• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Ett snabbt hej från mig! Sitter på Prags flygplats - på världens segaste gratisnätverk - o väntar på flighten hem. Italien var underbart även om de senaste dagarna var lite väl heta (uppåt 40 grader). Återkommer när jag sitter vid en dator igen .antar att jatg har ett hundratal sidor att läsi ikapp först också KRAM till alla

• porchez

Fru E - men grattis till en Buster!! Vad skoj att det blev en hund till slut iaf!!

• Oms

Ang samsovning så är det precis som jag sa att det som är argument för ngn för att inte samsova kan vara samma argument för ngn som väljer att samsova. Det beror helt enkelt på hur man vrider o vänder på det så att det passar det man själv tror på. Självklart slukar man all info om ngt som intresserar än, hjärnan fungerar så och har man då på ett tidigt stadium avfärdat en teori så lär man bara hitta info som stödjer ens egna uppfattning. Är man däremot mittemellan så slukar man ofta all info om båda (som vid väljande av barnvagn ex) och sen när man väl bestämt så stärker man sina åsikter om det hela för att känna sig nöjd med valet.

Ett typexempel är ju dieter. VI är några här inne som snöat in oss på LCHF och tycker att Sten Sture SKalderman och Annica Dahlqvist har sunda värderingar, instälningar samt mer fakta o erfarenhet än Stefan Rössner och allehanda dietister som följer livsmedelsverkets rekomendationer. Sen har vi viktväktarna och viktklubbarna som anser att det de gör är det mest lämpliga för människan. GI är en annan och ISO en tredje. vi har de som motionerar varje dag o de som aldrig gör det men som båda tycker att det de gör är det rätta osv osv.

Oerhört intressant att vi väljer oliak vägar och det absolut bästa är att vi står för våra val

• Oms

Ang kräkbarn så är jag expert på området - 2 barn med gastroesofagal reflux men bara än som medicinerade i drygt 1 års tid.

Detta innebär i de allra flesta fall att det är en omogna i den övre magmunnen som gör att allt maginnehåll inklusive magsyra åker upp o ner i matstrupen dygnet runt oavsett om barnet ätit eller ej. barn som har detta har ont. de vill inte äta, de gråter hjärtskärande när de ligger ned (i början, de första veckorna kan de knorra) och de KRÄKS så fort de ätit, om de ändrar ställning o framförallt om de ligger ned eller rör sina ben mot magen. I vissa fall är det nedre magmunnen som inte öppnar sig ordentligt och så blir det för hårt tryck på övre magmunnen och då kommer allt upp igen. I Mathildas fall tror man att det var så iom att mat som åt 12 h tidigare kunde kräkas upp helt oprocesserat...

Det är ofta kaskadkräkningar då kräket flyger både en o 2 meter och man har handdukar överallt hela tiden...

anledningen till att dessa barn blir kinkiga o får ont är för att de inte behåller någogn mat o därför ständigt är hungriga samt att det gör ont att kräkas, magsyran ¨åker upp o ned hela tiden o tillslut blir det sår på matstrupen om man inte medicinerar. Mathilda medicinerades med både Zantac och losec flera gånger dagligen i 12 månader och hade förhållandevis en mild variant då den nu i 3-års åldern verkar ha upphört (peppar peppar) men fram till för 6 mån sen kunde hon inte äta mat efter 5 på kvällen för då skulle det komma upp när hon sen låg ned.

alla barn kräks men de gör det olika mkt. om ditt barn är mkt ledset i samband med kräkningarna eller kräks väldigt mkt och också sover oroligt kan det vara reflux. man kan göra olika mätningar /undersökningar hos barnläkaren om detta men först får man utesluta mjölkprodukter o andra ev retande ämnen, amma barnet upprätt, mjölka ut börste lite först, stanna upp o rapa barnet osv osv för att se om det "bara" var ett vanligt kräkbarn eller om det är ngt mer.

• Oms

men vad hände med mina radbrytningar o andra mellanrum??

har precis uppdaterat till internet explorer 9 - kan det var det tro? anoying!

• Snorkfröken77

En av anledningarna till att Leffelina sover egen säng är ju just PSD, som ni säker förstår har jag läst en del om detta då jag är rädd att det ska finnas en ärftlighet (inte hittat någon forskning som säger att det är ärftligt) om det var det som drabbade S i magen. Spädbarnsfonden skriver så här (för de som mist barn i magen eller utanför):

Sova i föräldrarnas säng
    Att barnet sover tillsammans med föräldrarna är en omstridd praxis. Det finns evidens för att samsovning är värdefullt för en framgångsrik amning, och amning minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. Emellertid har flera undersökningar visat på en ökad risk för SIDS vid samsovning, särskilt om barnet är under 2-3 månader, och om modern är rökare. Det säkraste tycks vara att ha barnet i sängen när det ammas och är vaket, och att sova i egen säng, helst nära föräldrarna i samma rum.
    Än en gång så tycker jag att man måste göra det som funkar bäst för en, men det är intressant med forskning och som Oms skriver så letar man ju gärna fakta som redan stödjer det man tycker för att man ska "bekräfta" för sig själv att man gör rätt val.
    Sen hade jag ingen aning om att det räknas som samsovning att ha bebisen när i egen säng, trodde bebisen skulle ligga i samma säng för att räknas som samsovning. Leffelinas säng står ca 5 cm från min, bara för att inte störa andningslarmet, annars skulle den stått precis intill.
    Jag följer ju tyvärr inte alla deras rekommendationer iom att amningen inte fungerade, men jag hoppas att det andra räcker och att vi inte blir drabbade två gånger...
  • Telis

Snorkis, och det jag försökte säga var att jag tycker att man ska göra det som är bäst för barnet, inte för en själv.

Undersökningar visar på att det kan vara farligt med samsovning om man tex är rökare, dricker alkohol, har tjocka täcken i sängen, eller ett gap mellan madrassen och huvudänden. Som snaily skrev så är inte risken större för PSD om man samsover på ett säkert sätt.

• Snorkfröken77

Telis - Självklart att man gör det man tror är bäst för barnet Kram!

• Ore
    Telis skrev 2011-07-12 22:11:43 följande:
    Snorkis, och det jag försökte säga var att jag tycker att man ska göra det som är bäst för barnet, inte för en själv.
    Här håller jag med dig till viss del. Någonstans måste man ju göra det som är bäst för hela familjen. Och, som snaily skrivit, barnet styr ju in en mot så som de vill ha det. Men jag tror (vet ju inte säkert) att om jag haft ett barn som ville ligga tätt intill mig och sova hela natten, så hade jag nog sovit ohyggligt dåligt. Eller så hade jag anpassat mig. Men hade jag sovit väldigt dåligt så hade det ju inte funkat i längden, oavsett hur gärna barnet ville det.

Men då blir det antagligen någon kompromiss istället, t.ex. att föräldrarna får turas om att ta nätter med dålig sömn och den andre får då sova någon annanstans...
  • Ore

Fru E: Oj, det gick snabbt med en liten Buster till er. Härligt, grattis!!!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!