• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Kanske är det onödigt med en sådan hink ändå? Vi har kört med vanlig hink och gått ut ofta och det har funkat. Ska titta på Korbell också, tack Ore. Och tack ändå för erbjudandet MSW! Låter nog bli boxarna då.

Ska föra statistik lite bättre över torra nattblöjor innan vi tar det och ge en viss leksak om hon försöker vara torr på dagtid under de närmaste tre veckorna. Välling samt hyfsat ny föräldrasäng känns lite komplicerande...

• start september

Usch, har klåda igen. Gyn trodde inte det var svamp längre utan bara dåliga slemhinnor och att jag såg frisk och fin ut. Nu har fasat ut Canesten precis och försöker med lugnande gel och en annan PH-neutral tvål. Har läskiga flytningar, det klias och får byta trosor stup i kvarten. Kul på jobbet, not. Men jag vill ju bli av med eländet och inte vara resistent mot Canesten heller så det är värt ett försök. Tydligen kan man pensla med något hos Bm, någon som känner till det? Ska nog be om det det nästa gång om det fortsätter vara så här.

Imorgon UL, ser mycket fram emot det.

• Snartis

Ingen bebis än, konstiga sammandragnigar hela natten så är helt slut idag. Fick sovmorgon till 8,30 men är redo för sängen igen, ska bara vänta på att maken kommer från sin träning. Lillebror har även vänt sig så han sparkar så där lagom mysig på revbenen. Herregud vad hårt en sån liten kille kan sparka Funderar på att ringa bm och fråga om vi får komma tidigare. Sept, usch för sån klåda! Kolla med bm om de kan hjälpa? Har inga tips alls

• Telis

Jaha, jag har försökt att hålla mig utanför samsovningsdiskussionen men det går visst inte.

Jag tyckte att nenne satte huvudet på spiken häromdagen när hon skrev att hon hoppades att alla gjorde det som de tycker är bäst för sina barn. Det hoppas jag också - med betoning på "sina barn". Men jag känner att det i samsovningsdiskussioner ofta kommer in argument som att "jag sover bättre" och "vuxenzon" osv. Min åsikt är att många (kanske till och med de allra flesta) barn har ett väldigt stort närhetsbehov och för mig är det rätt självklart att om någon i familjen ska kompromissa så är det iallafall inte barnet.

Om vi vuxna tycker om att sova tillsammans och får närhet och kärlek på det sättet, varför skulle inte detsamma gälla barn? Jag har faktiskt svårt att tro att det är så många barn som inte vill ha den närheten. För mig känns det helt galet om man tycker att det är så viktigt att få sova nära sin (vuxna) man att man tar till sömnmetoder för att få ett litet barn att sova ensamt.

Ett barn som sover ensamt kanske sover bra hela natten men det finns andra fördelar med att samsova, förutom sömnen. Det finns undersökningar som visar att halten stresshormon är lägre hos barn som samsover, att dom har mer regelbundna hjärtslag och inte lika långa andningsuppehåll än barn som sover ensamma. Barn som har samsovit får också oftare bättre självförtroende, blir självständigare, presterar bättre i skolan och är lugnare. Undersökningar visar också att mammor som samsover generellt sover bättre än mammor som inte gör det.

Jag vet att alla barn är unika och att alla ska göra som är bäst för sitt eget barn osv. Jag vill bara berätta varför jag tycker att principen samsovning är jättebra, att så många som möjligt borde göra det och att det inte är något att skämmas för. Tyvärr känns det som om dom som samsover ibland känner att dom måste urskulda sig och ursäkta varför man samsover, allt för att inte kallas "prettomamma" och sånt.

• snaily

Smint
    Hur gammal är T och hennes kusin nu igen? Bilkudde låter ju helt galet... Håller med om att epitetet "bad" inte är något man vill stämpla ett litet barn med. Hörde att ni hade regn igår. Du kan väl fixa fint väder tills när vi kommer?

Telis skriver det jag a) inte vågar skriva och b) inte förmår formulera så bra.
    Tillägger att jag läst en undersökning om att mor och barn synkar sina sovcykler när de samsover, stämmer ganska ofta på mig och Yngla i alla fall.

• Hattis

Här kommer ett litet livstecken av få, tittar nog in mer efter semestern. Här är allt något sånär lugnt förutom att jag då och då inbillar mig att jag läcker liiiite liiiite fostervatten, BM trodde inte det. Jag tänker hur som helst inte bada ngt öht ifall att. Nu känns det bra iaf och fosterrörelser varje dag. Vill mest önska alla en härlig sommar  Kram på er!!!

• Ore

Telis: Klokt skrivet. Jag hoppas också att barnet inte behöver vara den som kompromissar.

Jag har också läst om fördelarna med samsovning. Det som dock inte kommer fram där, är ju hur länge man ska samsova för att dessa fördelar ska uppnås? Och är samsovning enda sättet att nå detta? Just under sömnfasen är det säkert så. Sedan finns det ju även nackdelar, det är ju t.ex. visat att det är vanligare med PSD för barn som samsover med föräldrarna. (Detta ska väl dock kunna undvikas om man säkerställer att barnet inte råkar hamna under föräldrarnas täcke).

Jag själv vet att jag sover ohyggligt dåligt, om jag skulle ligga jättenära någon. Maken är likadan, när vi sover så är det helt klart på varsin kant av sängen. (Och vi har flera gånger diskuterat om nästa sänginköp verkligen ska vara en dubbelsäng, eller två enkelsängar). Så med det som utgångspunkt så ville jag helst inte samsova, och letade då hellre efter studier som stödde det jag ville göra. Och för oss funkade det jättebra, lillkillen fick massa närhet på dagarna och sov bra på nätterna. Vilket vi alltså tog som kvitto på att allt funkar bra.

Eftersom jag  har använt mig av begreppet "prettomamma" här - det är för övrigt väldigt tråkigt om man känner att man behöver försvara en sådan sak som samsovning, på något mer sätt än att bara säga att "det passar oss" - så vill jag återigen poängtera att den personen jag syftade på var verkligen en prettomamma i den bemärkelsen att hon absolut skulle följa sina principer (som i det här fallet innebar att barnet så gott som aldrig var utan kontakt med någon av föräldrarna) till varje pris, och att hon även var nedlåtande mot andra som inte gjorde som hon (eftersom det var absolut bäst). Jag skulle ansett att det var en prettomamma, om hon haft helt motsatta principer också, om hon hade haft samma attityd kring det hela. Det fanns ingen som helst ödmjukhet, eller förståelse för att något annat sätt funkade bra för någon annan. Därav benämningen prettomamma, för jag upplevde det som att hon såg sig själv som norm.

• snaily
    Ore skrev 2011-07-12 14:04:14 följande:
    Sedan finns det ju även nackdelar, det är ju t.ex. visat att det är vanligare med PSD för barn som samsover med föräldrarna. (Detta ska väl dock kunna undvikas om man säkerställer att barnet inte råkar hamna under föräldrarnas täcke).
    Jag har läst precis tvärtom, att det är ovanligare med PSD - om man samsover på ett säkert sätt, dvs utan täcken etc som barnet kan hamna under. Detta för att barnet härmar mammans andningsmönster, plus blir mer störd i sömnen och sover ytligare än vad det skulle gjort om det sov ensamt. Men jag har ingen källa på detta, skulle vara intressant att läsa mer i ämnet!
    Själv var jag ett mänskligt andningslarm när Yngla var riktigt liten eftersom hon ofta sov PÅ mig.
  • Telis
    snaily skrev 2011-07-12 14:11:49 följande:
    Jag har läst precis tvärtom, att det är ovanligare med PSD - om man samsover på ett säkert sätt, dvs utan täcken etc som barnet kan hamna under. Detta för att barnet härmar mammans andningsmönster, plus blir mer störd i sömnen och sover ytligare än vad det skulle gjort om det sov ensamt. Men jag har ingen källa på detta, skulle vara intressant att läsa mer i ämnet!
    Själv var jag ett mänskligt andningslarm när Yngla var riktigt liten eftersom hon ofta sov PÅ mig.
    Det har jag också läst. Minns inte var så här på rak arm men minns iallafall att dom tog Japan som ett exempel. Där har dom väldigt få dödsfall i PSD samtidigt som man samsover i hög grad.

Sen kan man ju också påpeka att man inte måste ligga PÅ varandra för att man samsover (du kanske glömde att upplysa Yngla om det, snaily? ). Det räcker med att barnet ligger i en egen säng precis intill föräldrarna eller i ett baby nest.
  • snaily

Måste bara göra detta sista (?) inlägg, det är ju ett väldigt viktigt och intressant ämne... Hittar inga riktiga studier, bara lite sammanfattande info som stöder "min" tes:

www.parenting.com/article/ask-dr-sears-co-sleeping-a-sids-danger

thebabybond.com/Cosleeping&SIDSFactSheet.html

Sorry tråden för detta spammande om samsovning, men ämnet är nog uttömt alldeles snart och vi kan övergå till att diskutera sommarvädret eller någonting annat.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!