsvis kan hon sova ett par timmar nu. Hon brukar inte vakna så tidigt som idag så hon behöver nog lite mer sömn.

Båda händerna fria, vilken grej .

Liten, om jag hade varit er hade jag åkt runt och kollat på lite köksutställningar bara för att få lite inspiration och känna hur köken "känns". Känslan i hur luckorna stängs, och hur lådorna stängs, för det är en viss skillnad där. I slutändan så handlar det ju om hur mycket pengar som man vill, och kan, lägga ner på ett kök. Vi hade ett ikeakök i lägenheten och vi var jättenöjda med det, nu har vi från vedum och vi är väldigt nöjda med det också, förutom att det är för lite för litet (men det är ju inte köksföretagets fel). Saker som jag (helst inte) skulle vilja vara utan i ett kök är induktionshäll, pyrolysugn, och stenskiva. Släta luckor tycker jag är bra för de är så mycket lättare att bara torka av och slippa diverse dammsamlingskanter. Likaså fullhöjd på skåpen så man slipper torka ovanför dem. Jag gillar när det är lättstädat . Här har vi en inbyggd fläkt, i lägenheten hade vi en frihängande rostfri sak, vilket såg snyggt ut (tycker jag) men den var inte så kul att hålla på att torka på för att den skulle vara fin. Så en sådan fläkt kommer vi nog inte att välja igen, så länge det inte blir en köksö med spis för då måste man väl ha en frihängande. Fast i lägenheten hade vi bara kolfilter så den var ju inte så effektiv, hade det varit en riktig fläkt hade det kanske inte blivit så flottigt så fort.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!