• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

JAg skrev en blinkande smajly - fast jag egentligen inte skojade ... Jag vill att Lappis kommer!!!

• Lapinette

AM - kan inte svika min make den dagen. Han som har tränat i 1 års tid och gått ned 10 kilo och är supermotiverad inför loppet. Måste stå där utmed vägen! Sorry, hade jättegärna följt med och trodde faktiskt att jag kunde, eftersom jag i övrigt inte har något alls inbokat i september.

• snaily

Yngla har just fått en ostskiva för första gången. Å vad skoj det var! Den ligger nu i uppskattniingsvis 1365 bitar på hennes matstolsbricka.

6860 gram och 68,5 cm blev dagens bvc-resultat. Första gången hon väger mer i hekto än hon är cm lång!
    Sköterskan påstod att Yngla ser lite knubbigare ut nu (vilket jag inte alls tycker, hon är fortfarande en lång smal orm) men vill fortsätta väga ofta. Dessutom tyckte hon att jag redan ska införa ett mål mat till, jag tycker det är bra om hon först lär sig äta lite mer än smakportionsmängder av de mål hon redan får, men det sa jag inte. Men, kanske ska köra lite plockmat - som nu med ostskivan - en gång om dagen så blir det tre "mål" ändå.

• Lapinette

snaily - hur mycket har hon fått i sig av ostskivan ... 1365 bitar... det måste ha varit en jättestooor ost .

• fru AM

Snaily: grattis till bra invägning för Yngla! Ett plockmattips för smala ormar kan vara små kuber av vitt bröd med massor av smör (eller/och leverpastej) emellan. Om man har en bra och vass kniv kan man skära brödskivan i två skikt och bre på emellan.

• snaily

Lappis: ett fåtal pyttesmå bitar var in i munnen och vände. Noll bitar beräknas ha nått magsäcken. Förresten, skrev jag inte uppskattningsvis?

AM - ja, det tänkte jag testa.

• Lapinette

Helt otroligt vad mycket man kan göra med mat (tänkte på att riva det i stycken, slänga den i golvet, mosa, mosa osv.). Själv var jag också ganska så hopplös på att äta när jag var liten men det har jag tagit igen på äldre dar.

• fru AM

Snaily: intressant blogg! Dels det om sovställning för bebisar men även debatten om offentlig amning och incidenten på Åhlens. Hade missat det.

• start september

Blöjfritt på dagis har gått strålande ett antal dagar. Nu har hon vid flera tillfällen ställt sig på golvet, dragit ner trosorna och kissat. Sådär mitt på golvet och intresserat iakttagit resultatet samt reaktionerna.  Pedagogerna tror att det är småsyskonkommersnarttrotsen. Nu är det snart sommarlov så de kämpar på två dagar till sedan är det upp till oss. Vi tänkte ju köra stenhårt och med belöning i form av en hett efterlängat sak om hon fixar det. Blir det fel tro? Kan man köra incitament mot en psykologisk reaktion?

Hur ska vi prata med henne om det?

Hon ska byta dagis också vilket hon nu vet om och inte ä nöjd med så det är mycket på en gång såklart.

Tips någon?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!