• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily
    Telis skrev 2011-07-12 14:41:44 följande:
    Sen kan man ju också påpeka att man inte måste ligga PÅ varandra för att man samsover (du kanske glömde att upplysa Yngla om det, snaily? ). Det räcker med att barnet ligger i en egen säng precis intill föräldrarna eller i ett baby nest.
    Vaaaaa? Känner mig grundlurad! Men jaha, då kanske jag kan sluta ransonera Ynglas mat nu då för att hon ska vara så lätt som möjligt?!
  • Telis

Förresten är det väl ganska självklart att samsovning är inte det enda sättet att få självständiga, lyckliga barn med gott självförtroende på? Lika väl som att man kan sova ihop i 50 år utan att det är en garanti för att ens barn blir lyckliga och välanpassade nobelpristagare.

• Telis

Jaa, VAD har hänt med sommarvädret?! Jag FRÖS när jag var ute på lunchen!

• Ore
    snaily skrev 2011-07-12 14:11:49 följande:
    Jag har läst precis tvärtom, att det är ovanligare med PSD - om man samsover på ett säkert sätt, dvs utan täcken etc som barnet kan hamna under. Detta för att barnet härmar mammans andningsmönster, plus blir mer störd i sömnen och sover ytligare än vad det skulle gjort om det sov ensamt. Men jag har ingen källa på detta, skulle vara intressant att läsa mer i ämnet!
    Själv var jag ett mänskligt andningslarm när Yngla var riktigt liten eftersom hon ofta sov PÅ mig.
    Telis skrev 2011-07-12 14:41:44 följande:
    Det har jag också läst. Minns inte var så här på rak arm men minns iallafall att dom tog Japan som ett exempel. Där har dom väldigt få dödsfall i PSD samtidigt som man samsover i hög grad.

Sen kan man ju också påpeka att man inte måste ligga PÅ varandra för att man samsover (du kanske glömde att upplysa Yngla om det, snaily? ). Det räcker med att barnet ligger i en egen säng precis intill föräldrarna eller i ett baby nest.
    I så fall samsov vi nog nästan också. Vaggan stod så nära att jag inte behövde gå ur sängen för att lyfta upp lillkillen dit

Men annars så har vi nog läst samma studier, sover man med barnet mellan sig bara rakt upp och ner, så var det en ökad risk att barnet dog - troligtvis pga att barnet lätt hamnade under föräldrarnas täcke (det kommer jag ihåg att jag läste...). Men det går ju att säkra upp sig mot. Då kanske det t.o.m. blir en fördel. (Det hade jag dock inte läst mig till).

Diskussionen är hur som helst intressant!

Och helt klart är ju att det är bedrövligt om man ska behöva bli ifrågasatt för hur man själv och barnet sover, när alla inblandade parter är nöjda och glada
  • Lapinette

Följer er diskussion om samsovning lite så där på avstånd. Har ingen aning om hur jag kommer att ställa mig när det väl är dags. Samtidigt som jag absolut skulle vilja få sova själv (utan barn) så kommer vårt lilla barns krav att få närhet komma i första hand. Anknytning, anknytning!

Och Telis, jag hoppas ni inte ska samsova i 50 år!

• snaily

Telis - får inte länken att funka!
    Frös du? Ja, det blåser en hel del förstås. Men det är skönt i solen. VAR skönt, nu är gulliga Yngla vaken. Hon "fyller" 7 månader idag. Grattis på 8-månadersdagen till Piggelins lillkille!

• Telis
    Lapinette skrev 2011-07-12 15:22:07 följande:

Följer er diskussion om samsovning lite så där på avstånd. Har ingen aning om hur jag kommer att ställa mig när det väl är dags. Samtidigt som jag absolut skulle vilja få sova själv (utan barn) så kommer vårt lilla barns krav att få närhet komma i första hand. Anknytning, anknytning!

Och Telis, jag hoppas ni inte ska samsova i 50 år!

Klokt resonerat, Lappis. Det är precis det där jag är ute efter - att man får åsidosätta sina egna önskemål när man får barn.

Jag trodde faktiskt inte heller innan att jag skulle vilja samsova men det funkar finfint för oss. Det är så galet mysigt när man vaknar på morgonen av att Televinken drar av en täcket och så sitter han där och flinar.

Hahaha, nää, för min del skulle det nog gå bra men jag tror nog att Televinken tröttnat innan dess.
  • Telis

snaily, det smög sig in ett mellanslag, lägg till .pdf på slutet så ska den funka.

• Telis

Grattis Yngla!

Och vi har en hemma som blir 18 månader i morgon vilket påminner mig om att Astrid precis "fyllt" det också. Så ett grattis till Astrid också!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!