• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Fru E, vad roligt med en liten Buster! Vill se bilder! Och vi träffas jättegärna på en liten lekdejt snart. Nu kommer vi i och för sig att åka iväg ett tag, men när vi är tillbaka så .

AM, välkommen hem . Låter som att ni har haft en härlig semester. Den där Kronanvagnen såg ju bra ut, men jag har ingen erfarenhet av någon av vagnarna.

Snorkis, jag kom inte ens ihåg att de kollade något sånt så tidigt på bvc, men det gjorde de kanske. Bra att Leffelina visade att hon kunde till slut i alla fall .  

• Oupsie

På tal om köptips, såg att en affär i närheten hade rabatt på alla bilbarnstolar, borde man passa på? När bytte ni från babyskyddet?

Vad har ni för stolar? Nöjda/missnöjda? Fördelar/nackdelar?

Många frågor  

• Ore

Oupsie: Vi bytte när lillkillen vägde 9 kg, då var han ca 7,5 månad...

Vi köpte en Maxi-Cosi Mobi, den har en jättesmidig funktion för att luta stolsitsen om barnet somnar i bilen. Så faller inte huvudet fram. Den var vi nöjda med, och skulle köpa en likadan till andra bilen i höstas. Men det "råkade" bli en Besafe Izi Kid istället. Den sitter kanonbra i bilen, jättelätt att få den ordentligt fast. Och den har också lutningsfunktion i sitsen, men lutar inte riktigt lika mycket.

Så vi är nöjda med båda dessa stolar.

• Telis

Välkommen hem, AM! Puh, uppåt 40 grader är lite väl varmt! Vi hade runt 28 grader hela tiden i Grekland och det kändes rätt lagom.

snaily, hurra för en bra invägning!

Oupsie, vi hade tänkt oss en Maxi-Cosi Mobi men den passade inte i vår bil tyvärr. Istället fick det bli en Britax Hi-way, den har fått bra i tester och används ofta av biluthyrningar osv för att den passar i nästan alla bilmodeller men den går inte att fälla. Så mitt tips är att fråga i affären men kolla lite extra på Mobi. Minns inte riktigt när vi bytte men det var definitivt innan Televinken fyllde 1, han kanske var runt 7-8 månader?

• Lapinette

Vickan - loppet startar 16.00 och han lär behöva lite tid på sig att ta sig runt . Sen om jag förstod det rätt så kräver träffen lite logistik, att ta sig iväg någonstans. Så för mig innebär det att jag kan komma loss tidigast typ 18:30 och ska sedan ta mig utanför stan. Om ni däremot bestämmer er för picnic eller middag inne i stan kan jag självfallet sluta upp.

Usch, pratar ni om snö här inne. När jag promenerade hem från Kungsholmen igår kväll (lite lagom lullig) så tänkte jag - aldrig mer vinter! Kan det inte vara så här hela året om?

• MSW

Jag tror att vi bytte från babyskyddet kring 9-månader, eller strax innan.. Om man hyr via landstinget här (vilket vi iofs inte gjorde) får man lämna tillbaka dem efter nio månader.. Vad vår nuvarande bilstol heter minns jag inte just nu, men den går inte att luta.. Ngt som kan vara bra att kolla längden på bältena i stolen.. Är inte helt säker på att de kommer räcka till A i vinter, när man kanske har overall och så på.. Men vi ska absolut göra ett försök..

snaily: härligt med bra invägning!

Ang vagn, så tycker jag att det är lite besvärligt att komma upp för trottoarkanter med en trehjulig variant, men eftersom det är så populärt, så antar jag att det var vi som inte fick riktigt grepp om det..

Vad var det mer nu då? Hrm.. FruE: hur går det med sovandet? Har du/ni/buster börjat vänja er vid varandra? Tycker också att du ska skicka en bild till galleriet!

Här regnar det idag, så får se vad vi ska kunna hitta på för inomhus-aktiviteter idag.. Vattenfärg blir det nog, och kanske hitta på något att baka..?

• start september

Har en Maxi Cosi Mobi och en Be Safe Izi Kid. båda är jättebra stolar om de funkar i bilen. Be Safen kommer vara utväxt till hösten, bältet är på allra sista mm nu och med overall funkar det inte. Hon är 99 cm vilket är lite över mitten kurvan men inte enormt. Så vi köper nog Britax Hiway så att hon kan åka bakvänt ett drygt år till i båda bilarna. Nu är hon så stor att det får gå utan lutning.

Sen har vi Isofizx till Be safen, då är den max 18 kg och det kommer också nås innan det är dags att vända framåt för oss.

Skulle jag köpa igen skulle det blivit två Maxi Cosi, förutom att den räcker längre är den lättare att luta och har  bättre lutning för lite större barn tycker jag.  

• start september

Ore, visst ska man vara avslappnad och det har vi varit i ett drygt år. Hon har själv noterat att hon är sist bland kompisarna och något barn har sagt något lite dumt vet jag, det påverkar mig säkert. Att jag ska slippa två blöjbarn spelar mindre roll, det finns fördelar under vintern med blöja också, absolut. Det är just att jag vet hur kämpigt det är med vinter som gör att det vore så skönt att nyttja sommaren. Att det skulle vara tryggt för henne att kunna när hon börjar nytt dagis om en månad dessutom spelar dessutom roll.  Hon är så stor nu att hon kissar kontrollerat i blöjan och trots stor storlek läcker det ibland eftersom det är stora mängder och då blir hon såklart ledsen.

• Telis
    start september skrev 2011-07-14 10:43:20 följande:
    Har en Maxi Cosi Mobi och en Be Safe Izi Kid. båda är jättebra stolar om de funkar i bilen. Be Safen kommer vara utväxt till hösten, bältet är på allra sista mm nu och med overall funkar det inte. Hon är 99 cm vilket är lite över mitten kurvan men inte enormt. Så vi köper nog Britax Hiway så att hon kan åka bakvänt ett drygt år till i båda bilarna. Nu är hon så stor att det får gå utan lutning.
    september, Britax Multi-tech kanske vore ett alternativ till Hiway eftersom man kan ha den både framåtvänd och bakåtvänd? Det verkar lite jobbigt att behöva köpa en ny som man bara kan ha ett drygt år.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!