• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

OMS: Kramar till dig, fy vad jobbigt att han är där nu, även om dom gripit killen verkar det som, så vill man ha sina kära nära

Tur att det är ett bröllop idag så jag får tänka på annat. Även om jag är sjukt nervös för att jag skall hålla ett litet tal, blir inget avancerat tal alls. I Torsdags hade vi en liten till möhippa för henne, red islandshästar i skogen och grillade lite efter. En av våra andra bättre kompisar var med(vi gick i samma klass länge) och hon skall sjunga idag. Men hon pratar så mycket, och högt och flamsar hela tiden att jag till slut inte orkar lyssna, jäkkligt mycket ego om man får säga så.. 

Blir nog en lugn tillställning, massa barn, hopptorn till dom och inte så mkt alkohol så gissar att vi är hemma rätt tidigt. Tilde skall ev med på festen, men vigseln är hon hemma med min svägerska och hennes kusin.

Lappis: Härligt med semester

Snartis: Hoppas det hänt något nu

Nej nu måste jag duscha.. Håll tummarna för uppehåll vid 15 tiden.

Kram 

• Snartis

Uppdatering från mig, lite molvärk till och från. Lillebror är så himla mkt lugnare, vrider bara på sig några ggr/dag. Foglossningen är värre än någonsin men i övrigt så verkar det bara stannat av Fick panik över att inte vara klar med allt boande så maken fixade klart allt igår och sen var jag och handlade det sista imorse. Så nu kan lillebror titta ut när han vill

• Oms

Inne en snabbis, har sjukt mkt att göra men följer bara nyhetsuopdateringar istället Ore- skoj m jobbet SÖÖÖÖÖÖK! Jag håller tummarna! Snartis - snart är det dags för dig, håller tummarna för det med. Vad skönt att ni är färdiga m det mesta!

• muggles

gosnosen och vem mer (Snorkfröken?): det är aldrig någon som har haft någon nytta av mina tips förut så jag vetifan om jag ska skriva dem igen. Nä men allvarlig talat - man brukar hitta det som man tycker funkar för en själv... Själv håller jag på och försöker känna igen ett mönster och känna av hur tjejerna vill ha det, dvs när är de trötta tex. Det gör det mkt lättare att få dem att sova sedan. Men i teorin är det bra om de haft en vakenperiod och ätit (inte nödvändigtvis i den ordningen), så kan man söva dem sedan. De bör vara mätta i magen iaf, annars kan man glömma det...

Själv har jag gjort några vagningsförsök och det funkar ju kanon men problemet med att ha tvillingar är att de somnar och vaknar lite omlott. Men jag tror jag har kommit på hur jag ska lösa det.

Jag tänkte inte vara med i någon viktklubb faktiskt men kanon att ni peppar varandra! Ovh jag tycker visst ni kan rapportera här, för jag vill gärna följa era ansträngningar (och lovar att peppa). De som inte bryr sig kan väl scrolla det likaväl som annat... Jag längtar efter att börja träna men det är för tidigt. Tog en långpromenad på 1h och kände av min framfog efteråt, och dessutom magmusklerna också. Men magen har dragit ihop sig bra och särskilt sedan jag började använda Belly banditen. Jag var skeptisk men den funkar faktiskt. Däremot tar det ju längre tid för huden att dra ihop sig men på sikt så kanske...

• muggles

Jag tyckte förresten Ores tips var rätt bra: att låta barnet sova utomhus är ett jättebra tips! Och de flesta barn sover jättebra i vagnen (så länge den rullar) men jag vill inte vara bunden av att gå promenader för att de ska sova, för då får jag inget gjort hemma. Därav vagningen.

Ore: stort lycka till med jobbsökeriet, hoppas det går vägen denna gång! Du vet inte varför du föll på målsnöret förra gången? Var det chefen du inte klickade med?

Snorkis: du ville höra vad som väntar. Beda har hittat sin hand, hon viftar med den och följer den sedan med blicken och båda har börjat göra jollerljud. De strösslar med leenden också, härligt!

• muggles

Snartis: lycka till, hoppas lillebror kommer snaaaart!

• start september

Usch, jag är väl som de flesta mycket påverkad av vad som händer i Norge. Man är inte så stor när man är på ungdomsförbundsläger och det känns som igår jag gjorde sånt själv.

Omsan, hoppas maken kommer hem säkert och snart.

Snorkis, är du i vecka 37 eller så nu? Spännande - hoppas att lillebror vill ut snarast möjligt!

Muggles, jag tycker dina tips varit bra! Kommer ihåg att jag läste gamla trådar mer alla era tips när jag fick barn ett år efter många av er och kommenterade att jag tyckte du varit en cool och tålmodig mamma även med Moa och det förstod du inte alls då. Man ser inte alltid storheten i det man själv gör.

Vill också slå ett slag för att lära barn sova utomhus i stilla vagn. Funkade först vid tre månader men sen var det fantastiskt ända upp till dagisåldern. Man fick egentid, kvalitetetstid med maken på helgen och en massa annat bra. Särskilt eftersom vi inte fick till kvällsläggningar förrvän vid sju månader var det guld värt.

Här är toaträningen nedlagd (vill ha blöja, är inte stor än), första semesterveckan snart förbi och livet ganska bra. Nu växer Sf-måttet igen och jag verkar gå upp en del. Att baka älskar lilla tjejen så det har vi gjort. Och fikat. Mycket.

• Lapinette

Ja, hemskt det som hänt i Norge. Overkligt!

Här packar vi för fullt. Måste upp i natt (morgon) för att åka iväg och väskan är överfull och väderprognosen har ändrats från sol fr o m torsdag till fortsatt regn . Vad fasen ... ska man packa om väskan eller låtsas som solen skiner och sitta på stranden ändå? Fasen .. jag kör på den varianten.

Ha det så bäst här hemma .. snart drar vi!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!