• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

EA: näe vad tråkigt att det inte gick vägen med Buster. Förstår precis vad du menar med att man ställer in sig på just den individen, det är ju bara naturligt. Man gör ett val, sedan börjar man drömma och planera, och "boa". Verkar lite oseriöst av den där kontaktpersonen...? Kram på dig!

• kängu

Hej godingar long time no see!!

Hoppas att ni alla har det bra, har bara skummat de senaste månaderna så ber om ursäkt om jag missat massor...

EA, tråkigt med Buster Detta är bara min åsikt, men det låter kanske inte som en helt seriös förmedling om de velar så fram och tillbaka? När vi köpte vår första hund så gick vi genom Hundstallet i Sthlm som var helt fantastiskt. Nu har ni ju förvisso långt dit men... Kanske ska vända er till en annan förmedling? Förstår dock att det känns jättetråkigt när du hade ställt in dig på honom

Snigeln, tror faktiskt precis som Mugglan att det är väldigt vanligt med samsovning, åtminstone upp till en viss ålder. Ru ville aldrig sova i vår säng så för oss blev det inget vi funderade på.

Tinga, hoppas att ni får en underbar resa!!

Hoppas att alla i tråden får en härlig semester, själv har jag en vecka kvar att jobba innan det ÄNTLIGEN är dags. Jag byter jobb efter semestern så det ska bli extra skönt att hinna ladda om batterierna lite och förhoppningsvis vara pigg och fräsch på det nya jobbet
    I övrigt är livet bara bra, njuter av att ha en pratsam tvååring som blir roligare (och argare!) för varje dag. Han sägr så mycket roliga saker just nu så man fnissar många gånger varje dag, det är härligt. Sen blir man ju förstår galen på honom många gånger varje dag också....

Kram på er

• Izzie

Oupsie -  Inte ska du ha dåligt samvete för att du inte samsover eller lagar egen barnmat! Du är i gott sällskap kan jag lova! Samsovning funkade inte alls för oss. Matilda rör sig jättemycket i sömnen och jag gillade inte känslan av att jag kunde rulla på henne eller att det skulle bli för varmt. Matilda flyttade tom in på eget rum när hon var 3 mån, för då fixade jag inte hennes ljud mer. Sov ändå med öronproppar för jag vaknade av allt hon gjorde, och jag höll på att bli helt sömnskadad. Funkade kanon för oss. Känner mig inte som ngn sämre mamma för det. Egen barnmat testade jag, men det ratade M direkt, så det la jag ner. Hon levde helt på burkmat och hon är en fullt frisk 3,5-åring idag. Nä, gå på egen känsla! Var och en gör som det passar dem och deras barn bäst. Precis som Ore skrev, testar man ju runt och rätt snart hittar man det som funkar. Om inte får man testa vidare. Vissa saker tar tid, men det är ju så det är. Synd att man inte får med sig en färdigpackad portion med tålamod från BB... Kram på dig!

Tinga - Ha en fantastisk semester!

EA - Vilket mögel med hunden! Kram!

Kängu - Heej! Grattis till nya jobbet!

För egen del har helgen varit lugn, betydligt lugnare än vad den var planerad till att vara. Hade återkommande sammandragningar under torsdagen som ökade på under fredagen. På kvällen var vi på väg till min bror på födelsedagskalas och då sa jag till maken att om sammandragningarna fortsätter så här, ringer jag nog till förlossningen från jobbet imorgon och rådfrågar (jobbar ganska nära sjukhuset). Maken tittade bara oförstående på mig och menade att jag borde ringa med en gång. Det gjorde jag sen och givetvis ville de att jag skulle komma in med en gång. Fick göra CTG, UL och VUL för att kolla upp hur läget var. Bebisen visade sig må bra och den växte även som den skulle. Däremot var blodtrycket högt och det fanns även lite protein i urinen. Ordinerades vila under helgen och uppföljning hos BM imorgon, då jag ändå har ett ordinarie besök... Sammandragningarna har iaf minskat under helgen. Från att ha haft var 3-5 minut i fredags em/kväll har jag nu haft ett par st om dagen. Skönt att det avtagit. Hur har ni det - Snartis, September och Hattis som ska ha i slutet av sommaren/på höstkanten. Känner ni av sammandragningar? 

• Snartis

Hellu,

Läser av via mobilen men hinner inte kommentera allt ni skriver.

Hoppas ni alla börjat semestern och njuter

Ang sulkys, vi hade en men den gick sönder nästan på en gång. Kicken har ju varit stor hela tiden så tror inte den höll för hans vikt. Använde en sommar och måste säga att jag tyckte den var bökig och köra. Nu har vi en Brio sitty som vi knappt använder men är perfekt om vi ska gå på tex skansen och ha med lite picknick. Tror vi kommer ha mer nytta av den till lillebror

Samsovning, vi försökte alltid lägga Kicken i sin egen säng men under amningsiden orkade man ibland inte efter sista amningen. Han fick eget rum när vi flyttade till huset (när han var 1,5 år) och nu sover han de flesta nätterna i sitt eget rum. Sen händer det att han smyger in till oss och lägger sig om han haft mardrömmar men vi orkar inte bära tillbaka honom. Ofta är det efter kl 5 på morgonen så vi har sovit nästan hela natten utan honom. När lillebror kommer så kommer vi nog bli tvugna att bli lite hårdare att han sover i sin egen säng, kommer nog inte få plats alla i sängen annars

Nu håller vi på att renovera sista rummet på bottenvåningen så vi kan ha en extra säng där om vi får en liten skrikis. Kan vara bra att maken och Kicken då sover på övervåningen så kan jag hålla till på bottenvåningen. Sen tänkte vi ställa in en extra spjällsäng mm där så jag slipper springa upp på övervåningen hela tiden när jag är mammaledig

Nu är det snart bara en månad kvar till bf och hoppas verkligen att lillebror kommer lite tidigare. Har mkt sammandragningar, rejält svullen om fötterna (ont på kvällarna), foglossningen är hemsk speciellt framfogen, sen är han så vild fortfarande så kan knappt sova på nätterna. Sen ligger han så djupt fixerad så sitter jag på huk så känns det som något kommer trilla ur
    Denna gången så känner jag verkligen av mitt myom mer, istället för att bli kissnödig så får jag superont i magen! Inte så roligt att vakna på natten av det onda

Om han kommer väga som de tror så har jag även börjat oroa mig för förlossningen efter allt ni skrivit om stora bebisar. Hmm har tid hos BM på fredag och då ska vi prata förlossning, maken ska även med så hoppas vi kommer fram till något vettigt. Har varit coollugn innan men ju närmare tiden det går så börjar jag oroa mig mer och mer allt eftersom magen bara blir större. Hmm...
    Maken hoppas med att lilleror vill komma lite tidigare, så jag får må lite bättre. Kan inte vara roligt att leva med en som brukar vara aktiv men nu inte grejjar något och blir otroligt frusterad över det. (Även om det är för en kortare tid)
    Nu ska jag sluta gnälla om mina problem...

Ha en toppensemester allihopa

kram

• gosnosen

Tack för all input i vagnfrågan! Såg också testet i DN igår, och det var ju som sagt ingen rolig läsning.

Telis - vet du mer specifikt vad skillnaden är mellan XT och XLR (förutom att XLR är dyrare , innebär lite dyrare också lite bättre?)

Tack Piggelin för tips om barnbutiker och BBLodges. Det såg jättemysigt ut!

Lappis - tack för tipset om Elysee Hotel också. Men varför ska det vara så dyrt med hotell på manhattan?? Och fy vad trist med den där kön. Önskar så att den skulle svischa till nu! Kram!

Ea - trist med stupad Busteraffär! En styrkekram skickas i din riktning!

Smakportioner ja - det ska vi börja med om en dryg vecka. BVC rekommenderar att man börjar med grönsaker, sedan gröt och sedan frukt. Verkar det vettigt, hur har ni gjort? Och jag tycker att glasburkar verkar jättepraktiskt...

Datumet 17/9 noteras!

Testade också Ores rosasallad i helgen till vildsvinsfilé. Var mycket gott! Vi testade också ett vin från Sydafrika-trippen. Kanonkop Paul Sauer 2005. Var verkligen jättegott, och det vinet blir nog bara ännu godare efter ytterligare lite lagring.

Idag kommer Linnéas mormor på besök från de nordligare breddgraderna och stannar några dagar. Ska bli trevligt och roligt för Linnéa att få lite kvalitetstid med mormor. Morfar kommer sedan nästa vecka... Så nu får vi ta tag i morgonen och komma iväg och handla lite mat.

Ha en skön dag alla!

• Lapinette

gosnosen - Kanonkop var det enda vin vi tog med oss hem från vår SA resa. Vet dock inte om vi har druckit upp båda, en minns jag dock . Själva provade vi på en ny Riesling från Alsace igår till vår Seabass. Det var jättegott och kommer definitvt att inköpas igen.

• snaily

Nenne
    Kul med bad i sjön! Vad var det för temperatur ungefär? Funderar på om vi ska våga doppa Yngla snart...

Tinga
    Trevlig "mester"!

Hej Kängu!

EA
    Tycker också det var otroligt tråkigt att ni inte fick er Buster! Klart man förbereder och ställer in sig på det som komma skall, hoppas nu bara ni kan hitta någon ny vovve som ni känner passar er! Har ni lagt ner planerna på tax? (har för mig att ni funderade på det förut?)

Snartis
    Låter jobbigt för dig, hoppas också lillebror kan tänka sig titta ut lite tidigare än tänkt.

Gosnosen
    Vi började med  lite potatis som smakportion när Yngla var 4 månader, men jag tyckte inte hon verkade mogen för riktig mat så vi lade det på hyllan ett tag. När hon var drygt 5 månader började vi med lite gröt och snart därefter rotfrukter igen. Potatis- och palsternacka på burk gillade hon, nu är hon lite mer kräsen och det är mest söta grejer som går ner.

Muggles
    Kanske är det så att samsovning är vanligare när bebisen är riktigt liten men att fler börjat sova själva när de är i Ynglas ålder (7 mån). Vad gäller AP är jag verkligen ingen expert på definitionen, den verkar lite flytande tycker jag, så jag ska inte gå in närmare på det. Inte allt, men mycket av det jag läser inom området verkar vettigt för mig (oss).
    Jag hade verkligen tänkt att vår säng skulle vara lite av vuxenzon (plus hundzon! ), men som sagt, Yngla ville annorlunda... Och visst har vårt vuxenliv bliit lidande, men samtidigt är det rätt fränt med den här totala symbiosen med Yngla, att hon är som en kroppsdel på mig. Antar att det kommer ta slut fortare än jag hinner blinka, sett i ett längre perspektiv... Försöker tänka såna positiva tankar för att väga upp det faktum att det också ibland är otroligt jobbigt att vara så låst.

Igår var vi på en utflykt till Lidingö för att köpa en fåtölj vi hittat på Blocket. Jobbig bilresa hem då Yngla lessnat ur... Väl hemma inser jag till min besvikelse att fåtöljen inte riktigt passar någonstans i vardagsrummet, suck. Nu funderar vi på om den ska få flytta till övervåningen och att vi får fortsätta leta efter den perfekta fåtöljen till vardagsrummet...

• snaily

Forts ego...
    Vägde Yngla på badrumsvågen idag och OM den visar rätt så väger hon ca 6,9 nu. Ska bli spännande att se om det stämmer när vi ska till BVC på onsdag (bvc är ett smidigt ord att skriva om man kollar på hur bokstäverna sitter på tangentbordet förresten ). Vi har nu provat ge henne mjölkprodukter i 2 dagar och inget dramatiskt har inträffat än...hoppas det fortsätter så. Vill ju kunna göda henne med mycket smör, ha ha!

Grattis till er nyblivna semesterfirare! Maken jobbar en vecka till, sen ska JAG ha semester och han vara f-ledig (på papperet) i tre veckor.

• Telis

Gosnosen, det är egentligen samma vagn men XLR finns i andra färger, det ingår en åkpåse och det går att använda den med ett babyskydd också. Kvaliteten är nog samma tror jag.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!