• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Oupsie - AW har bestämda åsikter om hur länge små barn bör sova, men de flesta andra experter säger att små barn tar den sömn de behöver. Så vi har använt hennes råd som riktlinjer som har passat mer eller mindre bra. Mindre sov ungefär enl schema när hon var liten, nu ligger/sitter hon o snackar i sängen när hon ska somna eller vaknar tidigt. Lilleman har nog alltid velat sova mer än utsatt, kanske ligger han o filurar på nätterna?

• fru AM

Gäsp. En trevlig middag hos kompisar i Nacka igår kväll resulterade i alldeles för lite sömn för hela familjen.

Liten: Här är vår kökskran som jag älskar (fast vi hr i rostfritt stål - den varianten verkar inte finnas längre): http://www.hemvaruhuset.se/tapwell-evo-185-koksblandare-p-42.html 

angående kakel/stänkskydd så har jag läst mig till att det finns lite nyheter på den fronten: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/tactiqpr/pressrelease/view/koeksemalj-med-svensk-moensterdesign-ger-koeket-liv-577020 

Annars tycker jag Hemmakanalens hemsida är en guldgruva! http://www.hemmakanalen.se/kok 

• Liten med Mindre

AM - jag har kikat lite på emalj också. Tack för länkar - allt sparas.

Oupsie - en skillnad med bankkonto-städning mot annan storstädning är i alla fall att inget hamnar i loppislådan.

• fru AM

Sedan såg jag på något byggarprogram något om en stänkskyddsvariant som man kunde måla över med valfri färg men jag kan inte hitta det när jag googlar. Minns inte vilket program det var heller ...

• Oupsie

Liten, ok. Det är lite så vi har tänkt, att hon sover väl så mycket som hon behöver. Men samtidigt kanske det kan vara läge att få lite tydligare rutiner. Dessutom påpekade min mamma en sak för ett par dagar sen, att vi i princip alltid går och bär på henne tills hon somnar . Vi har inte ens tänkt på det, utan det är bara något vi har gjort. Känns som att det kan bli jobbigt i framtiden om hon bara somnar när man bär på henne. Tungt om inte annat .

Häftigt med emalj som stänkskydd. Själv var jag lite sugen på glas, men det verkade så komplicerat så det slutade med att vi tog ett av de stänkskydden som ingick.  

• Lapinette

Cicci - har inboxat dig på fb angående frågan du hade igår. Har fått hjärnsläpp och kommer inte ihåg hur man inboxar här på bt längre. Har även bifogat ett worddokument med mer info.

• smint

Oupsie: H somnar rätt ofta i famnen också, iaf kvällstid eller em.. Skall räkna hur många timmar han sover någon dag.

Låter som ni hade en trevlig lunch igår, hade gärna följt med, var inne i stan en sväng någon timme, men vill vara hemma ifall dom ringer från fsk nu denna veckan. 

Köpte västerås gurka så idag skall det läggas in smörgåsgurka, så gott. sedan står ett nytt bröd på jäsning. Hoppas H sover en stund till

• smint

ang förlossning, så var jag också öppen 4-5 cm med båda barnen, hade sjukt ont när värkarna kom så det är galet att det kan vara så olika. Men nu hoppas jag att det hänt något för snartis

AM: Härligt med trevlig middag hos vänner, men jobbigt att det blev lite sent. Hoppas det går bra för barnen på fsk

Cissi: Vilket häftigt bröllop ni varit på, lätt avundsjuk.

Några fler bröllop blir det nog i bekantskapskretsen får vi hoppas och så oss själva då kanske

Oupsie: När somnar Daisy då?  tänkte om hon är på väg in i ngn ny fas?  Just nu är H rätt stabil på nätterna, äter vid 21 tiden sista gången och sover sedan till morgonen, brukar vakna till vid 4 men somnar om till 7. Jinxar jag väl ngt nu när jag säger så

Snorkis: Hur har ni det? Hoppas allt är bra med lilla familjen. Kram

Porchez: Härligt med shopping, behöver nog handla både nya kläder och vinterjacka i år så jag skall börja spana nu.  

nehe skall hänga tvätt nu innan H vaknar.

Kram så länge 

• Liten med Mindre

Ouspie - jo, det kan vara läge att lära bebben somna själv innan de väger för mycket. En tjej som var med mig till AW i Norrland hade gått o sövt sin son i Baby Björn hela tiden. Han var 10 månader och vägde i den övre skalan. Ingen lätt sak för axlar o rygg.

• fru AM

Lappis: har inboxat dig receptet på kålsalladen!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!