• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

Msw - Det beror ju på hur stort barnet är och hur fort det växer. Vi fick låna en i 50 och den hade Conny i början, sen hade han 56 länge, faktiskt så länge att vi inte köpte nån i 62. Han är född i januari. Nu bauhaus, sen hälsa på svärfar på favvoön. Hoppas ni får en härlig och solig dag allihop!

• Snartis

Så less, lika öppen så det är bara åka hem och gilla läget Ta alvedon om det gör för ont. Usch vilket dåligt humör jag blev på, ha så ont och inget har hänt! Nu ska jag hem och äta lunch sen bädda ner mig i sängen med en stor skål glass.

• viktualia

MSW- grattis till vagn! Trollet är ju född i en snöstorm och iskyla... han hade 56 i fleeceoverall och låg i vagnen under filt och locket till vagnsliften. Det gick bra och han hann uppleva rätt mycket kyla.... Den gångna vintern satt han i vagnen och då under samma anordningar men med en manchesteroverall modell tjockare.

Snartis - näeee vilken terror!! *stackars* Hoppas att du kan njuta av glassen! Du behöver ju massor av energi för att stå ut med allt ont!!

Paraplyvagn - vi var och tittade på sådana. Testade Chicco Liteway och tyckte att den verkade jättebra. MEN jag blir VANSINNIG på våran V50!!!! baaaaaaaaaaaaa! Visst går Liteway in i bakluckan, men inte på något särskilt smidigt sätt... Vaddå kombi?!?! *muttrar*

• gosnosen

snartis - vilket antiklimax! hoppas att kylan i glassen gör att lillebror vill komma ut nu! pepp pepp

tack för input i badbyxefrågan!

am - du är inboxad

• viktualia

Ingen rapport från Snartis... fast på fejjan syns det att hon är på tjocken fortfarande....

Ego - sista semesterdagen, mysko mulet väder men ännu inget regn. Väntar på storinvasion i form av två vuxna och två barn så småningom.. ska leka "motell" en natt eller kanske två?!

• Ore

Tittar in under semestern litet. Blir sällan av att jag startar datorn, troligtvis för att jag försöker läsa en del, något som jag annar sällan hinner nu för tiden...

Hoppas det går bra för Snartis, spännande!

Badbyxor: Som AM nämnde så är det viktigt att de sluter tätt runt benen, min lille normalknubbige son fick dock byta upp sig något kilo innan storleksangivelsen sa. Där jag gick på babysim var badblöjor inte tillåtna, för övrigt, men det är det på en del andra ställen så det bästa är kanske att vänta och höra sig för?

Kök: Håller nog med Oupsie i många delar, när det gäller kök. Släta luckor, och annat för att det ska vara lättstädat. Jag har många lådor istället för underskåp, men inte enbart lådor. Sådana saker som brickor och plåtar är lättare att ha i skåp, t.ex. Jag har också två hörnskåp i mitt kök, men de har en "karusell" i så det känns ok (annars är sådana rätt så besvärliga, tycker jag). Men då kändes det ännu mer ok att matcha med några fler skåp. Vilket alltså blev ett brickskåp och ytterligare ett skåp (med utrdagbara lådor inne i skåpet, dock).

Marbodal har för övrigt mycket som är snyggt och prisvärt, med bättre finish än Ikea tycker jag.

• start september

Tack för input om fixering och förskola för äldre syskon.

Det lutar nog åt att hon får gå korta dagar förutom kanske första dagen efter hemkomst, lite beroende på vad hon vill och på smittoläget på förskolan så klart.

Cicci, förhoppningsvis blir det BB Stockholm som sist. Det här med fria vårdvalet gör att det blir än mer osäkert att få plats på de populära sjukhusen. De får inte lägre ge platsgaranti men är skyldiga att anvisa annan plats om man valt dem.

MSW, Fleeceoverall tänkte jag i stl 56, jag har en i sextioåtta från stora tjejen att byta till längre fram, om bebisen kommer i början av september hinner den ju växa lite innan mars-april. Jag har en tunnare i fleece för hemfärd som är ärvd och så blir det en pop-overall på Tradera 56. Någon typ av akpåse till vagnen också. 

Kök, jag gillar IKEA funktionsmässigt, men Marbodal har mycket vettigt också. Kvalliteten på lådor och stommar är den samma.  Lådor är suveränt  att ha som flera sagt och granitskivor. Så mycket arbetsytor det går och bra förvaring för alla maskiner.  Fundera på bra belysning och mycket eluttag där man ska jobba. Ett tips är en kran med kolsyrat vatten om man gillar det, känns bra att slippa släpa sådant. Finns blandare med sådan kran i från Mora.

• start september

Försöker planera lite höst- och vinterkläder för stora tjejen. Reima har varit suveränt, men nu är det dags för  stl104 vilket är mer barn än babymodell. Är den fortsatt lika bra tro?

• smint

September: Vi valde bort reima förra året, tyckte inte den kändes så bra,  

jag måste slå ett slag för gneis overallen, finns på gneis.se. Dom brukar köra höstkampanj med 20 % rabatt.  Hur nöjd som helst med den, dottern är rätt smal och lång, den satt superbra utan att vara klumpig som jag upplevde att reiman var. andades bra, höll vätan, var förstärkt i knä och rumpa vilket inte reiman var som jag köpte men sedan lämnade tillbaka. gneis är det många som använder när dom åker skidor och har flera bekanta som köpte den förra året och alla var nöjda.  kika in där och kolla runt  låter som värsta reklamkapnajen ser jag nu Men jag var verkligen supernöjd. Och priset blir detsamma som reima på ett ungefär eller kanske tom billigare.. 

www.gneis.se 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!