• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Lappis, jag fattar inte riktigt varför folk verkar tycka det, men tack!

Och så kan jag ju passa på att fråga vad det där Linkedin egentligen är då?
    Förresten skulle jag hjälpa min son, för han ville "chatta med sin kompis på MSN" Jaha? Och nu tror jag att han har ett kont, för det fyllde jag i, men är det via det där som heter Messenger man ska chatta då? För själva MSN verkar ju vara ett helt koncept med massor av grejor under paraplytaket så att säga. Jag är så DÅLIG på allt det hära internätet... Tänkte låta honom joina FB men det fick han ju inte, för man ska visst ha fyllt 13. Men han har ju andra kompisar som har konto? Har deras föräldrar ljugit dit dem då?
    Apropå frågor som berör den somhar 10-åringar och äldre...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • viktualia

Passionsblomman - Messenger är programmet man använder för att chatta med MSN.. kan man säga.. och japp det finns tusen och en funktion på MSN som helhet! Och japp, många ungar reggar sig på facebook under falsk ålder för att få vara med.

• Lapinette

Det är via messenger man chattar. Jag är uppkopplad där konstant för att ha daglig dialog med maken.

Linkedin är ett nätverk jobbmässigt. Där har jag väldigt få "kamrater" utan mest är det kontakter jag fått via jobb/sälj etc.

• viktualia

och jag har även undersökt Linkedin.. funkar nog bättre i branscher där alla använder sånt.. gissar att teknik- , ekonomi- och säljbranscherna är lite mer PÅ än min myndighetsutövning.. hm...

• Lapinette

Vickan - så kan det nog vara men jag har kontakter i alla möjliga branscher även från myndigheter, organisationer och statliga.

• passionsblomman

Tack tjejer. Då styrker detta mig i min åsikt att han isåfall gott kan börja med denna messenger och ha det här med foton och chatta och allt som ju såklart är spännande och kul, där till att börja med. Så kan han vara med på fb senare. Jag tycker det kan vara ett bra sätt att öva på att producera text och att börja lite med allt det här man måste vara medveten om och tänka på när man väljer hur många som ska få veta det man lägger ut osv. Och för just min son finns ju värdet att han på så vis kan återknyta lite till sina kompisar där vi bodde förut också, och även med morfar, farfar och kusiner för den delen. (Vare sig mormor eller farmor är några aspiranter på att chatta, kan jag ju konstatera. Mormor får vara representanten för att visa att "en gång i tiden, skickade man vykort och brev också".)

Förresten så har min son denna sommar blivit kompis med en av tjejerna i klassen på det mer privat planet. Det är ju bara så skitkul-och det märks snabbt att då kommer andra saker till i vad som är önskvärda aktiviteter. Det är hon som har MSN och de andra tjejerna med. Grabbarna är inte alls med på de noterna än.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ore

PB: Min systerson fick gå med på FB, och drog då till rejält i ålder när han fyllde i   Så han är enligt sin data ungefär 21 eller så Så det är nog så som övriga med FB-konto har gjort...

Lappis: Jag tycker det är jättebra att du finns med här och lägger in dina inlägg, även om de känns ego i dina ögon. Älskar att läsa om hur man lever utan barn och husbygge och vad man faktiskt kan göra när man har ett liv (vilket jag lider akut brist på, käns det som). Jag tycker inte det vore lika intressant i tråden om vi bara pratade barn och barnrelaterade grejer, utan det andra är minst lika viktigt...

• Oms
    Ore skrev 2011-07-15 14:41:54 följande:
    Lappis: Jag tycker det är jättebra att du finns med här och lägger in dina inlägg, även om de känns ego i dina ögon. Älskar att läsa om hur man lever utan barn och husbygge och vad man faktiskt kan göra när man har ett liv (vilket jag lider akut brist på, käns det som). Jag tycker inte det vore lika intressant i tråden om vi bara pratade barn och barnrelaterade grejer, utan det andra är minst lika viktigt...

Jag håller med till fullo! Det finns alltid ngt som intresserar ngn, och bara för att man inte alltid får respons där o då när man skriver är för att vi alla är upptagna kvinnor som faktisk har andra intressen/ansvarsområden än at hänga här precis när allt händer har man inte familj så går det åt energi o tid till att bilda en, har man inte ett jobb som som man trivs med och kräver mkt av ens tid så kanske man letar nya jobb på den fritid man har. har man inget jobb så går tiden åt till att fundera på vad mans ska göra o hur... som sagt vi har alla oliak saker som fyller vår tid och det ÄR oerhört intressant, roligt och också väldigt smickrande att få följa med på allas olika resor till dennes lycka o framgång - var nu än den person finner den/ det i!

• muggles

Själv fnissade jag igår åt oss duktiga flickor (obs mig själv inkluderad) som läser på en massa och argumenterar för det just vi tror på. Alla hävdar att alla får göra som de vill men innerst inne tycker vi att just vi har rätt... Och är det inte typiskt vår tid att det ens finns ett uttryck som heter samsovning...?

• Oms

Vickan - ok! då hänger jag med, har ju faktiskt läst om detta när det var på gång men har missat att det lanserats fullt ut nu... jaja, vi får väl se om de lyckas vinnan ngn mark? vet att de ska ha bättre säkerhet och ockås störe möjligheter till att skilja jobbvänner från vanliga vänner osv...

PB- som vanligt alltid lika intressant att läsa dina inlägg, det var länge sen jag såg till dig här inne, kan ju förstås ha missat dina besök. hoppas allt är bra med dig, maken, sonen o voffsingen. hur går det med viktminskning, jobbletandet, sköldkörteln, makens jobb, sonen kompisar osv osv...

Ang falska åldrar på de olika forumen så är det mera regel än undantag. vet 8-åringar som har facebook och det är tydligen helt ok i deras föräldrars ögon. i ett av fallen är pappa IT kille o mamman jurist och man kan ju tycka att dem då inte tillråder att man både fejkar ålder på nätet o desutom använder sig av forum som är riktade till äldre...

EGO - för att fet har jag ju inte varit tidigare idag dårå - jo nu blir det bv hos mormor. maken tar minstignen dit i bilen nu när han kommer hem vid 4 och jag ska då passa på o poppa musik, damma o dammsuga. sen blir det till att bestämma vad vi ska hitt på ikväll då. Storan vill inte åka ngnstans då allt är såååååå låååååångt borta... jaja, hon får väl vara hemma då, så vill jag o maken ha egen tid så blir det till att hålla oss borta.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!