• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snartis

Sept: näää om det startar av sig själv är helt ok men de sätter inte igång i den veckan from nu, iallafall på sös. Lillebror har oxå varit fixerad länge så känner igen känslan, mer sammandragningar och går runt med en kokosnöt mellan benen sätter jag mig på huk så känns det som han ska komma ut. Så jag tror helt klart att bebisen har fixerat sig hos dig

• start september

NI som fått nr 2, hur har ni gjort med att låta syskonet besöka på BB? Om allt går smidigt och man är borta max två nätter, kanske är det rörigare att ta dit henne? Maken kommer sova hemma om det går så vi överger henne inte båda i såfall.

Hur har ni gjort med dagis under pappadagarna sedan? Vi kommer ju att ha skolat in ca 3 v innan BF så jag vete katten hur bra det blir att låta henne vara hemma i två veckor om hon skulle vilja.Tveksamt om vi orkar även om hon ska få mycket tid med bebisen, de lär ju ha olika tider och man vet ju inte hur jag mår och orkar på förhand.  Hade hon gått kvar på sin gamla tror jag att hon hade velat gå dit men nu kan det ju vara så att hon hellre vill vara hemma.

• Snartis

Sept: om allt går enkelt med förlossningen så kommer vi nog bara komma hem utan att låta kicken komma dit. Fast om han verkligen vill följa med så får han det, skönt när de är stora och kan få bestämma själva sen kan ju bb ha besöksförbud men tror det mer är under rs tider.

Dagarna efter vi kommer hem så får man nog se hur man mår och hur allt går. Vi diskuterade hur vi skulle göra för kicken ska byta avdelning om 2 veckor på förskolan, så det är viktigt att han är där samtidigt som det är viktigt att han är delaktig hemma. Vi kanske har honom väldigt korta dagar 9-12 eller nått så blir han delaktig i båda. Men som sagt om han hellre vill vara på dagis med kompisarna så får han självklart det

• smint

Tilde kom inte på besök på bb, vet inte om det var besöksförbud men hon kom inte iaf, R fick ju stanna kvar med mig 2 nätter om han ville och det var skönt. Sedan var T hemma de 10 dagarna R var hemma. Funkade rätt bra, och hon verkade inte längta tillbaka till fsk.. 

Snartis: Hoppas det sätter igång snart för dig.

Hoppas alla njuter av varma dagar och ni får vara friska, har sett att några fått magsjuka och feber, krya på er snabbt. Här är barnen lite hostiga och snuviga.   Idag har vi plockat vinbär hos svärmor och skall göra saft och lite sylt på det. Första gången jag gör det själv så det skall bli skoj.

Men ikväll skall jag ut och äta med en kompis och dricka lite drinkar. Så mysigt.  

• viktualia

Smint - hoppas att du hade skoj igår!!

Ego - är hemma i villan igen efter en vecka på vift. *vinkar till er alla*

• smint

Halloj, kikar in innan sovdags.
    Vickan: tack hade jättetrevligt i lördags, blev ett lustigt avslut men det orkar jag inte skriva om från mobilen, god mat och drinkar vart det, och en lite för tidig födelsedagspresent till mig själv. Nya svarta skor, har slitit ut mina andra jag haft länge så nu blev det impulsköp på vagabond, hade dom samma kväll sedan, lite högre klack än vad jag brukar ha men fint blev det .
    Ja lugnt är det verkligen här, hoppas alla har det gott på sina håll. Imorgon väntar inskolning med t på nya förskolan.

• Hattis

Här kommer en som är uppslukad av semester och har tröttsvullna fötter! Tittar bara in för att säga att allt är ok. Kram på er!

• FruCicci

Hejsan alla godingar!

Jag sitter på jobbet, kan ni tänka er så fasansfullt!??

Hur har ni det?

Några som går mpt slutet av graviditeten nu, ska bli spännande att fälja er!

Vi har haft en helt fantatisk sommar, med bilande ner genom eruropa. Kroatien var ljuvligt som alltid och en uppstickare är numer Italien med familjen AM, gode tid så mysigt vi hade det med våra familjer och plask i poolen och ett helt fantastiskt sagolikt hus i Italienska bergen!

Österrike stannade vi i med, i St Anton, för jag har varit ski baum där för 15 år sedan. Sonen var helt lyrisk när han fick åka sittliften upp till toppen och leka i bergen och äta lunch
    Hemma igen på landet i skärgården var det mest mulet, men vi drog till Grekland och var på tidernas roligaste bröllop, så vad gjorde det

Start September: Läste nu denna sista sidan bara. Båda mina barn fixerade sig jätte tidigt. Victor i v 32 och Louise i v 33. Sen föddes de i vecka 36+1 resp 37+6.
    När Louise föddes så misstänke jag att det var på gång på ,morgonen (efter samtal till Koko) och vi lämnade Victor på dagis. Sen åkt vi in och födde barn på "lunchen" det tog ju bara 2 minuter för henne att komma ut, inskrivning 12.15 o ut kom hon 12.17. Så jag skickade hem maken till Victor och de sov tillsammans hemma och jag sov själov på BB, sen kom maken och hämtade oss på förmiddagen dagen efter och vi åkte hem. När Victor kom hem från dagis så fick han träffa henne.
    Gör det som är enklast, antagligen att ha henne hemma o inte dra henne till sjukhus etc.
    Ag dagis så hade vi Victor på dagis! Absolut. Han behjövde sin stimulans och leka med sina kompisar, jag ringde till och med och sökte dispans så jag fick ha honom där lite längre, för att slippa känna stress med nyfödd att jag måste hämta klockan 15 som det är i innerstan.
    Återigen så gör man ju det som känns bäst för sin familj, men jag rekommenderar dagis. (det är inte jobbigt med nyfödd, de sover ju mest, men man vet ju aldrig från barn till barn iofs)

Nu fick jag SMS av Snartis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
    Hon kanske kommer in o berättar själv, så jag låter spänningsen stiga i tråden, men det luktar bebis! SNART!

Hoppas ni alla har det bra och njuter av fina sommar Sverige och era semestrar vart ni nu än är!

Kramar

• FruCicci

Just det, nu såg jag vad Snartis skrev Septrember, ag besökstider, det hade vi under försommaren då våra barn föddes. Det var besökstid vid 17.30 o då var man tvungen att vara i ett angränsande rum, detta med V - men då låg vi på avdelning eftersom han kom 4 veckor tidigt.
    På patienthotellet får man ta emot besök som jag förstod det, det var en del i receptionen på hotellet när vi fick Louise, som skulle besöka anhöriga....
    Ska du föda på BB Sthlm eller DS eller var?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!