• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • MSW

Porchez: Ja hoppas kan man juh att det hinner gå över tills bebsien kommer.. Men antar att det lika gärna kan bli värre! Det lär vi juh märka iaf.. Han kommer vara ungefär 3år och två månader när syskonet beräknas komma..

Nu när jag tänkt lite mer på det, så funderar jag nog på om det inte började/eskaerade sedan vi träffade en 4 månaders bebis i helgen..? *hrmm...*

• MSW

Och visst är det roligt att läsa om olika saker här inne, och ego tycker jag att det alltid känns, det som jag skriver också..

• Ore

Äsch, om ingen skulle skriva om "ego-grejer" skulle ju ingen annan ha något att kommentera. Och vad skulle vi då göra här?

Mer egoprat!

Sen vore det ju iofs synd om det blev en tråd där alla bara skriver om sig själva, enbart, och aldrig något annat...

Porchez: Jag gjorde en brutal 10-minutersrensning i garderoben för ett tag sedan. Hann inte med mer. Bara fick ett infall och rev snabbt ut grejer som jag vet inte används av en eller annan anledning. Blev mycket bättre plats

MSW: Jobbigt att syskonsvartsjukan kommer redan...

Dagens I-landsproblem måste vara att jag lät vaktmästeriet rota genom alla möjliga skåp, för att jag ville ha en pärm som matchade de jag redan hade i färg? (Kändes så i alla fall...) Men det fanns praktiska skäl bakom, inte estetiska!

I övrigt är det FREEEEEDAAAAG! Jag har visserligen en vecka kvar till semester, men maken och jag har födelsedagsfirande i helgen och jag längtar!

Kanske man kan få litet vintips? Något gott vin - helst på box, som ska passa till Italiensk buffé. Och senare på kvällen grillar vi, så det behövs litet vin då med... (Vi har bjudit in släkten på dagen och kompisar på kvällen). Några faller in under båda kategorierna, och är där hela dagen.

• Oupsie

Porchez, här kanske du kan hitta något:

http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Vin/Sommarens-basta-roseviner/

Dricker sällan rosé men testade det här förra helgen : 2242 Valle Reale Vigne Nuove Cerasuolo 2010 Italien, 70 kronor. Rosaröd med citrus och mörka körsbär i doft och smak. Lätt, friskt och angenämt till prat och grill. 

Tyckte att det var gott. Hittade det som rekomendation någon annan stans, kommer ej ihåg var. Drömmer 

• Oupsie

Ja, jag vill också gärna ha tips på goda boxviner (till buffé). Vi ska också ha lite kalas snart.

• Oupsie

Daisy sover, måste se till att göra lite nytta så länge hon gör det, när hon är vaken är det inte alltid man får göra det man vill . Tittar in lite senare.

• Lapinette

Ore - tyvärr känns det ganska så ofta som totalt ego när jag skriver här numera. Har inte mycket att tillägga i de diskussioner som för det mesta disktueras här, barnvagnar, blöjor, samsovning etc. Jag går in och tittar (och läser då inte allt ) och sen går jag ut eller så blir det något enstaka egoinlägg som inte alls har med saken att göra - mest för att visa att jag varit inne. Jag vill inte på något vis klaga utan jag förstår att ni diskuterar dessa ämnen men självfallet känner jag att jag bara mindre och mindre att tillföra. Jag kommer åter om ett par år och då blir det bombning med blöj och sovfrågor men just nu känns det liksom inte relevant och jag orkar inte ta åt mig eller läsa ens.

• passionsblomman

Lappis, jag skulle kunna skriva en jädra massa om samsovning och andra "fostrings och rutinfrågor" men jag har inte den allra minsta lust. Faktiskt. Ibland känner jag att jag har redan gjort undan det där. Vi gjorde som vi gjorde och pojken verkar ha utvecklats normalt och blivit någorlunda folk av. Han sover i sin säng-och han äter det som står på bordet, kissar aldrig på sig och beter sig allmänt rätt väluppfostrat utifrån vad andra föräldrar och skolpersonal vidarebefordrar. Jag frågade inte nå värst många om saker då, och jag orkar inte riktigt börja nu heller.

När det kommer till prylmarknaden, så känner jag mig inte 40 utan 100 år gammal, för jag inser att det hänt en hel massa på vagn-stol-och pottfronten, som gör att vad jag i min enfald trodde att jag kunde tipsa om, är helt ute, borta och off numera. Ibland känner jag mig mer som någon mormor som kikar in här och läser lite om "hur det visst går till nuförtiden".

Och vart jag själv befinner mig som människa, ja det är ju på något helt eget ställe, där det vare sig är småbarnsintensiv tid eller väntan på något sådant heller. Och min fortsättning har jag inte så mycket att säga något om, så då blir det inte så mycket sagt heller. Och kommentarerna till andra har ofta redan kommit i rikt mått, så då säger man inte så mycket där heller-det är lätt att råka börja smygläsa eller ramla av märker jag.

Min son är lite äldre än alla dessa småpaltar så jag har andra saker att fundera över. Men det kan jag ju säga, att de gånger min sambo jobbar natt och min son säger "mamma, efter den här filmen, kan jag väl få somna inne hos dig i pappas säng så väcker han mig när han kommer hem? Så kan vi ligga och prata lite." Då säger jag ja och förr var det viktigt för oss att han kunde somna utan att man själv låg bredvid (eftersom man själv somnar och hela kvällen fuckas upp då), men NU om han säger"kan du inte ligga här lite så vi kan prata om dagen" så är det små gyllene stunder som jag inser inte är så många kvar av. Jag har stilla reflekterat över att några härinne nog kommer att upptäcka att de stora barnen inte är så värst stora alla stunder även när de sedan länge är rätt självgående på många vis. Men det återstår att uppleva.

Annars har jag min gamla sanning att hela tiden komma ihåg: innan jag fick barn hade jag en hel rad principer om hur saker skulle vara. Sedan kom mitt barn och vi fick kasta principerna genom fönstret för att göra plats för verkligheten och anpassa oss till den.

Jag tror faktiskt det kan bli för mycket jämförande hit och dit också. Så man krånglar till även rätt enkla saker och gör det mer komplicerat än det behöver vara. Även om det sker i all välmening och bara utifrån vänskapliga samtal. Jag har ingen aning om vad vi hade för potta-jag vet bara att vi fick en och jag kommer inte ens ihåg hur det hela fortlöpte -allt oftare inser jag att jag ta mig tusan glömt hur vi gjorde och när allt skedde. Det ligger bakom nu. Så jag kan inte hjälpa till för att jag inte kommer ihåg detaljerna!  Men jag förstår ju att den som är mitt i ett skeende har behov av att dryfta med andra. Så då får ju de som har det närmre i skallen ta det hela, helt enkelt.

Jaha. Nu skrev jag massor ändå. Men men...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Oms

Hoppar in o e superego - har inte mkt att tillägga ang bilbarnstolar etc. vi har en, den funkar men borde bytas ut då den är gammal. M ska få en större nu då hon sitter framåtvänt och är rätt så lång nu så den hon har börja bli liten.

Idag hade jag tänkt att städa. jag menar det klassiska damma o dammsuga o torka golv då jag har gjort allt annat (rensat i Mathildas rum, rengjort badrum o kök grundligt, rensat garderober, gått igenom gamla tidnignar etc) men av ngn aneldngin har jag änn inte börjat...hur svårt kan det vara??

nu har jag iofs lit magont och är lite splittrad i hur resten av sdagen ska ta sig så jag verkar inte komma till skott.

Lillskruttan vill till mormor o sova kvar där, hon har tjatat sen i helgen och min mamma sa att jo men hon kan väl komma. jättekul att hon vill dit o att mormor vill ha henne men mormor vill inte alltid ha henn så det känns som om vi måste hitta på ngt bara för att vi har barnvakt nu ikväll då. stora tjejen ska jag försöka få iväg till sin pappa, hon tycker inte om att pendla själv men med lite sällskap av oss (halva vägen) så tror jag nog att det kankse kan funka.

då är vi isf HELT barnlediga men inga planer. maken vet inte ens om det än då han jobbar sista dagen innan sem och dessutom är jag lite irriterad på honom just nu så vete sjutton om jag egentligen vill hitta på ngt ikväll heller... Han är så svag för äldre personers åsikter och viljor att han säger ja när han vill säga nej ( katolsk uppfostran uti fingertopparna) och det påverkar lite semesterplaner här...jaja, Rom byggdes inte på en dag så jag får väl jobba på med hans "förvandling" till en mer "normal" person

men det är ju skönt att få sova ut å morgonen och att kunna vara uppe sent utan att behöva tänka på morgondagen. Ev om vi ska till o gå på klubb men vår favvoklubb har ju öppet på lördagar o inget annat... hmm, låter ju lite som ett lyxproblem när jag tänker efter så jag får väl bara gilla läget, vill ju inte säga nej till lillskrutt när hon såååå gärna vill till mormor.

igår var jag min mamma o stora tjej o såg Harry Potter. vi har sett alla filmerna på bio tillsammans så det var självklart att vi (en 72-åring en 35-åring och en 15-åring) skulle se även denna. Den var jättebra faktiskt och trots att jag inte kunde låta bli att ksämta mitt i filmen så att vi 3 bröt ut i ett störande hysteriskt skrattanfall i säkert 10 min så lyckades vi följa filmen

jaha nänä, kanske dags att städa dårå... eller inte

• viktualia

Porchez och Lappis - jag uppskattar verkligen att ni hänger här och bidrar med ickebarnprat! Det gör tråden så mycket skojigare att blandningen blir total.. men jag förstår att bilstolsdiskussioner blir mer än sega...

Själv har jag just använt merparten av dagens korta egentid till att fixa mat till grillning ikväll.. Maken är blixtinkallad på jobbet. Trollets sovtimme är verkligen helig tid när man är ensam med honom... hur som, testar en variant på Ores rosa sallad, gjorde dessutom en ruccolasås och marinerade lite kyckling. Plus fixade potatissallad. Allt på 20 effektiva minuter, måste ju få såsa framför datorn också!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!