• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Våra tjejer fyller 2 mån idag Vi har som tur är sluppit fåniga undersökningar på Bvc, de har bara gjort läkarundersökning och mätt vikten. Grattis Ea till Buster, härligt!

• viktualia

Grattis Ada och Beda!

Grattis även till 1,5 åringarna!

Bilstol - vi har en britax hi-way och Trollet sover gott i den trots att den inte går att fälla. Nöjd med den!

Lappis - jaaa men det måste ju gå att lösa, att du ansluter vid 19-snåret...  Och hittills har det ju inte varit nån folkstorm med förslag på tid och plats... så hm.. vi väntar nog alla på bättre tider och smarta förslag....

• fru AM

Angående bilstolsovande. Det finns ju såna där små sovkragar man kan applicera runt barnets hals - inte för att Hektor någonsin skulle tillåta oss att sätta på honom något så löjligt, men produkten finns i mängder av utföranden. Såg senast ca tio olika varianter i den utmärkta barnaffären Beginners utanför Trollhättan (i Överby). Men det skulle kunna vara en idé för Livia så hon slipepr sitta o hänga mot min axel.

• start september

Ore,

jag har gått på det där med att vändbara stolar inte är lika bra som bakåtvända. Maken är säkerhetsmetveten ännu mer  än jag, så vi väljer bort det och köper en till har vi sagt. Sen är det en poäng att Hiway är liten och lätt, den går att sätta på mittenplats i vår ena bil och det kommer vi nyttja i något läge när vi åker längre nästa år (en vuxen kan sitta bak med barnen utan att sitta i mitten i själv.  Den ska också få bli lånestol för syskonet till svärföräldrar etc när stora vuxit ut den och fått framåtvänd.

• start september

Ska titta på sådan krage faktiskt, tjejen tappar huvudet lite för mycket i Be safen just nu så det faktiskt bra nu inför kommande långresa.

• Ore

September: Det var nog Oupsie som undrade om bilstol

Men vad jag fick höra från NTF, så funkade vändbara stolar helt ok som bakåtvända. Men de ansågs inte vara så bra farmåtvända, de är onödigt tunga för att ha framåtvänt. Och så fort det är framåtvänt så har man ju inte "fördelen" med internbälten längre, om jag förstår rätt. Då ska stolen och barnet knäppas fast med vanliga bältet.
    Så man behöver inte undvika de vändbara stolarna "bara för att", de klarar alla krav som övriga bakåtvända!

Både Two-way och Multi-tech ska vara de stolar som går att sitta bakåtvänt i längst, enligt vad jag har kunnat googla fram av synpunkter. Two-way ska då vara bäst, Multi-tech finns det risk för att långa barn tar i med axlarna i nackstödet. (Har bara läst det, inte sett det själv).

Men om barnet inte är jättestort så funkar säkert en Hi-way prima, den har ju som du själv säger många finesser. Som lånestol ska den vara superbra, har jag hört!

Angående pottträning så låter det ju som att er tjej kanske bara behöver en liten tids träning för att få ihop det i huvudet, så kör på säger jag. Ni lär ju märka om hon blir ledsen eller tycker det är jobbigt, då är det ju bara att backa. Men särskilt om hon själv tycker det är jobbigt när det läcker, så är det ju jättebra om hon hinner få kontroll på det. Innan syskonet kommer.

Jag hade för övrigt uppe frågan med min mamma igår, angående pott-träning, och hon menade att hon också hört "risk för återfall" när syskon kom, men hon menade att det var ännu lättare att få oss att slippa blöja för att vi inte skulle ha likadant som en liten bebis - vi tyckte ju vi var stora! Fast detta var ju på den tiden då det var blöjor med plastsnibbar som knöts i sidorna som gällde Överlag var det nog enklare att få barnen blöjfria då, blöjorna var inte så behagliga...

• fru AM

Ni vet väl att det finns extra dåliga blöjor i handeln - de ska kännas våta fortare .... 'potty training' från Pampers eller Libero tror jag. Smart affärside ...

• smint

hej hallå

AM: Välkomen hem om jag inte sagt det, annars säger jag det igen  Lät mindre roligt med vagnen, om jag skulle välja mellan dina andra två så hade jag nog valt brio race, dom är bra att köra och fullt liggläge. iofs är väl babytravel helt ok också..

pottträning pågår ju här också, nattblöjan är kvar och så måste hon bajja i blöjan men annars är hon torr, vi har inte stressat fram något utan låtit henne styra lite, och det går jättebra, har hänt 2 eller 3 olyckor så det är kul. Hon håller sig kanske lite väl länge emmelanåt. Tror att nummer 2 kommer lösa sig av sig självt.

Snaily: haha ja jag hoppas för er skull att det fina vädret kommer när ni kommer, för nu är det aptrist.  ösregn och storm.. iofs är det inte så spännade att vara på stranden med lilla H, men jag hade gärna varit på baksidan i päronens trädgård och lapat sol.    T och hennes kusin är 3 år nu, hennes kusin fyller 4 i december. Men jag sa till min bror igår att hon är för liten att sitta på kudde och berättade om att dom skall sitta bakåt så länge som möjligt och sedan framåt med med iaf bältestol.. Men han sa att hon får inte plats, hon är iofs lång men då kan han ju vända henne framåt sa jag då i värsta fall, men med en stol. Men han lyssnade inte rikitgt....  

jaja hoppas det är bättre imorgon. Idag har vi varit på biblioteket och lånat böcker, lyckats hitta vattenfärger i hålan, lite otippat hade Statoli/time macken vattenfärg, men inte på ica. Så em har vi målat och läst. Nu är mamma och pappa på bio och båda barnen sover. H har sovit små korta stunder idag så han var helt slut, men han vaknar nog snart för mat.  När dom kommer hem skall vi äta goda ostar och dricka vin. Mys. 

Igår spenderade jag och H i visby och köpte present till bröllopet. Nu skall jag bara skriva ihop ett litet tal..

Bilstol, vi har en akta graco någonting, skitjobbig stol, hon sitter inte bra i den. Men eftersom vi inte har bil själva så lägger vi inte så mkt vikt i det just nu. Men när hon skall vändas och H skall ha större stol så hoppas jag att vi har bil så vi kan köpa en annan. iofs kanske hon sitter bättre i framsätet bakvänd med den stolen..

• BrudSommar2006

Telis, ja grattis till Astrid och Televinken!

Usch, vilket uselt väder, ser tyvärr bara marginellt bättre ut inför morgondagen vad det verkar, hoppas så på uppehåll. Nu är vi i vart fall i Alingsås och jag saknar redan barnen.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!