• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Här är en till med en kräkbebis, så blev det för Daisy också. Hon kräker fortfarande ganska mycket men det var länge sen det kom upp i näsan så, så förhoppningsvis har hon nog börjat växa ifrån det.

Hon hade också jättesvårt att komma till ro på kvällarna. Vi gick och bar och bar och vaggade och vyssade. Ibland tror jag också att hon helt enkelt blev övertrött då kunde det fungera att gå och lägga sig med henne och hålla om henne i lagom fast grepp och kanske buffa henne lite på rumpan och/eller försöka stoppa in en napp. Hon skrek en stund, sen lugnade hon ner sig och somnade som en stock (det borde ju vara ungefär samma princip som att linda dem?). Det har också fungerat ganska bra att amma henne liggande i sängen tills hon somnade. Det har faktiskt fungerat även om hon var ett kräkbarn. Har haft en filt under henne, och en handduk till hands för att torka upp det som eventuellt kom upp. Jag tror att hon ofta åt lite långsammare och mest snuttade för att komma till ro, snarare än för att hon var hungrig, så då blev det kanske inte lika stor risk för kräk. För ett tag sen testade vi bärsele och den somnar hon ofta i. Vi tror också att hon hade ont i magen de första månaderna och hon brukade gilla att bli buren med magen mot underarmen. Sempers magdroppar märkte vi inte någon skillnad med men däremot så tyckte vi att minfom verkade hjälpa henne lite. 

Jag funderade på någon liknande en sån här, men jag testade aldrig: www.amazon.co.uk/gp/product/B000Z8R1D6/ref=s9_simh_gw_p75_d11_i1&pf_rd_s=center-4&pf_rd_r=1AZV8Q66MTXG45XK48AM&pf_rd_t=101&pf_rd_p=467128133&pf_rd_i=468294
    Om man vill testa att linda så verkar det ganska enkelt med en sådan.

För övrigt har vi ägnat oss åt samsovning i natt . Vi har blivit förkylda här och Daisy hade svårt att komma till ro. Så det blev en del tröstsnuttande. Men någon god nattsömn har det inte direkt blivit. Hoppas på bättre sömn i natt, för jag är helt slut.

Och angående det där med att inte laga smakportioner själv så går jag inte runt och har dåligt samvete över det jämnt och ständigt, men jag har brottats med dåligt mammasjälvförtroende sen graviditeten och jag känner att jag lätt tar åt mig av saker som jag kanske inte hade brytt mig om, om jag hade mått bättre. Just när det gäller mat, så tycker jag att det är ganska kul att laga mat, men nu när jag är deprimerad så har jag inte orken att laga så mycket. Men jag börjar må bättre, så hon kommer nog att få tillräckligt med hemlagad mat tids nog .

• Oupsie

BS, skönt med lyckad semester. Har du förresten fått någon ordning med Nennes FB? Jag såg inte heller inläggen på hennes logg först, men sen såg jag att den var inställd på att visa info och inte logg. Vet inte om det är samma för dig kanske?

• Oupsie
    snaily skrev 2011-07-11 14:59:43 följande:
    Just det! Fast finns en liten hake... den av oss som inte tar hand om Yngla ska bygga en byggnadsställning och sen börja riva panel från huset... Undrar vem det kan bli? Tror jag vet svaret.
    Men några dagar under korkeken borde du få i alla fall, tycker jag .
  • BrudSommar2006

Oupsie, ja, det löste sig med Nennes FB! Nästa gång jag startade om datorn gick det helt plötsligt att trycka på wallen! Fattar ingenting men skit samma!

Jag tyckte aldrig att det hjälpte med vare sig Minifom eller Sempers magdroppar men man var ju desperat nog att prova på båda bebisarna. Det var ett jäkla vaggande och vyssjande och snuttande och bärande för att få dem att somna och när de väl gjort det sov de i alla fall bara en kvart och så höll det på större delen av nätterna. Ibland vaknade man och hade fått sova två timmar i sträck och då undrade man vad som hände!

Porchez, vi åker till Öland imorgon, vi har bara varit hemma en dag och tvättat och packat om. Det blir en jäkla massa timmar i bil men det får det vara värt. Sedan ska vi på hundutställning fredag - lördag i Tvååker så då blir det till att åka tvärs över landet igen, vet inte hur smart tänkt det var egentligen, men, men, vi åker i alla fall utan barnen.

• porchez

Jahaa, BS vad ni far och flänger
    men sommrarna på Öland måste ju vara så härliga, förstår att man längtar dit!

ego - hoppa över om ni nill -
    har precis läst mina egna inlägg bakåt här i tråden, från det att Hunken kom in i bilden och fram... Eftersom det nu med faktum har runnit ut helt i sanden så känner jag att det aldrig var "äkta".. Men efter att ha läst vad jag skrev då så kom de känslorna tillbaka som jag kände då. Alltså det var så jäkla bra just där och då. Men sen vet jag ju att de sista två gångerna har han inte varit som tidigare. Så därför är det bara att glömma honom, vilket inte är så svårt eftersom han praktiskt taget har gått upp i rök....

Det som känns lite bra i det hela är att han inte har dumpat mig, endast, ingen av oss har hört av oss sen sist vi sågs... För min självkänsla har sånt betydelse...

Men jag vill tillägga att jag faktiskt mår rikgtigt bra i det hela. jag gav honom en chans, men det funkar inte i längre... 

• BrudSommar2006

Porchez, det må vara en klen tröst, men han förtjänade dig aldrig, den där struliga typen!

Nu sovdags.

• start september

Snorkis, hade inget kräkbarn sist, men tycker att många har beskrivt liknande incidenter.  Vi hade ett andningslarm man fäster i blöjan och som därmed funkar vid samsovning och i vagnen och lite överallt. http://www.andningslarm.se/innehall/andningslarm/respisense/re_2.php Verkar finnas fler modeller på samma sidan nu jämfört med tre år sedan.

Ego:
    Funderar lite på vad Vänner skrev för ett tag sen om att ge ett incitament för att sluta med blöja. Vår tjej kan om hon vill, men vill inte. Hon tänker mycket och frågar om äldre barn eller personer på tv har slutat med blöjan, men säger själv att hon är liten. Det är säkert syskonet som kommer som påverkar. Hon är dock tre år drygt nu och vi känner att det vore bäst för alla att hon slutade nu när vi ska vara hemma fyra veckor. Funderar därför på att ta till någon leksak. Frågan ä r- ska man köra nattblöjan bort samtidigt? Hon är torr tre av fyra nätter, men dricker välling i sängen innan läggning och när det är varmt något om hon vaknar på natten också. Funkar det att sluta då tror ni? Eller är strax innan syskon fel tillfälle överhuvudtaget?

• Snartis

Minifom hjälpte Kickens mage när han var liten, provade sempers droppar men de hjälpte inte alls. Dropparna fungerar på olika sätt så bäst att prova sig fram Ni som har två barn, hämtade ni ut alla dessa gratisboxar med nr 2? Tänkte om det är värt eller om det vara är extra jobb?? Har nu på kvällen konstiga sammandragningar som stålar ut på framsida lår. Hmm kan det var på g snart?

• start september

Izzie, jag har varit helt förskonad från sammandragningar fram till v 31 ungefär. Nu varierar det från dag till dag. Idag fick jag massor när jag gick till BM. Barnet ligger på snedden, huvudet upp och är inte alls startklart. Jag får nog försöka ta det lite lugnare, men det ska ju inte vara farligt så länge det lugnar sig vid vila.

• start september

Spännande Snartis!

Jag vill ha en bra blöjhink om det finns, hade ingen förra gången. Finns det en bra box till det kanske jag hämtar ut. Men jag tyckte man fick för mycket reklam efteråt sist.

Finns det en bra blöjhink förresten?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!