• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Snorkis, vad det gäller kräkningar så ja, absolut! Jag minns fortfarande alltför tydligt en gång på mataffären när Televinken kanske var 2 månader. Han låg i liggdelen och kräktes så att hela regnskyddet och jag blev nedkräkt plus att det kom rejält på golvet. Det stod som en fontän ur barnvagnen. Vad använder ni för storlek på nappen? Det är vanligt med såna där kräkningar men man kan ju prova med ett mindre hål på nappflaskan om det känns som om hon kanske äter för fort?

Vad det gäller det andra problemet så har jag ingen egen erfarenhet men det låter som ett vanligt problem också. Det är väl vanligt att små barn har svårt att komma till ro just på kvällarna utan att man riktigt vet varför tyvärr. Hoppas att det snart blir bättre!

• Snorkfröken77

Snaly - Hon sover som en drogad på dagarna om man dammsuger, men jag tror det blir svårt för oss att sova då Vi har pratat om det där med något slags ljud om det kan hjälpa, får fundera på det, vi har ju en bordsfläkt, kan ju ställa den på lägsta hastighet och rikta ut ur rummet så hon bara får ljudet...Nä, att ligga i vår säng hjälper som sagt inte när hon är på det humöret, sen vill vi ju att hon ska sova i sin säng eftersom hon har andningslarmet där.

Magmassage har jag googlat fram idag så det ska vi testa

Ska kolla upp boken, tack!!

• Snorkfröken77

Telis - Oj! det låter som en rejäl spya Skönt att höra att det verkar vara vanligt iaf, ja, jag är lite hönsig

Hon har storlek 2 på mams nappar och har haft hela tiden så jag tror inte det är problemet. Jag gissar på glupskhet!

Ja, om de kunde tala om vad som är fel så man kunde hjälpa dem...

• snaily

Snorkis igen...
    Om sprattlighet är ett problem så kunde kanske lindning lugna  - många gånger börjar de vifta med armar och ben när de blir upprörda -> slår sig själva i ansiktet -> blir ännu mer upprörda. Finns antagligen bra instruktioner på nätet om man googlar "swaddling". Det sägs att pappor snabbt blir experter på detta, det stämde i vårt fall.
    Magdropparna är en enkel grej att prova också. Bra för immunförsvaret sa en BVC-sköterska till mig, vet inte hur sant det är.

Var är solen idag? Inte hos mig! Borde försöka ta tag i lite städning men har svårt att uppbåda krafter... nu när jag äntligen fått Yngla att sova ett pass i vagnen så vill jag bara passa på att lata mig... Om du läser det här Koko så var beredd på lite (mycket) smuts om du kommer förbi någon dag.

• snaily
    Telis skrev 2011-07-11 10:33:38 följande:
    Snaily, nej nej, inte på pappret. Det är då han ska ta hand om Yngla och du ligga under korkeken och lukta på blommorna.
    Just det! Fast finns en liten hake... den av oss som inte tar hand om Yngla ska bygga en byggnadsställning och sen börja riva panel från huset... Undrar vem det kan bli? Tror jag vet svaret.
  • Ore

Snorkis: Ännu en som hade en kräkbebis, och ibland var det helt abnorma mängder - så att man var helt bergsäker på att ALLT som kommit ner i den lilla magen måste ha kommit upp. Men växte gjorde han, så något måste varit kvar...

Kräkningarna avtog så småningom, dock.

Sprattlighet märkte vi inte så mycket av, men lillkillen var också inlindad i en gallerfilt/stickad filt under nätterna ett bra tag... Han sov faktiskt bra då, han är ju född på vintern när det inte var så varmt och han behövde vara inlindad i en filt för att inte vakna när vi la ner honom i den kallare sängen. Däremot vet jag att vi vid spridda tillfällen (framför allt rätt så sent på kvällen) misstänkte att lillkillen hade ont i magen... Vi hade aldrig några magdroppar, det hjälpte rätt så bra att hålla honom med hans huvud i armvecket och magen mot underarmen - så fick han litet skönt "tryck" mot magen.

Det som talar emot magont är väl om hon bara har det på natten? Med tanke på att hon äter rätt så ofta borde det ju vara litet mer när som helst då?

Sen finns det ju en del utvecklingsfaser de går igenom - kan ju vara en sådan som gör att hon sover litet sämre? Eller att hon drömmer något?

Snaily: Solen är här Solig

• muggles

Snorkis: jag svarar som de andra - enl min erfarenhet så är det normalt. Det hände mig senast i natt när jag fick en rejäl spya rätt ner i skrevet. En annan gång hamnade den i urringningen av mitt linne och rann ner för magen. Japp. Jag tror de flesta bebisar har lite svaj på magmunnen så att det rinner tillbaka om de får i sig en aning för mycket el en rap som drar med sig vätska upp.

Om hon är allmänt missnöjd skulle jag testa med mer mat, har du gjort det? Ibland är det otroligt hur mkt de äter... Ofta tycker jag de kan lugna sig med bara en liten skvätt till. Kanske är de inte riktigt hungriga men lite "sugiga". Magont kan ju också göra att de vill suga lite extra. Väldigt många bebisar har magont i början (om det nu är det). Det är ju så svårt att veta i början vad som fattas dem Buffa lite lätt i rumpan tycker jag kan hjälpa (oftast bäst medan man bär dem). Våra tvillingar stånkar och stönar och komemr inte till ro om de har en rap som behöver upp - kan man inte få upp rapen kan det hjälpa att lägga dem på sidan.

• BrudSommar2006

Sova i egen säng är väl jättebra om man har en bebis som sover längre än en kvart åt gången, vilket vi inte har haft. Ska man upp så ofta hela nätterna får man ju inte sova någonting själv. Ligger bebisen bredvid en kan man snabbt som sjutton täppa till truten på den så den får snutta, annars är det ju kört. Både Iris och Astrid har gallskrikit vid läggdags, i timmar höll de på. När man är så deppig och trött att man inte vet vart man ska ta vägen längre har det helt plötsligt gått ett antal månader och så börjar det vända. Sova i egen säng går ju inte att börja med innan nattsnuttandet är över, inte i den här familjen i vart fall. Sedan spelar det ingen roll vad jag vill, eller maken vill, eller var andningslarmet är eller någonting för när man är så där helt slut klarar man ju inte av något annat. Och nu pratar jag bara om oss här i vår familj.

• BrudSommar2006

Telis, så ni fick dagisplats där ni ville, vilken tur!

EA, den där hundförmedlingen verkar ju inte särskilt seriös, men så är det väl kanske när det är folk som vill väl som håller i det hela och inte nödvändigtvis de som är mest kompetenta.

Vår Sälen-vecka var ju helt fantastisk, vad mycket det fanns att göra som barnfamilj, jag sitter fortfarande och tänker på hur bra det var! Om ni har en helg över, ta med barnen till Tomteland i Gesunda, vilka underbara skådespelare!

• porchez

BS - så härligt att höra att er sälen-vecka blev bra! Du var ju lite orolig innan.,, Ska ni till Öland senare i sommar eller stannar ni hemma nu?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!