• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Snartis, hoppas att hon också tycker att igångsättning är en bra idé då, eller att lillebror bestämmer sig för att komma ut själv snart. När är BF?

• Oupsie

Tinga, trevlig semester!

Gosnosen, vi började med potatis & palsternacka, och potatis & majs, och gröt, med lite frukpuré till. Och så har hon fått katrinplommon i förebyggande syfte sen vi började med smakportioner.

Izzie, tack. Hur har det gått hos BM idag?

Ea, trist att det inte blev en Buster . Ni har inte funderat på att köpa en valp? Då vet man ju att man får en när de blivit tillräckligt gamla. Kram!

• Oupsie

Snartis, då är det ju inte så långt kvar, hoppas att han bestämmer sig för att komma ut snart. 

• MSW

Borde gå och sova men...

start: du kan gärna få vår blöjhink! Vi fick en när vi hämtade ut box från babyproffsen med A, men om den är bra eller inte vet jag inte för den är helt oanvänd, har ngn förpackning påsar till också...

Nattblöja: här kör vi utan sen förra sommaren när han slutade på dagen.. Fast han klarar inte vara utan på natten egentligen, så vi tvättar mycket! Nu är det dock bättre och han klarar sig ibland flera nätter i rad..

Samsovning: vi kör nog mer på samsovning nu än när han var liten.. Han somnar alltid (i princip) i sin säng(vilket jag tycker känns skönt) men går allt som oftast in till oss på natten(för det mesta har jag/vi inte särskilt ont av att han sover hos oss).. När han var liten la jag nog honom i sin säng för det mesta, men så åt han också väldigt effektivt.. Typ aldrig mer än 5-10 minuter (och ändå var han ett kräkbarn av stora mått och blev tjock som bara den innan han började krypa/springa av sig det).. Periodvis har han varit väldigt duktig på att somna själv, några gånger har vi fått "vänja tillbaka" honom till det.. Men sista gången som det slutade funka att han somnade själv så kom jag på att ligga och gosa/mysa innan han somnar förmodligen kommer vara en sådan sak som man kommer sakna när man inte längre får det, så då struntade vi i det! Vi hade (till BVC-tantens skräck) honom i spjälsäng i eget rum (fast första nätterna fick han sova i vagnen precis utanför vårt rum).. Hans rum låg vägg i vägg med vårt och vi hade dörrarna öppna.. Fast vi/jag var nog ganska hård med det bara för att "alla" sa "vänta du så kommer ni nog ha honom inne hos er".. Hade han varit som yngla hade det väl dock inte hjälpt hur envist jag hade kämpat, dock..
    Nya bebben kommer att få ha sängen bredvid vår, mest pga "platsbrist", men känner inte att jag har lika stort princip-behov denna gången.. funderar lite på att införskaffa ett babynest också, om/när det blir så att båda barnen ska vara i sängen.. Kan också förstå rädsla att rulla på/över bebisen, även om det säkert ska mycket till..

känns som detta blev långt och rörigt.. Det är så svårt att få överblick vad man egentligen skriver när man sitter med telefonen!

• smint

Hallo

Kikar in en snabbis

Snorkis: T var en riktig kräkbebis, trots rapande osv, H kräktes lite i början men inte alls så mkt, men genom näsan kom det  

FruE: Åh så trist att det inte blev någon vovve  Hoppas det dyker upp någon annan snart.

Porchez: Skönt att det är "över" med hunken, han verkade lite för strulig tyckte jag

Kan bara instämma med baby jogger mini, grym vagn och bra att fälla ihop. Min pappa visade mig barnvagnstestet i går..

Gosnosen: Här har vi börjat med grönsaker, men det går sakta. idag åt han iofs flera skedar med potatis, broccoli och ris från hipp. I denna lokala butik finns inte så mkt för 4-5 månaders så fick ta det som fanns. Men skall nog börja med gröt snart. Eller han verkar nöjd än så länge med ersättningen, sover bra så skall inte stressa.

Men my good vilket snurr det är på honom nu när han kan vända sig, så fort han vaknar till i sin säng så börjar han böka, vända sig och sedan skjuta sig in mot spjälorna, då tar det ju stopp och han blir vansinnig, någon som har tips?  

Har mysiga dagar här, min bror är också här nu och T´s kusin. Dom röjjer järnet och har superkul, kusinen är 3 månader äldre än T och har ett rätt häftigt temprament.. Vi har lite olika syn på uppfostran osv så det är lite svårt. Men det har man ju lärt sig här att det inte är helt ovanligt.. Men mamman är från Filipinerna och där är det lite annorlunda..  Om barnet inte delar med sig eller vad det kan vara så säger mamman att hon är "bad" och det tycker jag inte man skall säga för ofta eller inte alls till barn, Hon sitter på vanlig bilkudde i bilen, jag ahr sagt till min bror lite snyggt att barn skall sitta ordentligt fast osv men men.. i filipinerna har dom knappt bilstolar så det är väl svårt att förstå.  Men men dom leker fint och T verkar inte ta efter allt för mkt..   På lördag kommer R ned så det skall bli så mysigt. 

Snartis: Hoppas bebbo kommer snart då  Spännande..

BS: Härligt att det var så bra i sälen, och skönt med Öland. Hoppas det går bra med hundutställningen..

åh nu har det kommit in en äcklig fluga trots myggnätet.   Måste försöka få död på den, avskyr trötta flugor som skall envisas med att vara i ansiktet..

kram så länge 

• Ore
    start september skrev 2011-07-11 22:11:57 följande:

Spännande Snartis!

Jag vill ha en bra blöjhink om det finns, hade ingen förra gången. Finns det en bra box till det kanske jag hämtar ut. Men jag tyckte man fick för mycket reklam efteråt sist.

Finns det en bra blöjhink förresten?

Jag gillar Korbells hink! Gratisvarianten från Babyproffsen tyckte jag "åt" refillpåse, den där tuben trycktes med varenda gång jag la i en blöja.. Men min kanske var ett måndagsexemplar, den gick sönder rätt fort också. Korbells är i grunden en pedalhink, men med ett "extralock" under. Ett lock som vippar upp när man trycker på pedalen alltså, och ett som viks ner när man lägger i blöjan.

Korbellvarianten har jag sett till bra pris på www.jollyroom.se (man fick med litet haklappar och annat också, tror jag, för 99 kr). Sen är refillerna rätt så dyra, men de räcker ett tag. Jag köpte hinken i januari och har förbrukat drygt 3 refiller på ett halvår alltså (köpte ett nytt paket häromdagen).
  • Ore

BS: Det blir mycket bilåkning för er under semestern, alltså Kul att Sälen-veckan var bra!

Porchez: Skönt att det känns så odramatiskt att släppa tanken på Hunken!

• porchez
    BrudSommar2006 skrev 2011-07-11 22:04:22 följande:
    Porchez, det må vara en klen tröst, men han förtjänade dig aldrig, den där struliga typen!

Nu sovdags.
    Tack...   Äpple
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!