• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Snaily, nej nej, inte på pappret. Det är då han ska ta hand om Yngla och du ligga under korkeken och lukta på blommorna.

• start september

Läskigt med barnvagnstestet, nu vågar jag inte tipsa någon om Chicco längre. Lustigt när Råd och Rön lyckades ge den bäst i test alldeles nyss? Maken ska slita hårt i vår vagn innan den används mer, tappa framhjulen vill man inte. 

Tråkigt med Buster Fru E, märkligt sätt att hantera det hela från förmedlingen? Hoppas så ni blir med hund snart på ett eller annat sätt. Såg att jag hade ett jättegammalt meddelande från dig i inboxen, förlåt, - tror att jag svarat här dock? Hojta annars!  

BM snart återkommer ikväll. 

• Ore

Fru E: Tråkigt med hunden! Tycker också det verkar märkligt att förmedlingen har hanterat det så som de har gjort?

Men jag måste också säga att jag tycker att det är en styrka i att hoppas, och att kunna glädjas "i förskott". Hoppas att det är en egenskap du får ha kvar, och att mycket av det du hoppas på och gläds åt också till slut blir som du hoppas.

Pratade inte AM om "körkänsla" i de olika Maclaren-vagnarna? Fast finns det inte ännu en billigare variant, det kanske var mellan dem den stora skillnaden var?

Angående vagn så kanske det återigen (med tanke på det testet, som även publicerades i GP) är värt att nämna att Babyjogger City Mini, som inte fälls ihop som paraplyvagnarna, är en väldigt stabil och bra vagn som inte tar särskilt stor plats heller

Smakportioner: När lillkillen var 4 månader var han inte längre nöjd med bröstmjölk, och det var då väldigt lätt att få honom intresserad av gröt. Så det började vi med (på BVC:s inrådan i den situation som var). Jag blev faktiskt "förvarnad" innan, vilket jag inte tänkte på då - men har i efterhand insett att det nog var för att amningen tog oerhört på mina lagrade fettreserver. Jag var oerhört mager, och ser nästan utmärglad ut, ser jag på kort... Så de förutsåg nog att det kanske inte skulle räcka?

Hur som helst, så gick vi därefter vidare med potatis, morot och andra grejer. Vissa grejer blandades med potatis (t.ex. broccoli). Oavsett om du gör puré själv eller inte - ge dig inte på majspure. Går inte för allt i världen att få den slät! Enda lilla bakslaget i smakportionväg har för oss varit banan, tills jag kom på att det var för att den inte var uppvärmd utan rumstempererad Tog ett tag att vänja sig vid det, tydligen.

• Lapinette

Förresten det verkar vara många som vill hänga med till IKEA, av olika skäl .

EA, usch vad trist med Buster. Hoppas det löser sig och ni får en annan gullig hund att ta hand om.

• viktualia

barnmat - jag hade så trist så jag gjorde egen och Trollet åt mest sånt fram till han fyllde ett år. Sedan dess äter han antingen vanlig lagad mat eller burkmat... ju mer rörlig han blir och i behov av stimulans, desto mer har han fått äta burkmat för att man ska hinna med annat också... förvirrat men så är det...

samsovning - det har också gått upp och ner... sina första 4 månader sov han mest i sin säng och låg alltså där mellan matningarna. Men sen dess har vi hållt på med varvning mellan hans och våran säng.. och vårt vuxenliv försiggår helt enkelt i gästsängen när Trollet sover... Smidigt med flera sovrum ur den aspekten!

Telis skrev 2011-07-11 10:33:38 följande:
    Snaily, nej nej, inte på pappret. Det är då han ska ta hand om Yngla och du ligga under korkeken och lukta på blommorna.
    jaaaaa! Så måste det ju vara! Heja Snailymannen!
  • Snorkfröken77

Slänger ett par snabba frågor:

1. Är det normalt att bebisar tokkräks nån gång i bland? Leffelina kräks ibland efter matning sådär så det sprutar ur näsan också och hon blir ledsen, det händer ibland två gånger per dag och ibland mer sällan. Dessa jättekräkningar händer oavsett om hon rapat bra eller inte.

2. Leffelina har väldigt svårt att komma till ro när vi ska läggas vid 00.00-01.00 hon sprätter med kroppen slår och sparkar omkring sig och är allmänt missnöjd, i natt skrek hon också Vanligtvis somnar hon mellan 3 och 5. Tror ni det kan vara magont? Eller att det är för tyst och mörkt? Kvällens plan är att lägga henne i spjälsängen tidigare på kvällen så vi slipper förflytta henne mellan babysisttern och spjälsängen när vi lägger oss.

Någon som har något gott råd?

• snaily

Snorkis
    Nu vet jag inte om Yngla är så värst normal , men sådär kräktes hon också ibland, så det kom genom näsan vilket var jätteläskigt tyckte hon. Hon kräktes jätteofta men oftast bara mindre mängder, men ibland kom det mycket. Och gör fortfarande.
    Från det att Yngla var 10 dagar upp till ca 9 veckors ålder tog läggningen ca 3 timmar varje kväll, med mycket skrik och missnöjdhet oavsett vad vi gjorde, förutom om vi bar och gungade henne. Jag är nu övertygad om att det inte berodde på magont utan på att hon var övertrött och hade svårt att komma till ro - hade mycket hjälp av en bok jag lånade av Telis där det förklaras varför småbebisar skriker på kvällarna och vad man kan göra för att hjälpa. Lindning är ett sånt tips, men  bäst effekt har man om man provar flera av metoderna samtidigt. Nu säger jag inte att Leffelina inte har magknip, menar bara att de kan skrika och vara missnöjda och ha svårt att sova ändå vid den åldern.

• viktualia

Snorkis - på fråga ett: Ja! Jag brukade kalla det för överhällningsskydd....

Fråga två är svårare, allt är möjligt... testa att inte ha det tokmörkt, massera hennes mage om det är sånt ont och somna i spjälsängen är ju bra om det lyckas... för egen del har vi fortfarande som metod 1A att låta Trollet somna på egen kudde mellan våra dito i vår säng... inga bra råd... kram på dig!

• snaily

Snorkis igen
    Inser att mitt inlägg ovan var tämligen värdelöst som tips... Vad jag tror jag försöker säga är: läs den där boken! Kan inte förstå varför den inte skickas med nyblivna föräldrar hem från BB... Så bra tyckte i alla fall jag att den var! Happiest baby on the block, heter den.
    Är hon lugnare om hon får ligga i er säng? (Ja, ni vet ju vad jag tycker om samsovning med tanke på vad jag tjatat hål i huvudet på er om de senaste dagarna... )
    Brusande/surrande/sch-ande ljud kan också vara populärt - hos bebisen, kanske inte så mycket hos föräldrarna tyvärr. Jag sov med radion på brus mellan stationer flera nätter, Koko sov ju länge bredvid surrande luftvärmepump med lillebror...
    Magmassage är ju ett bra tips också, även om det inte skulle hjälpa direkt så är det ju mysigt.
    Jobbigt är det hur som helst med en missnöjd liten bebis - kram på er!

• Snorkfröken77

Snaily och Vickan - Vad skönt att höra att fler bebisar kräks så det kommer ur näsan, det ser så läskigt ut och Leffelina blir så ledsen. Då blir man ju själv ledsen oxå Jag gissar på för mycket mat, men det är alltid skönt att höra vad flera säger

Ok, då är det bara att inse att vi får testa oss fram och se vad som kan fungera för att få lilla damen til ro. Det fungerar inte att få henne att somna hos oss, hon är lika sprattlig då. Däremot gå omkring tycker jag fungerar. Ska nog åka till apoteket idag och köpa hem semper magdroppar och se om det kan hjälpa lite också, hon pruttar en del och verkar ha lite on i magen ibland.

Tack för att ni tog er tid att svara! *kramar*

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!