• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

Pricken gillar iaf att bada i sjön, fast igår jublade han inte direkt för då var det lite kallt men han fick en bekymrad min bara. Gråta verkar inte vara hans grej

• nennesjuttioåtta

Apropå sulky, (scrolla!) det var inte lätt att välja. Jag var inne på en chicco men den var så grund och pricken för liten för selen så den gled av. Babytravel varp inne på men den tyckte jag var trögstyrd, gick som en kundvagn. Dumt att det finns så klent utbud både här och Falun, Borlänge där vi också kikat. Den vi köpte nu kunde man inte fälla ryggen så långt men vi tänkte ju inte ha den som någon promenad/gå ut och sov-vagn. Det går väl att sälja och köpa en ny isf, haha!

• nennesjuttioåtta

Snorkis - läste också det där igår! Så vackert, obehagligt (jävla bilförare med huvet under armen!) och rörande!

• Oms

Läste paraplyagntestet och det ingående - jag har ju helt klart en störning, varför ska jag läsa allt så otroligt detaljerat och varför in i *pip* ska jag ge mig på detta test när jag för bara några inlägg sen berättade för er att vi aldrig haft ngn sådan vagn... blir ju så trött på mig själv! men jaja, nu vet jag en del del om dessa vagnar iaf från testfaktas test

jaja, Fredrik Backman däremot är jag en fan av! han skriver så otroligt målande om sånt som vi alla varit med om ngn gång - härligt! jag har följt honom då o då det senaste året (sen han blev pappa, men även läst lite i hans förra blogg då de väntade på miraklet) i vart fall så tycker jag att ni som INTE har läst det han skrivit måste göra det, han e störtkul att läsa!

Ang Ikea - jag kan uppehålla vilken försäljare som helst  med mitt ingående detaljpratande så vill ni ha mig med så ställer jag upp

EA: trist med voffsingen och det var dåligt skött tycker jag! Detta låter ju lite klyschigt men det finns sååå många hundar där ute som behöver hjälp med omplaceringar så ni kommer snart att hitta en vovve som är överlycklig att få hamna just hos er! visst var väl Buster fårn Irland eller nt eller har jag snurrat ihop det? Det finns säkert flera olaik organisationer om ni nu måste ha en hund från utlandet annars så har vi ju massor av hundstall här i sverige. Det finns ett jättebra ställe i Vällingby här i sthlm, finns säkert flera i södra sverige också så lycka till! väljer ni en omplaceringshund så ta god tid på er. jag har nära vänner som tyvärr träffat på väldigt otrygga hundar och varit tvungna att i ett fall lämna tillbaka hunden då den reagerade farligt när den blev rädd o i ett annat fall behövde de avliva en hund som attackerade en släktign i rullstol - o då pratar vi oerhört hundvana männsikor som har tid, pengar och utrymme med stora ägor för hunden att vara på.

• viktualia

Och jag har varit lite otrogen och läst några katastrofttrådar på FL.... finns en och annan unge som skulle må bättre av att få byta familj.....

.... och samtidigt är jag otroligt tacksam över att jag själv har det bra.... för det är vad som drabbar mig efter lite katastrofläsning där.... hm...

• Tinga

Nu är vi äntligen iväg på vår resa, även om vi än så länge bara är ca 30 min hemifrån. Får jag möjlighet tittar jag in under resans gång (dvs om jag hittar trådlöst nätverk någonstans). Hoppas att alla får en toppensommar!

• Tinga

EA -vad ledsamt att det inte blev något med Buster. Och du - anklaga inte dig själv för att du tog ut något i förskott; det är ju bara mänskligt att göra det. Ni har inte funderat på att köpa en hundvalp, bara för att vara säkra på att faktiskt få en hund när ni väl ställt er in på det? Kramar!

• Tinga

Piff & Puff är också glada att vi nu är iväg på "mester", att vi ska bo på "kalitell" och äta på "vestovang " (fast de knappt äter något när vi väl är där). Själv ser jag fram emot att få massor av härlig tid tillsammans med hela familjen utan att störas av alla de praktiska saker man jämt måste fixa när man är hemma.

• muggles

Tinga: ha en härlig resa!!! Så skönt att remissen gick igenom och att ni nu kan öva på lite grejer tills hösten, så är det nya tag sedan.

Alla inlägg om samsovning fick mig verkligen att tänka efter: vad tycker jag egentligen? Jag har nog aldrig (hoppas jag) sagt att samsovning i sig är fel, bara att det inte passat oss. Jag tror precis som någon (Snaily?) skrev för ett bra tag sedan att våra barn styr in oss på det som passar dem. Dvs man kan ha många principer innan man får barn och sedan får man ett barn som styr in en på precis det beteendet som man trott att man aldrig skulle ha Ju fler barn och uppfostringsmetoder jag ser omkring mig, ju mer förstår jag att principer inte funkar. Hade samsovning funkat med Moa så hade vi säkert praktiserat det. Jag känner igen mig mycket i det som Omsan skriver - hon var ett kräkbarn och jag var tvungen att gå upp och amma i soffan för att inte bli nerkräkt i sängen. Och sedan var det bättre att lägga henne för sig än hos oss för hon hade en massa ljud för sig i sömnen som störde både mig och maken. Dessutom passar det oss bättre att ha vår säng för oss själva, lite "vuxenzon".

Men hade vi fått ett barn som krävt hudkontakt för att överhuvudtaget sova, så hade vi med all säkerhet haft henne i sängen, det är jag helt övertygad om. Med Ada och Beda så "samsover" vi på så sätt att tex efter morgonmatningen om de är oroliga och inte somnar om, så får de komma till oss i sängen så vi kan stoppa in nappen med jämna mellanrum, utan att springa upp hela tiden. Vi försöker få dem att inte väcka Moa för tidigt... Men vi lägger dem i sin spjälsäng för natten och efter varje matning - men funkar det inte, så att de inte somnar om utan stör hela familjen, så får de komma till oss. Och det är ju bara för att det funkar med dem - det funkade aldrig med Moa (hon blev aldrig mer lugn av att ligga hos oss.)

Snaily: jag tror att samsovning med bebis är vanligare än tvärtom, iaf enl min erfarenhet. Men själv är jag lite emot det där att man MÅSTE samsova för att ge barnet närhet, den här AP-doktrinen (jag kan ha fått fel uppfattning om AP dock...). Jag tycker att jag ger mina barn väldigt mkt närhet på dagarna och vill inte bli anklagad för att de inte får tillräckligt

Sedan har jag lite svårt för dem som låter sina barn sova i föräldrasängen tills de är stora (4,5,7 år). Och jag tror att det blir ett svårare och mer komplicerat projekt att få barn att sova i egen säng, ju längre man väntar. Fast det är ju upp till var och en egentligen.

Över huvud taget har jag svårt för rabiata åsikter och en enda sanning när det gäller barn. Men det är det väl ingen här som har...

Hoppas att jag har gett en mer nyanserad bild av vad jag tycker...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!