• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Fru E
    Grattis till valpen, åh vad skoj! Blev det en am.staff? (Vet inte om du skrev det här men jag har smygläst andra tråden.) De flesta jag träffat har varit riktigt trevliga familjehundar (de som haft vettiga ägare dvs) och absolut inget hinder om man har småbarn. Däremot upplever jag att de kan vara lite väl vassa mot andra hundar, som vuxna alltså. Men det är ju i så fall ett hanterbart "problem" om det blir så.
    Galleriet kanske kan få en bild?

Välkommen hem AM!

Ore skrev 2011-07-13 07:57:15 följande:
    Men jag tror (vet ju inte säkert) att om jag haft ett barn som ville ligga tätt intill mig och sova hela natten, så hade jag nog sovit ohyggligt dåligt. Eller så hade jag anpassat mig. Men hade jag sovit väldigt dåligt så hade det ju inte funkat i längden, oavsett hur gärna barnet ville det.
    Jag tror man vänjer sig. Jag vill normalt ha space när jag sover, ligger inte tryckt mot maken t ex. Jag sov ohyggligt dåligt de första veckorna med Yngla, vaknade av minsta ljud, var rädd att lägga mig på henne, osv osv. Sen vande jag mig. Nu blir sömnen visserligen rätt upphackad men jag sover nog "effektivt" däremellan och känner mig sällan eller aldrig uttröttad. ÄN, peppar peppar. Men det ska bli skönt den dagen (natten) hon inte längre behöver ligga klistrad mot tutten och jag kan sträcka ut mig som jag vill!

På tal om sömn så har jag (inte Yngla) sovit dåligt i natt och det beror nog bara på att vi ska på invägning på BVC idag... Tänk att man kan bli så stressad av en liten våg?! Och jag som dessutom sa förra gången att jag inte tänkte låta mig stressas av det. Ja ja, jag tycker jag nojar mindre över det nu än förut i alla fall.
  • Ore

Snaily: Är de inte nöjda, så beror det antagligen på att de inte har Yngla-kurvan i sina papper!

Yngla mår bra, hon svälter inte och hon växer (om än inte lika fort som BVC tycker att hon borde) - och du själv tycker inte att det är något fel. Då behöver inte de tycka det heller, som jag ser det.

Jag var ett sådant barn som utvecklades väldigt långsamt, gentemot standardkurvorna. Mamma fick alltid frågan om jag åt ordentligt o.s.v. Men det blev människa av mig med (någorlunda iaf) Trots att jag inte följde kurvorna!

• MSW

Yngla är juh precis som hon ska!! *BVC-pep* bara nicka och umma och låtsas som att du lyssnar om hon säger ngt dumt!

• Telis

Ore, jag tror att man vänjer sig om man vill eller är tvungen. Det har iaf jag gjort, jag var tidigare inte någon som ville ligga tätt intill någon annan.

Heja snaily och hoppas att tanten håller truten! Vad tråkigt att Bvc-besöken ska vara så ångestframkallande, det är ju inte meningen. Vi ska på 18-månaderskontroll imorgon och jag tycker att det ska bli jättekul. Trots att vi inte har övat något.

• Fru E

Snaily-måste erkänna att jag var osäker på rasen först men maken har alltid velat ha en och efter att jag läst på ordentligt och träffat de som sålde valparna fick jag alla mina frågor besvarade. Men visst det är ett stort steg att gå från tax till amstaff
    Tyvärr har de fått dåligt rykte pga oseriösa ägare och tas ofta för "kamphundar" etc men av vad jag läst är de helt underbara familjehundar vilket vi hade som krav då många har barn runt om oss.
    Buster "tränas" för fullt med andra hundar (sitter ofta ute vid fotbollsplanen där många av traktens hundar passerar liksom barn, cyklar etc) för att se till att han vänjer sig. När vi börjar jobba efter semestern kommer han att vara på dagis och får där träffa andra hundar av alla slag, bla en hund som ett kompispar har.

*pepp* *pepp* *pepp* *pepp* *pepp* inför BVC besök! Så länge Yngla växer som hon ska får hon i sig tillräckligt
    Min kusin levde på korv när hon var liten och äter i dag allt

• porchez

snaily - lycka till på BVC, det går säkert bra!

Efter att ha googlar am staff, så inser jag rätt fort att det är sån hundar jag har sjuk respekt för (läs rädd) men jag vet ingenting om rasen, mer än att det ser ut som kamphundar och det är vanligaste att unga uppumpande killar med träningsbyxor, linne och stora tribeltatueringar har såndana.  fördomar jag? nej vad då? 
    Eller så är det bara för att det bor en sån i huset mittemot mitt
    Men som sagt så vet jag ingeting om hundar över huvudtaget,  lika rädd som jag är för många raser lika imponerad är jag av de som har uppfostrade hundar. Tror säkert det kommer gå jätte bra för er, EA.

Slänger ut en fråga här om någon har bra ideér, vad gör man en fin sommardag själv?? Jag har 3 av de 4 dagarna som jag hittills haft semester hängt med mamma. Tänkte att hon skulle få lite andrum idag

• fru AM

Hej alla igen!
    Grattis till vovve EA! Måte googla rasen ...

Porchez: en fin sommardag går man och köper en lovande pocketbok samt en hel låda jordgubbar/hallon/vita nektariner och går och lägger sig någonstans och bara slappar (eller det är vad JAG skulle göra i alla fall)

Heja Snaily och Yngla! Hoppas du orkar stå på dig lika bra som sist gentemot BVC-tanten. Förstår dig så väl - vår BVC har ju misstänksamma blickar riktade mot lille Hektor ... hoppas han sätter fart antingen med vikten eller längden snart. Fötterna har i alla fall blivit större men dem har de ju aldrig mätt

Semestern i Italien var skön, rolig, social och VARM! Först en vecka i hyrhuset med tre sköna famljer och sedan tre dagar vid havet hos nunnorna.

Missöden dock:
    - Vår paraplyvagn (MacLaren) gick sönder så till vida att ett hjulpar plötsligt trillade av! En plastmojäng saknades och stod ej att återfinna. Vi har släpat hem vagnen i alla fall och hoppas på att lista ut vem vi ska lämna in den hos för reparation. I värsta fall får vi väl köpa en helt ny vagn.
    - Vi glömde själva mottagardelen (föräldraenheten) av vår superbra babywatch någon stans. SKIT! Måste skaffa ny - men den modellen vi haft finns inte längre på marknaden. Synd för den är verkligen jättebra. NÅGON SOM HAR TIPS OM BRA BABYVAKTSMASKINER? Helst under 1000-lappen och med bra räckvidd.

Ska börja beta av sidor ni skrivit medan jag varit borta ...

Hopaps alla har det bra så här mitt på sommaren?

• fru AM

Stoppa pressarna! Vi hittade babyvakten i en hemlig ficka i packningen! Således behöver ja ginga tips på en ny ...! En utgift mindre!

• porchez

Tack AM. Ligger nu vid stadens senaste satsning Sjöparken med en pocket, nyaste Elle och jordgubbar Hade funderat på att åka hit tidigare men tyckte det skulle kännas udda att vara här själv. Men nej det gör det faktiskt inte. Inte än iaf. får se sen när jag börjar bli rastlös

• Ore

Porchez: Har man något bra att läsa, och något gott att äta så kan man vara själv rätt så länge, har jag insett

Men det brukar ju vara roligare att ha sällskap, förstås...

AM: Underbart med lyckad semester! Hjulparet ramlade av under odramatiska former, hoppas jag. Paraplyvagnstestet tokdissade Chicco LIteway-vagnen just för att hågot hjulpar ramlade av - kunde vara livsfarligt, enligt testet. (Och iofs, skulle man just då gå i en brant nedförsbacke eller i en rulltrappa så kan det nog bli rätt farligt)

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!