• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Lappis: det var nog mest fett fr magen som försvann - samt rygg och lite utspritt. Nu går jag inte längre ner i vikt efterom jag börjat 'bygga muskler' men jag känner mig lite smalare och starkare än på länge!

Senaste numret av Vagabond innehöll en Biarritzåguide om du inte sett den. Såg åtminstone ett spännande krogtips. Sedan fanns det roliga bilresor med olika teman varav en vinresa i norra Italien OM ni skulle vilja utöka det franska vinterritoriet lite ...

• fru AM

Eller var det 6 kilo på 8 veckor ... Minns inte längre. En biverkning av LCHF - man blir lite glömsk och småpuckad, vilket i mitt fall bara varit positivt (eftersom jag då blir mer jämlik med min man )

• Hattis

Hej på er!

Jag vill OCKSÅ vara med i viktklubben här när väl bebisen tittat ut, kanske inte så lämpligt med LCHF om jag lyckas amma iofs? Har inte någon större lust att skicka någon klänningsbild till galleriet, känner mig som en annan val... Ja, ja, det får det vara värt. Men jag kan liksom inte skylla allt på graviditeten

Tack för support September, jag känner att det har lugnat ned sig efter att jag har varit uppmärkssam. Tror att jag inbillar mig. Hoppas att de eländiga svamparna eller vad det nu är har lämnat dig nu när det är dags för semester och allting.

Snartis - jag tycker inte att du behöver känna stress över att inte ha boat så mycket åt lillebror, här kommer det nog inte att fixas ordentligt förrän nästa år - vi bor inte så stort och tror att vi kommer ha större nytta av arbetsrummet i höst än vad bebisen kommer att ha. Den (han???) får sova i vårt rum och vara där vi är helt enkelt. Skötbord på tvättmaskinen. Göra lite plats i en låda för babykläder.

Nähä, nu ville maken ha datorn. Tjipp!

• porchez

Hej Till alla er andra också! Hoppas ni ha det skönt i sommar. Själv har jag varit lätt uttråkad än så länge, men idag drar jag till huvudstaden några dagar. Ha det gött!!

• gosnosen

Ett par snabba kommentarer efter slarvig ikappläsning. Vi har varit och hälsat på makens släkt i Finland några dagar och mellanlandar nu hemma innan södra Sverige hägrar.

Rosévin - vi har fallit för Puycheric som är väldigt lättdrucket, inte "saftigt" och dessutom jättebilligt, bara 59 kr. Ett riktigt fynd!

Lappis - jag tycker om att läsa allt du skriver även om det inte handlar om barnstolar eller vagnar. Jag försöker också bidra på annat sätt till tråden (det lilla jag nu bidrar... ). Dock uppskattar jag riktigt mycket den kunskap och erfarenhet som finns här, och att man alltid får svar.

Blev nu också väldigt intresserad av hur Muggles gör för att styra upp två rejäla sovpass. Linnéa sover sällan mer än 30 minuter åt gången och det är alldeles för lite. Så alla tips tas gärna emot. Hon sover rätt ok på nätterna, även om hon har svårt att komma till ro på kvällarna. Hon äter 2-3 gånger fortfarande, och vill gärna komma och sova med mig efter första sovpasset. Men jag inser att vi behöver få bättre ordning på dagarna, vet bara inte hur vi ska börja...

Kram till er alla och hoppas att ni njuter av ledighet eller sköna dagar i solen (trots jobb).

• Lapinette

AM - tack för tipset måste genast införskaffa Vagabond.

"Eller var det 6 kilo på 8 veckor ... Minns inte längre. En biverkning av LCHF - man blir lite glömsk och småpuckad, vilket i mitt fall bara varit positivt (eftersom jag då blir mer jämlik med min man )" - TACK FÖR DAGENS ASGARV!

Själv har förvandlat mycket grått till mörkbrunt (varit hos frissan). Har inte färgat sen i början av april så jag såg väldigt "solblekt" ut. Och själv kände jag mig mer vältränad och fit än på länge ända tills jag igår avbokade dansklassen och hängde med maken ut för att springa ... efter 4 km säger han till. Nu får du sluta klaga på ALLT! Jösses, tycker det är mycket skönare att springa själv. Ja, ni fattar nog! Det kändes som jag hade cementklumpar till fötter, solen stekte, jag fick håll (brukar aldrig få håll), hade ont i benen, det var för varmt, för blåsigt osv . Idag ska jag inte träna!

• Ore
    fru AM skrev 2011-07-20 11:22:54 följande:
    Eller var det 6 kilo på 8 veckor ... Minns inte längre. En biverkning av LCHF - man blir lite glömsk och småpuckad, vilket i mitt fall bara varit positivt (eftersom jag då blir mer jämlik med min man )

Asgarv här med!

Hattis: Kände mig också som en strandad val när jag var gravid. Smidig som en elefant i en porslinsaffär, när jag t.ex. skulle försöka fotografera syrrans bröllop i slutet av åttonde månaden... Och det var inte bara bebis som gjorde att jag gick upp 20 kg heller, det satt en del på låren som jag inte tror att bebisen hade så mycket att göra med? Snarare att jag inte tränade, och ändå åt precis allt jag ville..? Hur som haver, för mig så tog amningen rätt så bra. Kanske inte de första 2-3 månaderna, men de kommande 3 när lillkillen börjat bli ganska glupsk av sig. Såg ett kort på när lillkillen var nästan ett halvår, där mina nyckelben sticker ut nästan otrevligt "anorexia-varning"-mycket...

Sen är det ju dock inte alla som har det så, men det finns ju chans för det...

Styra upp sovtider lyckades lillkillen med ganska bra, faktiskt... Möjligtvis försökte jag trycka i honom litet extra mat på kvällen? Med honom så började tiden mellan sista nattmatningen (vid 00-01) och första morgonmatningen att bli längre och längre allt eftersom... Från 3 timmar, upp till 4 och så småningom vidare till 5-6 timmar... Det enda jag gjorde var att jag försökte att inte låta de tider som han redan hade utökat till bli alltför förkortade. Dvs när han brukade sova 6 timmar på natten, så gav jag inte mat om han vaknade efter 4 h utan försökte söva om. Var han inte hungrig så funkade det. Annars gick det inte, och då gav jag upp efter någon timma och gav mat.

Nu räckte inte min mjölk helt och hållet till lillkillen, så vid 4 månaders ålder så började jag med gröt, vilket gillades skarpt. Så då fick han gröt morgon och kväll, samt en flaska ersättning någon gång på dagen. Kvällsmatningen var då gröt och så "toppade" jag med amning någon timma eller två senare, det gjorde att han sov bra i alla fall.

Dagtid försökte jag förlänga varje sovpass genom att gå långpromenader i vagn när han skulle sova, även ha honom sovandes i vagnen ute var bra för sömnen - han sov alltid mycket längre då än inne i sängen. Alternativt fick han sova på mig, litet ineffektivt utnyttjande av sovtid men otroligt mysigt och han älskade det!

• Ore

Lappis: Samma artikel läste jag, och försökte trösta "mina" operatörer med när de var litet avis på mina 4 veckor i sträck (de får bara 2+2 veckor under sommaren). Har själv funderingar på att inte ta mer än 3 veckor i sträck på sommaren framöver, ska utvärdera efter denna sommaren tänkte jag... Jag tycker inte att jag måste ha fyra veckor för att varva ner? Utan skulle hellre ta litet mer som ni gör.

Sen tycker jag att sommaren är helt underbar ändå, jag har ju också möjligheten att flexa ut tidigare en dag även om jag jobbar och njuta av sol och värme under seneftermiddagen/kvällen. Det gör mycket för att ladda batterierna!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!