• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

EA - Bilder på Buster kräves!!! Och stort grattis! Fin ras. Jag hävdar att det finns väldigt få dåliga hundar däremot massor med dåliga hussar och mattar!

AM - Välkommen hem och tur att det gick bra med vagnen!

Porchez - Jag hade lagt mig på en filt på något skönt ställe och läst pocket, det är ljuvligt!

Septemeber - Grattis till fint UL! Skönt att bebisen varkar vara normalstor.

Snaily - Härligt med bra BVC-besök! Jag förstår ångesten, jag skulle tycka likadant! Det borde ju vara viktigast att Yngla följer sin kurva, sen om den är lägre är väl skitsamma? Säger jag som är utbildad barnsköterska

Apropå på det var vi på vår första BVC-kontroll igår när de ska presterna något (1 månad, hur gick det till?!) Leffelina skulle följa en röd boll med blicken, den sket hon högaktningsfullt i kan jag säga...Sen skulle hon ligga på mage och lyfta på huvudet, det var en vacker syn, Leffelina låg som en strandad knubbsäl och var skitnöjd, hon hade ingen anledning att lyfta huvudet, lol. Hon ligger ju jämt på rygg (nästan) så att hamna på mage var ju jätteskönt...Den unga läkaren skrattade lite nervöst och sa att hon fick visa det en annan gång. Jag frågade lite nervöst om vi var helt underkända nu, men det var ingen fara, hon fick visa senare När jag hade fått på L kläder igen tog BVC-sköterskan och skramlade med en mycket roligare leksak framför henne då var L på hugget och visade att hon kunde följa med blicken Skönt.

För övrigt anser jag att avslag i en månad räcker...*muttrar*

• fru AM

Snorkis: grattis till första färdighetskontrollen på BVC. Det gick ju bra - de är ju så små när de är en månad att det måste vara omöjligt att avgöra om ett barn verkligen itne KAN göra en sak eller inte VILL

Start september: tror ni inte att det är lite fel tajming att försöka bli blöjfria nu när det vankas syskon? Det är ju mycket vanligt med "backsteg" just vid dylika tillfällen? Precis som du skriver. Mitt råd är i alla fall att börja lugnt - blanda inte in belöningar osv. Hon kan inte styra över sin reaktion (tror jag). Bara låta henne springa utan trosor i kjol/klänning. Anvisa henne en plats att kissa på: toan/gräsmattan, beroende på var ni befinner er. Och bered er på att låta tvättmaskinen gå varm ...

Livias blöjfrihet löste sig inte förrän vi lät henne styra det hela själv. Utan presenter, poäng, klistermärken och allt vad det var vi startade med ...  

• fru AM

Apropå vagnar: Vi måste nog uppgradera vagnsparken nu igen. Livia är för stor för att åka men Hektor måste fortfarande få åka till dagis. Således ska dubbelvagnen och Teutonian bort och vi måste skaffa något som funkar även snörik vintertid.
    Jag tänker
    Brio Race http://www.brio.se/To_Go_Stroller/Pushchairs/Race.aspx 
    eller
    Baby Travel Amsterdam http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/330:BabyTravel_Amsterdam_2011

Input?

• viktualia

Lappis - men jag undrar fortfarande om du måste umgås med maken EFTER loppet?! Eller startar det väldigt sent?!

Ego - har haft besök av en god vän i några dagar och haft det riktigt mysigt! Jag gillar verkligen att semestern innebär att man hinner umgås! Njöt av landets godaste glass igår och är allmänt nöjd!

• start september

AM, kanske är det för mycket på en gång. Samtidigt är hon tre nu och sist i sin dagisgrupp. Sommaren är ett bra tillfälle känns det som.  Ska man säga att hon bestämmer själv helt enkelt och låta bli att fråga ett tag?

• viktualia

AM - jag är lite skeptisk till hur en trehjuling funkar i snö.... men det kanske är ogrundat... hm...

• fru AM

Start september: om det är någon tröst så börjad einte Livia kissa någon annan stans än i blöjan förrän hon var 3,5 år. Förra sommaren i Italien så pekade vi ut en kissplats i trädgården där hon och jämnåriga kompisen sprang och skvätte ... Sedan blev det lite bakslag vill jag minnas då vi kom hem och inte hade någon gräsplätt. Men det löste sig så småningom - på hösten sedan tog v bort nattblöjan. Bajsandet ha rinte löst sig helt förrän NU. Dvs - det var länge sean hon bajsade i blöja men hon har behövt en potta. Först nu i vårvintras någongång började
    det ske i toan. Nu under resan var det första gången hon lyckades med både 1 & 2 på okänd ort - på t ex flygplatsen.

Angående vagn har jag hittat en ny runner up: http://www.kronan.com/sv/barnvagn/sulky-gron
    eftersom jag läste på ett forum att Brio Race inte var bra i snö ... 

• start september

Tack AM,

kanske ska vi backa ett litet tag. Det är himla lätt att tänka att hon borde kunna, hon är ganska lång, tidig med tal och sådant. Men självklart ska vi respektera henne.

• Ore

Amsterdam-vagnen har min svägerska, samt en kompis. Kompisen köpte den på rekommendation av sin granne. Väldigt terränggående (och borde alltså klara även snö bra) och ändå väldigt lättkörd i stan - enligt svägerskan.

Kronan-vagnen är också bra i terräng, en annan kompis har den och är jättenöjd Men den kan nog vara litet krångligare att köra i stan?

September: Jag har inte alls koll på det här med blöjfritt, men kan ni inte göra ett ganska avslappnat försök nu i sommar, utan att ta det alltför allvarligt? Kommer ni en bit så är ju den biten gjord, och blir kanske lättare att göra om även om det skulle komma bakslag?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!