• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Oupsie
    Jag hade som ambition att göra egen barnmat, en endaste gång har jag gjort det sen har jag helt gett upp och kör på med burkar. Och köpegröt. Funkar finfint ändå! Brukar säga att den dagen Yngla lär sig sova alla sina sovpass på dagen själv så kan jag laga egen barnmat.
    Lägg du din energi på annat med gott samvete tycker jag!

Ore skrev 2011-07-08 13:54:34 följande:

Sedan har jag även stött på någon "prettomamma" som tycker att hon är litet bättre eftersom hon samsover med sitt barn. Samma person hade heller ingen vagn utan bar alltid i sjal. Tror inte att hon någonsin befann sig på längre än armlängds avstånd från sitt barn, och även om jag inte sa något så hade jag mina egna åsikter om det...

Är du säker på att det inte var mig du stötte på? Fast så värst pretto tycker jag inte att jag är. Och vagn har vi ju, men Yngla skulle nog gärna vara utan den. Skulle gärna bära henne mer i sjal/sele men svårt att komma undan solen så här års tycker jag...

Jag hade också den där "suck, nej det tycks inte gå" inställningen ett tag. Sen tänkte jag om och bestämde mig för att gilla läget, det är så jobbigt att hela tiden vara missnöjd med situationen och försöka ändra på barnet. Det är ju bara naturligt för dem att vilja vara mycket nära när de är riktigt små (även om som sagt många barn inte har på långa vägar samma närhetsbehov som mitt) så jag försöker se det så. Det hjälper nog till att jag är lite arbetsskadad och ser bebisar lite som små djurungar.

Nähä... en till bit vit-chokladkladdkaka med mynta kanske?
  • snaily

Lappis
    Det är verkligen SÅ tråkigt att det går så segt med kön! Önskar det fanns någon lösning, NU!
    (Ikea? )

• Lapinette

snaily - hänger du med ... till IKEA?

• snaily

Lappis
    Vadå, behöver du en medhjälpare som distraherar föräldrarna/barnpassningspersonalen? Klart jag följer med!

• Lapinette

snaily - behöver någon som kan rivstarta bilen utanför . Nenne är ju på semester annars har hon lovat att ställa upp. Har inte så många medbrottslingar kvar här på tråden ... tack och lov!

• snaily

Lappis
    Jag har kört rally, flera gånger till och med, så jag borde kunna fixa en snygg rivstart tror jag.

• Ore
    snaily skrev 2011-07-08 15:07:49 följande:
    Oupsie
    Jag hade som ambition att göra egen barnmat, en endaste gång har jag gjort det sen har jag helt gett upp och kör på med burkar. Och köpegröt. Funkar finfint ändå! Brukar säga att den dagen Yngla lär sig sova alla sina sovpass på dagen själv så kan jag laga egen barnmat.
    Lägg du din energi på annat med gott samvete tycker jag!Är du säker på att det inte var mig du stötte på? Fast så värst pretto tycker jag inte att jag är. Och vagn har vi ju, men Yngla skulle nog gärna vara utan den. Skulle gärna bära henne mer i sjal/sele men svårt att komma undan solen så här års tycker jag...

Jag hade också den där "suck, nej det tycks inte gå" inställningen ett tag. Sen tänkte jag om och bestämde mig för att gilla läget, det är så jobbigt att hela tiden vara missnöjd med situationen och försöka ändra på barnet. Det är ju bara naturligt för dem att vilja vara mycket nära när de är riktigt små (även om som sagt många barn inte har på långa vägar samma närhetsbehov som mitt) så jag försöker se det så. Det hjälper nog till att jag är lite arbetsskadad och ser bebisar lite som små djurungar.

Nähä... en till bit vit-chokladkladdkaka med mynta kanske?
    Snaily: Ja, jag är säker på att det inte var du Jag hade inte heller något problem med vad hon gjorde eller varför. Hon hade gärna fått säga att "jag vill gärna bära, eftersom jag tror att det är det bästa för mitt barn och hittills har det funkat jättebra". Problemet med denna mamma var att hon gärna ville ha det till att hennes sätt var det absolut bästa, inte enbart för henne och hennes barn utan vi som inte bar, inte samsov, inte la all vår tid på att göra hemlagad mat var sämre mammor på grund av det. Minns inte ordagrant vad hon sa (detta var nästan ett år sedan), men vi pratade om vagn och när man hade bytt till sittdel i vagnen och då framkom det tydligt hur mycket bättre hon ansåg sig vara eftersom hon hela tiden bar i sele... Visst, hennes barn trivdes bra med det. Så då är det säkert jättebra för dem! Men jag tyckte inte om attityden kring det hela.

Hade lillkillen så tydligt som Yngla signalerat att han ville sova nära, hade vi nog också samsovit - om det funkade bäst. På samma sätt som jag tror att om Yngla verkat sova bättre på egen hand än tillsammans med er, så hade ni antagligen inte samsovit med henne. Man börjar ju med det man själv tror är bäst/känner mest för. Och funkar inte det får man prova sig vidare. Funkar det så kör man på. Så gör vi väl allihop med våra barn? Oavsett vad det är? Och i något läge, när man har provat allt man kan tänka sig kanske man även sätter en gräns att "det där gillar jag inte, så det provar jag inte". Kan ju t.ex. vara 5-minutersmetoden? Eller något annat, i något helt annat sammanhang.
  • Lapinette

snaily - det låter otroligt lovande! . Vilken dag passar dig bäst och när tror du det är mest barn i bollhavet ... jösses, det här börjar låta väldigt dåligt. Hoppas polisen inte läser på BT .

• snaily
    Ore skrev 2011-07-08 15:43:47 följande:
    På samma sätt som jag tror att om Yngla verkat sova bättre på egen hand än tillsammans med er, så hade ni antagligen inte samsovit med henne.
    Preciiiiis! Huvudet på spiken!
    Jag tror absolut jag skulle sova skönare om hon inte var i sängen (förutsatt att hon var nöjd där hon var förstås), men som Koko sa så får man ju offra lite skönsömn en kort period... För mig är det inte så svårt eftersom jag inte lider av någon sömnbrist what so ever. Måste vara mycket värre för de som har ett stökigt barn plus stort närhetsbehov plus lättväckt förälder...
    Håller med om det du skriver för övrigt också.
  • snaily

Lappis
    Nä, polsen har nog inte tid att hänga här!
    Jag tror egentligen det är allra mest barn där efter sommaren, nu är så många bortresta... så, en lönehelg i augusti/september kanske? Lördag tror jag är bäst. Vid 13-tiden. Vilket varuhus ska vi testa?
    (Lägger till en ifall det trots allt är någon polis som läser... )

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!