• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Telis - fascinerande kollega. Min närmaste kollega har ELÄNDIGT nog bestämt sig för att byta jobb. Ångest och elände! Och välkommen Vickan till en höst med stenhårt jobb.... jaja.. nu har jag semester och det är lika bra att stoppa huvudet i sanden... fast kanske efter imorgon fm när den andra nyckelpersonen får veta att kollegan drar. Som sagt, ångest...

• BrudSommar2006

Telis, jo, hoppas att du har rätt!

Hm, jag brukar inte helt känna igen mig vare sig i Mugglans eller Telis åsikter alltid så jag ligger väl åt ett tredje håll! Fast lite, lite närmre Telis än Anna Wahlgren om jag tänker efter!

Telis, blev det dagiset en bit bort nu eller hur blev det? Läste bara att ni var nöjda. Tror jag frågat förut men har missat om jag fått svar.

• smint

Bs: skönt att dommningarna har släppt, dom släpper nog inte någon utredning.

• Telis

BS, förlåt, jag har missat att du frågat förut. Det blir vårt förstahandsval, det är det som verkar bäst och ligger närmast.

• Ore

Telis: Så ni fick plats på förstahandsvalet ändå, vad bra!

Smidigt också att det både är det som verkar bäst, och ligger närmast!

• Telis

Ore, ja jättebra! Tror att det kommer att bli väldigt bra där. Dessutom ska en lika gammal grannpojke börja på samma avdelning samtidigt så det är som om Televinken redan har en kompis där.

• Lapinette

Tror att det där sista inlägget har hamnat lite fel!

• snaily

Hej tråden!

Haft första övernattningsgästen här, nu är det bara jag och Yngla igen, lite trötta efter besöket.

BS
    Vad skönt att domningarna släppt, hoppas verkligen det håller i sig så! Sälen låter trevligt!

Telis
    Men vad bra att ni fick förstahandsvalet! Och perfekt med ett grannbarn där också. Är det dags till hösten alltså?

Apropå samsovning - är det verkligen SÅ ovanligt att samsova med sin bebis? Jag tycker jag bara möter förvåning när jag berättar att vi samsover med Yngla. Det verkar vara norm och alldeles självklart för "alla andra" att bebisen sover själv i spjälsäng. Eller är de föräldrar jag träffat inte helt representativa för befolkningen i stort?
    Och om vi nu ska bekänna färg i "barnpolitiksfrågan" så är jag "som Telis" om jag fattat det rätt, fast kanske mer Ganska AP-tänkinspirerad kan man nog beskriva det tänk som Yngla tvingat oss anamma. Inte för att jag är ledsen för det, tvärtom. Men det var inget jag funderade så mycket på innan hon föddes, men det sättet att tänka och vara passar oss och henne bäst. Ingen kritik till de som gör annorlunda - jag vet att det finns bebisar som är Ynglas motsats och t ex vill ha space för att kunna sova bra.

Får återkomma senare, måste gå,

• smint

Snaily: jag gör både och med H, han sover i sin säng första delen av natten och sedan sover han med oss.  Tilde sov i säng mera men H har mer närhetsbehov.

Vickan: finns det inte fler på fb som inte är med i gruppen på fb? Ser någon som ni har som vän dom flesta av er som inte är i gruppen?    

Idag skall jag hinna med massor så det passade ju bra att vi somnade om i morse och kom upp nu .

Ni som jobbar sista dagen innan semestern, pepp pepp   

• gosnosen

Hej alla! Long time no see! Hoppas att ni alla har det skönt i sommarvärmen, oavsett jobb eller semester!

STORT STORT GRATTIS TILL SNORKFRÖKEN M. MAKE! Tänk att hon är här nu! Förstår absolut att det väcks en massa tankar och känslor nu. Hoppas dock att ni också känner att ni kan njuta ordentligt av att få snusa på hennes lilla huvud!

Har försökt att hålla mig någorlunda a jour med vad som händer i tråden, men det är inte helt lätt . Har dock läst i kapp de senaste sidorna. Jag har precis börjat läsa boken Växa och upptäcka världen (fick låna den på biblioteket då den ju inte går att få tag i på något annat sätt ). Och jag måste säga att jag faktiskt tycker att den verkar vettig. Ni kanske har diskuterat den här inne tidigare, som jag har missat. Kanske ska kolla upp Telis husgud också .

Ang. samsovning så är det hos oss som för smint. Linnéa sover första delen av natten i sin säng och sedan med oss. Kanske är det lite lathet från min sida också att jag hinner oftast somna innan hon har ammat klart på natten och nästa gång jag vaknar är när hon vill äta igen... Linnéa har för övrigt börjat komma in i en väldigt gnölig period där hon inte vill sova på dagarna och inte vill somna på kvällarna. Sen sover hon rätt bra på nätterna när hon väl har somnat, men jag börjar bli rätt trött. Känns dock lite tidigt att börja "tvinga" in henne i rutiner. Hon är ju inte mer än ca 3 1/2 månad.

Vi har dock bokat en resa till NY i september för oss alla tre. Ska bli jättekul att åka dit igen och det känns som en bra tid att åka med henne också (hoppas jag ). Så jag tyckte att det var kul att ni diskuterade paraplyvagnar häromdagen då jag tänkte att vi skulle köpa en på plats i NY som vi sedan tar hem. Att vi alltså inte tar med oss en vagn dit överhuvudtaget. Jag är dock inne på en Maclaren Techno XT. Det är halva priset på dem i USA, så det kan nog vara värt tänker jag. Någon som har erfarenhet av den? Tänkte höra om Sweetan kan tipsa om en barnbutik som man kan kontakta i förväg så att de kan se till att det finns en vagn hemma när vi kommer dit som vi direkt kan gå och hämta. Så nu pågår jakten på ett boende bara. KOKO - var det du som bodde på Waldorf Astoria? Hur var det?

Maken är ledig idag (han jobbar egentligen en vecka till) så nu ska vi försöka ta oss ut med lite picknick i det gröna. Ha en skön dag alla!

Kram!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!