• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • MSW

Hoppas det går bra för Livia hos doktorn!

annars vill jag mest skicka en tanke till klockarbol, för jag drömde om henne i natt!

hoppas alla haft en bra helg! Här har vi klarat av kräftskiva, bio (Harry Potter), varit på kalas, plockat vinbär och vad det verkar lyckats sälja en soffa och en fåtölj.. Soffan blir förhoppningsvis hämtad idag och fåtöljen på lördag.. Sen ska vi bara hitta/bestämma oss för vilken soffa vi ska köpa/beställa..
    idag står det BM besök på schemat! Och kanske (om vädret tillåter) testa As nya pool!

• Oupsie

Stackars Livia . Hoppas att det går bra hos doktorn!

Snorkis, oj, hoppas att vyssanlull gör susen för Leffelinas sömn. Man behöver ju sova mer än det där... Kram!

Snorkis och Vickan, vad har VK för metod? Räkna kalorier? Funderar på att göra er sällskap, om jag får. Har inte vågat ställa mig på vågen på ett tag men gissar på att jag har 10-15 kg att gå nerObestämd

Lappis, när är det ni åker? Hoppas att vädret ändrar sig, för det låter ju inte så kul.

Själv kollar jag vädret med jämna mellanrum också, ska ha lite festligheter snart och för ett par dagar sen så var prognosen sol, men nu är den regn... . Måtte det ändra sig igen.

MSW, låter som en trevlig helg. Gillade du filmen? Har inte sett den första delen heller, får kanske vänta till den här går att hyra också, för jag tror inte att vi kommer iväg på bio på ett tag.

Hattis, hur går det ? Jag vill gärna se en bild på den tjusiga klänningen i galleriet btw

• fru AM

Har nu tillbringat hela förmiddagen hos husläkaren - först blodprov för att utesluta en speciell variant av bihålenflammation som kan sätta sig på ögonen på barn (det var INTE det) ... Sedan en hästkur Betapred + Tavegyl för att få svullnaden at börja minska. Sedan en timmas väntan på att bli ok:ade att gå därifrån. Det är marginellt bättre nu efter 2,5 timmar efter hästkuren så jag antar att det blir en ny omgång läkarbesök/behandling imorgon. Hursomhelst så gillar jag vår husläkarmottagning skarpt. De är urgulliga mot barnen och ger bra service - t o m mitt i sommaren.

• Ore

AM: Läskigt med svullet öga, hoppas det blir bättre!

Snorkis: Hoppas att vyssan lull-tassarna kommer snart. Vi hade en släktvagga, så jag hade inga sådana liggande hemma...

Jag fick för övrigt inte ha kvar p-ring, pga min migrän... Fast nu har jag inte haft migrän med aura sedan ett bra tag innan jag blev gravid, så jag kanske kan få återgå till p-ring så småningom? Annars tyckte jag de funkade prima!

I helgen har maken och jag firat våra födelsedagar, har varit väldigt trevligt!

Mindre roligt med ett besked från min syster idag, mamma fick en panikångestattach i helgen. Inget hon har haft tidigare, vad jag vet... Har mycket kluvna känslor till det hela, bakgrunden är tydligare att hennes relativt nya relation (som kändes rätt sund och balanserad, jämfört med hennes tidigare panikdejtande) har tagit slut.

• Snorkfröken77

Am - Trist med dålig shopping, Italien känns ju lovande annars på shoppingfronten! Vad var det för väska maken köpt? Och vad har du tänkt byta till?

Stackars Livia Hoppas det bättrar på sig!

Själv har jag vunnit en tradera-auktion med en ny pop-klänning till Leffelina att ha på bröllopet vi ska på i slutet av juli. Klänningen var jättesöt och så fick jag den för 53 kr ink frakt! Riktigt fynd! Är jättenöjd!

I natt hade Leffelina skrikmaraton under makens pass Huuu, vad jobbigt det var, jag blev helt blöt av svett på ryggen av att lyssna på det, som tur var ordnande det upp sig till slut. Det är inte roligt på nätterna nu, vi testar allt och inget är bra, lindning, brusljud, vagnpromenader, bära osv...Hon kan bara inte komma till ro, hoppas att fötterna kommer snart så vi får testa dem. Hon pruttar en hel del, kan det tyda på magont? Fundera på att köpa minifom och testa, kan ju knappast skada.

Oupsie - Ja, det stämmer, det är räkna kalorier fast programmet gör det åt en, man skriver in vad man äter och den säger hur mycket du gjort av med och har kvar. Sen skriver man även in fysiska aktiviteter så man får äta mer (eller gå ner snabbare i vikt) Det vore väl jättekul om du hänger på oxå, ju fler vi är desto roligare Har du msn?

Vickan - Jag har inte fått meddelande om att du lagt till mig i msn? Såg du att jag jag inboxade dig min mailadress?

• passionsblomman

Jag behöver ockå gå ner en massa i vikt! och jag har sedan i förrgår msn! *hojtar*

AM, stackars lilla Livia! Sådär överkänslig är min syrra. när vi var små glömdes en balkongdörr aningens på glänt under en varm sommarnatt. Hon såg på morgonen ut som en överjäst vetedeg i ansiktet, ögonen gick inte att hitta och jag glömmer aldrig den synen! Hon får fortfarande vad man mer måste kalla bölder än bett när hon blir stucken.
    Det är då man fattar hur hästar kan dö av knottinvasion...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MSW

Oupsie: vi tyckte att filmen var bra! Fast jag har nog inte så höga krav på filmer överlag.. Fast jag har juh läst böckerna innan och är ändå nöjd med filmen, så det är juh bra!

tycker gott att ni viktklubbare kan redovisa hur det går någon gång ibland även här i tråden ! Dels för pep och dels för att jag tycker det är intressant att höra!

gick bra hos bm, fick lergigan comp utskrivet, hoppas det hjälper! Hjärtljuden på vad som verkade vara en ganska vaken bebis låg på 145.. Annars allt bra, fick ett papper om foglossnings do's and dont's eftersom jag börjat få ont runt svanskotan.. Och nämnde även att jag funderar en del på förlossningen! Nästa gång blir det glukosbelastning.. :-/

• MSW

Snorkis förresten, vilka jobbiga nätter ni verkar ha! Hoppas att tassarna hjälper och/eller att det går över ändå!

• fru AM

Tack för allergideltagande! Är det någon som minns tv-serien "Skönheten och odjuret" från 80-90-talet? Livia ser precis ut som den lejonlike mannen i en av titelrollerna. I och för sig söt som lejon men jag vill ha tiillbaks den "riktiga" Livia. Det börjar gå ner nu ... man kan ana ögonfransarna - så det kanske går över av sig självt och med hjälp av de uthämtade antihistamintabletterna.

Vi har idag lyckats beställa våra kakelplattor till gästtoaletten ... Vi insåg att vi nog skall få dras med dem tills nästa stambyte (om ca 40 år) så vi valde en mer modest färgskala som vi inte får hjärtattack av alltför lätt
    Voltaire - indigo

Snorkis: vad har Leffelina för storlek nu? Om man skulle trilla över något matchande osedvanligt sött i gömmorna?

• fru AM

Snorkis: glömde bort din väskfråga: Det var en Longchampväska jag fick och det är det jag kommer byta till då det endast var bytesrätt och inget öppet köp (Longchampbutik på Biblioteksgatan). Inväntar nog lite färska modeller innan jag slår till Min främsta kriterium är att jag vill kunna ha väskan över axeln ...

Snorkis igen: har ni testat Sempers magdroppar på Leffelina? Lite  babymassage kanske kan hjälpa lilla pruttiga magen. "Vattenhjulet"  t ex och "Knä mot mage" är mina personliga favoriter. http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/?ar=True
    Ni verkar annars ha testat det mesta - ibland kan de ju bara få "små knäppar" också, utan tydlig orsak och stökigheten kan försvinna lika plötsligt som den kom. (Håller tummarna)

Lappis: hoppas verkligen att franskvädret skärper till sig! Det är klart att ni måste få SOL!!! Även Oupsies festligheter önskar jag sol!!! 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!